Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter veldig med søvnløshet...

Kjeven

Anbefalte innlegg

Hei.

De siste par månedene har jeg slitt veldig med søvnløshet. Jeg jobber for øyeblikket deltid som butikkmedarbeider, med den gunstige ordningen at jeg åpner butikken tirsdag, torsdag og søndag morgen. Har altså fri annenhver dag, og dette har utviklet seg til en ond sirkel: Jeg får ikke sove i det hele tatt, bruker flere timer på å sovne. Sover maks to timer før jeg må stå opp for å gå på jobb. Dagen etterpå har jeg fri, så når jeg sovner den påfølgende natta, sover jeg 12 timer eller mer grunnet søvnmangel. I dag våknet jeg klokka 15, hadde da sovet i overkant av 13 timer. Så når jeg da skal legge meg natta etterpå er jeg ikke trøtt i det hele tatt, og får igjen 1-2 timer søvn før jeg skal på jobb.

Dette begynner å bli et problem, ikke bare fordi jeg er sliten hver dag, men da jeg forsover meg hver fridag får jeg sjeldent gjort noe særlig ut av dagene. Verst av alt begynner jeg å bli deprimert, da hjernen min absolutt skal tenke så jævlig myealt av bekymringer man måtte ha de timene jeg bruker på å sovne. Selv de dagene jeg ikke har fått sove i det hele tatt, tar det meg fremdeles flere timer på å sovne natta etter. Har ikke så lenge jeg kan huske brukt mindre enn en time på å sovne, og det er unntaket heller enn regelen.

Jeg er en frisk og rask mann på 21 år, trener regelmessig og spiser sunt og alt det der, så jeg kan ikke se noen grunn til at jeg aldri får sove.

Hvis du har tenkt å si at jeg bare må "snu døgnet", så må du ikke tro jeg ikke har prøvd det. Har fire vekkerklokker, noen morgener kan jeg knapt huske å ha slått dem av før jeg har lagt meg igjen. Er så utslitt av søvnmangel at jeg ikke er i stand til å komme meg opp tidlig på fridagene mine. Dessuten har jeg like mye problemer med å sovne natta etter, som sagt. Hvis noen har noen brukbare tips å komme med, så vil jeg gjerne høre de.

Takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke alltid så sikker på at leger alltid er den beste løsningen, de skriver gjerne ut en resept på et sovemiddel, og sjøl om det nok løser problemet der og da, så trenger ikke det å være meste løsningen likevel.

Du er nok inne i en sk dårlig sirkel, og det du trenger er å bli i stand til å bryte ut av denne sirkelen, og der kan sovepiller ha motsatt effekt.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at å gå rett til lege er noe som vil løse problemet nei. Jeg var innom der én gang grunnet søvnproblemene mine. Fikk noen reseptbelagte innsovingpiller og ble sendt ut igjen. Første pillen var jævlig deilig, skal jeg ærlig innrømme. Sovna på minutter og drømte søtt hele natta lang. En av de bedre nettene jeg har hatt. Veldig sjeldent jeg drømmer ordentlig, og i fraværet av drømmer våkner jeg ofte langt i fra uthvilt. Resten av pillene var effektløse. Men dette ble off-topic, plutselig...

Det hjelper å vite litt om hvordan søvn fungerer, og der er alle forskjellige. På en vanlig natt vil kroppen innom flere faser i søvnen. Rett etter innsoving vil den bruke en stund på å komme seg til "dyp søvn", som kan ta rundt 1,5 til 2,5 timer, eller umiddelbart om du er ganske så trøtt når du legger deg - dette er grunnen til at man ofte våkner uthvilt tidligere enn vanlig når man legger seg stuptrøtt. - Deretter vil du sove i syklus mellom dyp og lett søvn.

Dyp søvn er området hvor kroppen er helt i ro, uten bevegelse. Det er der hjernen samler seg til en ny dag. Det tar vel en halvtime til time å komme seg ut av dyp søvn naturlig så du har absolutt ikke lyst til å våkne der, og da hjelper det å vite hvordan søvnsyklusen din fungerer. Du kan prøve ut diverse apps for dette til iPhone eller Android. Sleep Cycle tror jeg iPhone sin heter. Er vel noe i samme gate for Android.

De fungerer som retningslinjer for hvor lenge en "bølge" varer i syklusen din, og du kan dermed regne deg fram til hvor mange timer du vanligvis trenger for å våkne i lett søvn, frisk og uthvilt. Dette forutsetter at du har en stabil søvnrytme fra før av da, dessverre, og det bør du bruke noen uker på å få frem først. Kan bli vanskelig med jobb.

Ellers anbefaler jeg en kopp ren kamillete en halvtimes tid før senga. Fungerer veldig bra, men effekten dabber ut ved regelmessig bruk. Hender jeg tar i bruk musikk for å unngå å tenke på så jævlig mye også, men da må det være musikk som ikke beveger seg så altfor mye mellom høye og lave toner.

(lenke) på lavt volum, for eksempel.

Edit: Kan tenkes at jeg er litt unøyaktig med tidene nevnt her, men det skal være nogenlunde riktig hvertfall. Har noen notater fra et kurs som tok for seg nettopp viktigheten av god søvn, men fåglane vet hvor jeg har gjort av det. Ikke noe jeg orker å lete etter akkurat nå.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Dessverre må jeg nok si det du ikke vil - snu døgnet.

Dette tror jeg har med innstilling å gjøre. Du får ikke 'tatt igjen' søvn med å sove så lenge, du bare roter opp i døgn-rytmen.

Du sover 2 timer OG våkner for å gå på jobb, mens når du har fri, så hører du ikke klokka? Dette har med hvordan du stiller inn sinnet. Tydeligvis har du ikke noe problem å våkne og stå opp til jobb, så du har altså ikke noe problem hvis du er innstilt på nettopp det - å våkne og stå opp. Du må innstille deg hver dag på at du SKAL opp i rett tid hver dag uansett - klarer d å innstille deg på det, så klarer du også å våkne og stå opp når du ikke har jobb også.

Så spis riktig, tren og ha vaner med at du ikke kan sove utpå samme f ... så tror jeg du vil merke en forbedring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...