Gå til innhold

Diskusjons menighet! [les førstepost]

BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det kalles "Det ondes problem" - og jeg er skråsikker på at du har vært borte i det før... Men jeg sakser alikevel fra wikipedia:

;)

Jeg har vært borti begrepet, men saken er at jeg forholder meg veldig lite til beskrivelser som andre gjør/har gjort - fordi jeg anser dem slett ikke noe bedre enn meg selv.

Men du bestemmer ikke så mye over hva andre oppfatter deg som

Til en viss grad gjør jeg det - men der stopper også mitt ansvar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles "Det ondes problem" - og jeg er skråsikker på at du har vært borte i det før... Men jeg sakser alikevel fra wikipedia:

;)

Jeg har vært borti begrepet, men saken er at jeg forholder meg veldig lite til beskrivelser som andre gjør/har gjort - fordi jeg anser dem slett ikke noe bedre enn meg selv.

Hehe. Du har vært borti uttrykket mener du vel? Og nei.. Det er ikke et forsøk på å være en beskrivelse som har til formål å være "bedre enn deg". Hehe... Den har til formål å vise til et reel svakhet i den menneskeskapte kristne tro... Og det klarer den jo fint å gjøre?

Men du bestemmer ikke så mye over hva andre oppfatter deg som

Til en viss grad gjør jeg det - men der stopper også mitt ansvar

Det er sant.. =)

Lenke til kommentar

Hvorfor er du her turbonello?

Fordi jeg kan og vil, og fordi ingen stopper meg i å logge meg på som turbonello. =)

Jeg regner med at det er liknende grunner til at du er her BirgerCaC?

Hvorfor er du her på diskusjons menighet Lars? Hva er poenget ditt?

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

menneskeskapte kristne tro

Jeg skiller mellom tro og overbevisning.

Hva er forskjellen? =)

Hvis man er overbevist, slik som IHS er her på forumet, om at han er den historiske Jesus Kristus sine forlengede armer og bein, er dette viten eller tro?

:)

Tro er for meg å forholde seg fullt ut til hva noen andre har opplevd på en overbevisende måte

Overbevisning er for meg å tro kun på hva en selv har lært og opplevd, og stå for det

Lenke til kommentar

Fordi jeg kan og vil, og fordi ingen stopper meg i å logge meg på som turbonello. =)

Har jeg ikke svart på det nå da? Og sier ikke det egentlig seg selv?

Kanskje fordi jeg liker å skrive, ytre mine meninger om ting som står skrevet her i denne tråden kanskje?

Siden du ikke ser ut til å godta svaret mitt;

Hvorfor tror du jeg er her?

Og hvorfor i all verden kaller du meg Lars?

Lenke til kommentar

menneskeskapte kristne tro

Jeg skiller mellom tro og overbevisning.

Hva er forskjellen? =)

Hvis man er overbevist, slik som IHS er her på forumet, om at han er den historiske Jesus Kristus sine forlengede armer og bein, er dette viten eller tro?

:)

Tro er for meg å forholde seg fullt ut til hva noen andre har opplevd på en overbevisende måte

Overbevisning er for meg å tro kun på hva en selv har lært og opplevd, og stå for det

Akkurat =)

Hehe. Så de troende her på forumet, de forholder seg fult ut til hva jeg har opplevd på en overbevisende måte?

Gi deg!! Blir dødslaaaat her!!! :!: :wallbash::rofl:

Lenke til kommentar

Han er her av samme grunn som alle andre (bortsett fra religiøse, som er her for å forkynne løgner de ikke har neon rett eller grunnlag til å kalle sannhet...) tenker jeg, å argumentere for sitt syn...

Du er her for å forkynne løgner du overhodet ikke har dekning for å tro det minste på....

@Pancilcase: Er slike lynlim kommentarer nødvendige? Høyner de debatten nevneverdig? Ser Torbo klarer å ta dette voksent, men det var ikke fordi det var spesielt voksent å slenge ut....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt for mye bolledeig i det siste, Birger?

Ha, ha :)

Han er her av samme grunn som alle andre (bortsett fra religiøse, som er her for å forkynne løgner de ikke har neon rett eller grunnlag til å kalle sannhet...) tenker jeg, å argumentere for sitt syn...

Du er her for å forkynne løgner du overhodet ikke har dekning for å tro det minste på....

Hvordan kan du vite at bibelen er løgn?

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Spårmålet ditt BURDE heller være: "hvordan kan du vite at bibelen er sannhet?".

Det er ingenting som støtter store deler av bibelen (deriblandt myten om jesus, som faktisk ER en myte da ingenting av det bibelen hevder bakkes opp med fakta...) og du hadde IKKE under noen omstendigheter trodd på noen annen bok på det samme tynne grunnlaget som bibelen hviler på...

Du TROR bare... Og det er alt du baserer "sannheten" din på....

Jeg er overbevist om at en så til de grader tilbedningskåt gud som bibelen fabler om i det minste ville slengt inn et lite bevis for påstandene, om ikke annet enn at det var fortalt av øyenvitner, men ikke en dritt av det som er skrevet om jesus er skrevet av folk som kjente ham, ALT er gjenfortellinger og kanskje til og med flere ganger gjenfortellinger... Og dette tror du er sannhet? Faktum er at det er ALL skjelig grunn til å tvile på det bibelen sier da det knappest finnes noe her i verden som er lett så grundig etter som bevis for at bibelen er sann... At noen bynavn stemmer endrer ingenting, det skulle da bare mangle... Men der stopper det også opp med hva som stemmer...

Ikke en dritt om jesus som guds sønn er skrevet utenfor bibelen, noe som i effekt vil si at du har kun en kilde å støtte "sannheten" din på og jeg tror ikke du ville stolt på noe annet enn bibelen som kilde for andre påstander...? Eller?

Så du har en tapt sak her Birger... Du tillegger bibelen ALT for mye...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke bevise en negativ og følgelig så er spørsmål som "hvordan kan du bevise at noe ikke er sant" bare bortkastet. Jeg hadde trodd du visste bedre enn det...

Dette med at bibelen er sannhet er klart av logikkens regler. Folk flest vil ikke tro på en slik mirakelmann, men hvis dere tanker dere meget grundig om så tror jeg at dere er i stand til å skjønne det. Dette med at om bibelen er sann eller ikke er ikke ett generelt tema i en menighet som dette med temaet kan alltids taes opp;)

Lenke til kommentar

Det at jorden er flat er en sannhet, det er klart av logikkens regler. Folk flest vil heller tro at jorden er formet nesten som en kule, men hvis dere tanker dere meget grundig om så tror jeg at dere er i stand til å skjønne det.

Hvis du vil overbevise noen må du gjøre en mye bedre jobb. Dette tullet her klarer du ikke engang å lure barn med.

Endret av Griffar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man kan ikke bevise en negativ og følgelig så er spørsmål som "hvordan kan du bevise at noe ikke er sant" bare bortkastet. Jeg hadde trodd du visste bedre enn det...

Dette med at bibelen er sannhet er klart av logikkens regler. Folk flest vil ikke tro på en slik mirakelmann, men hvis dere tanker dere meget grundig om så tror jeg at dere er i stand til å skjønne det. Dette med at om bibelen er sann eller ikke er ikke ett generelt tema i en menighet som dette med temaet kan alltids taes opp;)

Hvis vi skal si at Bibelen er sannhet så må vi først definere hva sannhet er. Ja, det er sant at bibelen (boka) eksisterer. Det kan være et noe av det som er beskrevet i bibelen faktisk har skjedd og det finnes ting beskrevet i bibelen som, hvis de var absolutte sannheter ikke kan være fundamentet for et rettskaffent og tilgivende samfunn. Så har vi også dette vrøvlet med at vann blir til vin som iallfall ikke kan tolkes bokstavelig. Men da må man stille seg spørsmålet; hvis noe må tolkes for å gi mening, er det da en objektiv sannhet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...