Jooakim Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei, sett at jeg har fetchet data via enten mysql_fetch_object eller mysql_fetch_array, hvordan kan jeg finne ut hva den høyeste verdien for $f->mengde eller $f['mengde']? Jeg prøvde max(), men fikk opp "Wrong parameter count for max()". Først prøvde jeg å bruke MySQL, men jeg vil finne ut den høyeste verdien for "SUM(`p`) AS pSum": SELECT `m`, COUNT(`id`) AS tNum, SUM(`p`) AS pSum, SUM(`l`) AS lSum, MAX(`tNum`) AS tMax, MAX(`pSum`) AS pMax, MAX(`lSum`) AS lMax FROM mytbl.lol WHERE `y`=2010 GROUP BY `m` ORDER by `m` ASC Dette gikk ikke, så jeg er vel nødt til å bruke PHP til å finne denne verdien. Det jeg lurer på, er altså hvordan jeg på den mest effektive måten, kan løse dette. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Er tNum, pSum, og lSum integers? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Er ingen grunn til å gjøre dette med PHP da du først måtte ha sendt verdiene til et array og for deretter å loope det for å finne det høyeste tallet. Er ingen databaseekspert, men jeg tror grunnen til at det ikke fungerer i koden din er fordi du prøver å finne maks verdien av ett enkelt tall. Hvis du ser på hva du har skrevet, så ser du at du først teller opp id, summerer p og l og setter disse tre verdiene som tNum, pSum og lSum som består kun av én verdi. Prøv dette istedet: SELECT `m`, COUNT(`id`) AS tNum, SUM(`p`) AS pSum, SUM(`l`) AS lSum, MAX(`id`) AS tMax, MAX(`p`) AS pMax, MAX(`l`) AS lMax FROM mytbl.lol WHERE `y`=2010 GROUP BY `m` ORDER by `m` ASC Endret 6. februar 2012 av Feh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå