O3K Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hva mener du med at Gud selv bryter reglene? Å drepe er galt, og en synd ifølge Gud. Ifølge deg er abort drap: Jeg stemmer abort motstanderne siden jeg ikke vil være med på å drepe 15.000 uskyldige barn hvert år. Men Gud står bak spontanabort: Grunnen til at spontan abort foregår er av den grunn at hvis det er ett par som får barn som ikke er gift eller synder så drepes barnet via abort fordi at barnet ikke vil få ett verdig liv... ...Det er hovedsaklig Gud som gjennomfører dette, men det fører til noe godt. Hvis jeg sparker en gravid ugift kvinne så hardt jeg kan i magen så blir jeg dømt av rettsstaten, og jeg tviler på at jeg hadde fått støtte fra kristne. Hvorfor er det greit for Gud å drepe uskyldige barn, når det ikke er det for mennesker? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Fordi det er en god mening med det. Hvis du sparker en gravid dame i magen så har du sannsynligvis drept ett barn, men det er ikke noe godt med det. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Fordi det er en god mening med det. Hvis du sparker en gravid dame i magen så har du sannsynligvis drept ett barn, men det er ikke noe godt med det. Men du fritar den guden du tror på for den samme handlingen???? Din j%¤$#£"a hykler der du sitter... Det neste du sier nå er at dette er guds verden og at han derfor gjør som han vil med den og at alt han gjør, har gjort og kommer til å foreta seg er bare av det gode, da det ikke er opp til oss å bestemme hva som er godt i guds øyne... eller lignende visvas... Blir helt kvalm av slike som deg jeg, for du tenker ikke selv i det hele tatt når du uttaler deg om at det er av det gode om barn, som faktisk er HELT uskyldige, skal lide fordi moren eller faren har syndet... Du er jo totalt blåst i hodet ditt om du kan tro dette er noen sannhet og som ikke det er nok er du direkte ond som tror på dette.... ... og så lurer du på hvorfor folk i dag IKKe lærer opp ungene sine i den kristne tro? Høh, det er jo nettopp for å slippe slike som deg, for hvordan hadde dette landet vært om det var styrt av deg og likesinnede? Det hadde vært et helvette å bo i skal jeg si deg, medinnbilte synder og straffer hensides enhver rettferdighet... Så du kan tro jeg er glad vi er i ferd med å legge slik religiøs fanatisme død her i landet... For det hører virkelig ikke hjemme i et sivilisert samfunn!! 6 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Når spontan abort forekommer så er det ikke fordi en mor eller far har syndet, men ungen som skal bli født vil ikke få ett verdig liv. Dette er guds verden og han kan faktisk gjøre hva han vil med den, man han er god og han gjør ikke hva han vil med denne verden. Du syntes at jeg er en hykler og det er greit. Det er du som dømmer meg. Dette skal jeg ikke bry meg om for jeg skal følge bibelen. Du er en kverulant som sitter der og du bryr deg ikke om gud eller de små barna som blir drept! Kall meg for en hykler, jeg skal ikke ta det til meg. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Også pussig at han selv lurte på hvorfor Gud (han selv?) hadde forlatt ham da han hang der på korset (Matt 27:46-50). Jeg er forvirret... Etter den niende timen så ropte han med høy røst: Eli, Eli lama sabaktani. Det betyr min gud min gud hvorfor har du forlatt meg? Hva er det som forvirrer deg med dette? Fordi Jesus og Gud i følge kristendommen skal være én. Burde han ikke kjenne Guds plan? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Han er ett menneske på jorden som ikke har syndet. Han skal være ett eksempel for menneskene og han ropte på Gud for han var som sagt ett menneske og han hadde ikke synd, samt at han skal være tt eksempel for menneskene. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Når spontan abort forekommer så er det ikke fordi en mor eller far har syndet, men ungen som skal bli født vil ikke få ett verdig liv. Dette er guds verden og han kan faktisk gjøre hva han vil med den, man han er god og han gjør ikke hva han vil med denne verden. Du syntes at jeg er en hykler og det er greit. Det er du som dømmer meg. Dette skal jeg ikke bry meg om for jeg skal følge bibelen. Du er en kverulant som sitter der og du bryr deg ikke om gud eller de små barna som blir drept! Kall meg for en hykler, jeg skal ikke ta det til meg. "Martyriet kan aldri erobres, det er en nåde. Intet er latterligere enn et unødvendig matyrium" 3 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Fordi det er en god mening med det. Hvis du sparker en gravid dame i magen så har du sannsynligvis drept ett barn, men det er ikke noe godt med det. Og hva er denne gode meningen du snakker om? Hvorfor skal Gud slippe unna, og jeg straffes, for den samme handlingen? Hvis abort er en synd, og Gud driver med det, så synder han. Gud er selv en synder, men slipper unna straff, mens menneskelige syndere gjør det ikke. Dette er dobbeltmoralsk og stikk i strid med rettferdighet. Du syntes at jeg er en hykler og det er greit. Det er du som dømmer meg. Dette skal jeg ikke bry meg om for jeg skal følge bibelen. Du er en kverulant som sitter der og du bryr deg ikke om gud eller de små barna som blir drept! Kall meg for en hykler, jeg skal ikke ta det til meg. Fortell at det er greit at RWS kaller deg for en hykler, og at du ikke skal ta det til deg. Kall RWS for en kverulant som ikke bryr seg om døde barn. Hvis du bryr deg så utrolig mye om døde ufødte barn, Birger, så kan du jo begynne med å bry deg om de som Gud dreper. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Gud synder ikke og han skal ikke bli straffet og han har ikke gjort noe galt. Hvis jeg dreper en mann som ligger for døden og har så mye smerte at han vil dø så er ikke det noe galt. Hvis jeg dreper ett dyr siden jeg har kjørt på det med ett uhell, sånn at dyret ikke skal oppleve den sterke smerten så har jeg ikke syndet. Hvis jeg dreper en fordi at en person vil det, og ligger for døden og har en intens smerte så har jeg dermed ikke begått en synd. Gud hindere noen barn i fra og leve i og med at når barnet kommer til å blir født så kommer barnet til å føle smerte og ubehag videre i livet. Min mor hadde en spontan abort før jeg ble født og hvis ikke denne spontanaborten hadde skjedd så hadde ikke jeg blitt født og dermed kunne jeg ikke vitne om den allmektige far. Jeg bryr meg ikke om de barne som " Gud dreper" fordi jeg vet at hvis det barnet hadde vært født så hadde det skjedd noe tragisk med livet til den ungen som blir spontanabortert. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Jeg bryr meg ikke om de barne som " Gud dreper" fordi jeg vet at hvis det barnet hadde vært født så hadde det skjedd noe tragisk med livet til den ungen som blir spontanabortert. Så du tror på skjebnen altså og den er det gud som bestemmer? Si meg, ser du deg for når du går over veien? Tror du ALT er forut bestemt FØR det skjer? Endret 22. februar 2012 av RWS Lenke til kommentar
O3K Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Hvis jeg dreper en mann som ligger for døden og har så mye smerte at han vil dø så er ikke det noe galt. Hvis jeg dreper ett dyr siden jeg har kjørt på det med ett uhell, sånn at dyret ikke skal oppleve den sterke smerten så har jeg ikke syndet. Hvis jeg dreper en fordi at en person vil det, og ligger for døden og har en intens smerte så har jeg dermed ikke begått en synd.Abort og aktiv dødshjelp er ikke det samme. Min mor hadde en spontan abort før jeg ble født og hvis ikke denne spontanaborten hadde skjedd så hadde ikke jeg blitt født og dermed kunne jeg ikke vitne om den allmektige far.Så du ser ikke for deg at både du og storebroren/søsteren din begge kunne levd, uten at dette skulle ha sørget for at du ikke ble kristen? Jeg bryr meg ikke om de barne som Gud dreper fordi jeg vet at hvis det barnet hadde vært født så hadde det skjedd noe tragisk med livet til den ungen som blir spontanabortert.Hvordan kan du vite det? Er du allvitende? Står det i Bibelen, eller har Gud sagt det til deg personlig? Endret 22. februar 2012 av O3K Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Nei begge kunne ikke levd for de ønsket seg 5 barn. I og med at de fikk en spontan abort på barne som skulle blir født før meg så ble jeg født Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Han er ett menneske på jorden som ikke har syndet. Han skal være ett eksempel for menneskene og han ropte på Gud for han var som sagt ett menneske og han hadde ikke synd, samt at han skal være tt eksempel for menneskene. Så Jesus var altså kun et menneske, og ikke en del av guddommeligheten? Merkelig da at man i kristendommen snakker så mye om å tro på Jesus, og ikke minst den hellige treenigheten. Jeg mener bestemt jeg er blitt fortalt opp igjennom av samtlige kristne at Gud/Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd er tre aspekter av samme "vesen" - Gud. Jeg tror jammen jeg fortsatt er forvirret! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Ja han er alt kan men si, men han skal være ett eksempel for oss så dermed så er det en naturlig faktor at han gjør det i den situasjonen han befant seg i. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Her er et bilde som oppsummerer denne tråden så langt. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ja han er alt kan men si, men han skal være ett eksempel for oss så dermed så er det en naturlig faktor at han gjør det i den situasjonen han befant seg i. Så han ropte ut: "Min Gud, Min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" for å være et eksempel til etterfølge? Høres det ut som noe et menneske som er sikker i sin tro ville utbryte på dødsleiet? Høres det ut som noe en gudesønn ville rope ut for å overbevise sine tilhørere om guds eksistens? For meg høres det mer ut som et menneske som i sitt siste øyeblikk innser at det ikke er noen gud... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Så han ropte ut: "Min Gud, Min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" for å være et eksempel til etterfølge? Høres det ut som noe et menneske som er sikker i sin tro ville utbryte på dødsleiet? Høres det ut som noe en gudesønn ville rope ut for å overbevise sine tilhørere om guds eksistens? For meg høres det mer ut som et menneske som i sitt siste øyeblikk innser at det ikke er noen gud... Kan faktisk ikke begripe hvorfor skribentene skrev dette i det hele tatt jeg... Det, og en del andre ting, avslører bare at dette er funnet på av noen som spant videre på myter og leirbål historier og lignende... For hvorfor i all verden skal GUD rope ut at han selv har forlatt seg selv...? Må være en grundig skrivefeil eller noe slikt dette, noe som en gang hadde en annen mening, som kanskje har mistet sin mening under oversettelsene eller noe... Det kan da vel ikke ha vært slik orginalt, eller? Blir rett og slett for dumt... 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Grunnen til at Gud ropte på seg selv var av den grunn at han var ett menneske der og da men samtidig Gud. Hvis vi skal brenne i helvete så har ikke gud noen nåde for oss for da er det gjort, og da er vi i helvetet. Da er det ikke noe han kan gjøre. Gud var på vei til døden og han tok all vår synd på seg. Han gjentok blant annet det David sa i Salme 22: 46. Han skal være ett eksempel for menneskene akkurat slik som David gjorde i salme 22: 46. Når gud var død i tre dager så tok han nøkkelen til helvetet og dermed så har han takk all vår synd på sin skulder. Noen av de samme eksemplene i bibelen på dette står bla skrevet i Matteus 27: 46 og Markus 5: 34. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Grunnen til at Gud ropte på seg selv var av den grunn at han var ett menneske der og da men samtidig Gud. Hvis vi skal brenne i helvete så har ikke gud noen nåde for oss for da er det gjort, og da er vi i helvetet. Da er det ikke noe han kan gjøre. Gud var på vei til døden og han tok all vår synd på seg. Han gjentok blant annet det David sa i Salme 22: 46. Han skal være ett eksempel for menneskene akkurat slik som David gjorde i salme 22: 46. Når gud var død i tre dager så tok han nøkkelen til helvetet og dermed så har han takk all vår synd på sin skulder. Noen av de samme eksemplene i bibelen på dette står bla skrevet i Matteus 27: 46 og Markus 5: 34. Hvorfor skriver det første evangeliet, Markus, ingenting om oppstandelsen til jesus i orginalutgaven? Glemte han denne lille "bagatellen"? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Grunnen til at Gud ropte på seg selv var av den grunn at han var ett menneske der og da men samtidig Gud. Hvis vi skal brenne i helvete så har ikke gud noen nåde for oss for da er det gjort, og da er vi i helvetet. Da er det ikke noe han kan gjøre. Gud var på vei til døden og han tok all vår synd på seg. Han gjentok blant annet det David sa i Salme 22: 46. Han skal være ett eksempel for menneskene akkurat slik som David gjorde i salme 22: 46. Når gud var død i tre dager så tok han nøkkelen til helvetet og dermed så har han takk all vår synd på sin skulder. Noen av de samme eksemplene i bibelen på dette står bla skrevet i Matteus 27: 46 og Markus 5: 34. Hvis du sjekker ordboka så er det bilde av deg ved siden av forklaringen av leap of faiht... Du TROR rett og slett for mye min venn og du bruker alt for mye confirmation bias og kognitiv dissonans til å komme til noen fornuftig konklusjoner. For de konklusjonene du drar er ikke forankret i noen virkelighet, men i din egen fantasi som gjør hva som helst for å få fantasien til å stemme med virkeligheten nettopp ved utstrakt bruk av kognitvi dissonans og confirmation bias... Problemet er at du med stor sannsynlighet aldri har giddet å sette deg inn i hva dette er, hvorfor skulle du det når du har "sannheten" i det du tror på? Hadde du vært ærlig ville du sett på dette med et kritisk og skaptisk blikk, men isteden gjør du det stikk motsatte der du bevisst utelater alt som kan kontradiktere det du i dag tror på... Og alt du oppnår er, sad to say, å skape din egen "virkelighet" ved å, bevisst eller ubevisst, juge inn ting som får din virkelighets oppfattning til å "stemme" med den virkelige verden mens du bøyer, tøyer og masserer fakta som du selv finner for godt og det er det faktisk veldig mange religiøse som gjør, hvis ikke hadde de ikke vært religiøse.... Skeptisisme, ærlighet og et kristisk blikk er alle religioners verste fiende, for har du først begynt å tenke kritisk og ærlig og er skeptisk til det du blir forelagt går det ikke lang tid før du finner ut at all religion virkelig ikke har annet enn påstander og blind tro... Men så var det dette med å være ærlig da, noe alle religiøse sliter med, noen til og med uten å vite det i form av hjernevasking... Som min eldste spurte om da han var omtrent seks år etter at temaet vi snakket om dreide inn på hjernevasking: "Hva slags såpe bruker de når de vasker hjerner?" Et som fjerner evnen de har til å tenke selv svarte jeg, og det oppsummerer BirgerCaCs sitt bidrag i denne tråden føler jeg... For det er ikke hans tanker og meninger vi hører, men tanker og meninger han er opplært til å si og den vesle tenkingen han har foretatt seg oppi dette går alltid i favør av gud... Aldri omvendt, for det tørr han rett og slett ikke, for som den gode kristen han er har han også voldsom respekt for hva gud lover tvilere... Synd han ikke ser dette selv, men som jeg sier, det krever ærlighet å være kritisk og skeptisk til ALT, kanskje i enda større grad til ting man faktisk tror godt om selv... Men det er desto mer viktig å være skeptisk til det man tror godt om selv av dfen grunn at det er da den kognitive dissonansen setter inn, helt automatisk til og med... Har selv lært en masse av Leon Festinger, "faren" til kognitiv dissonans, og kan med hånden på hjertet si at det har økt min livs kvalitet siden jeg begynte å arbeide med meg selv for å la være å bruke kognitiv dissonans. For å ta et eksempel: Hvis noen av ungene har gjort noe galt brøler jeg ikke til dem (noe jeg ikke gjorde ofte før heller...) , men spør rolig og forsiktig hvorfor de gjorde det de gjorde. Hva jeg oppnår med det er at jeg ikke jager dem inn i forsvars posisjon som de ville havnet i hvis jeg hadde brølt ut i sinne, for blir jeg sint så er deres automatiske reaksjon at de må få meg blid igjen og den kognitive dissonansen de har smeller inn og når det skjer juger de ofte for å frita seg selv for skyld, slik at jeg skal bli blid igjen. Nå derimot får jeg dem til å reflektere over hva de faktisk har gjort og hvorfor de gjorde det og på den måten er det mye lettere for dem både å være ærlige OG faktisk ta tak i problemet SAMMEN med meg der de før forsvarte seg for harde livet med løgner, bortforklaringer og uærlighet... Dette vil, på langen, få dem til å opptre på samme måte ovenfor andre og danne et bedre grunnlag for hvordan de vil møte andre mennesker og konfrontasjoner med dem. Så her er det bare fordeler... Men kristne/religiøse gjør ikke dette. De tror først at de er ærligheten selv i lys av hva de tror på uten å gå noe videre inn på hva faktisk ærlighet betyr. Ærlighet er å være helt dønn ærlig når man ser på sine meninger og hva man tror kan være riktig. Jada, det er en forbannet smertefull og til tider flau prosess å være så ærlig når man ser på seg selv uten bruk av kognitiv dissonans, for ikke å snakke om at det noen ganger er sårende for de som ikke er klar over hva kognitiv diossonans faktisk er for noe og hvor gjennomgripende den prosessen er i alle menneskers liv og som derfor ofte tror du fornærmer dem når du bare er ærlig, men det får så være. Det beste ved det hele er å FØLE seg som et ærlig og oppriktig menneske, der det er JEG som står for min handlinger ene og alene og det er JEG som hele tiden påser at jeg er ærlig. Hva andre tror og tenker om meg driter jeg i, da det ikke teller for meg om de finner meg ærlig eller ikke, det er mannen jeg ser i speilet som VET at jeg er ærlig... Og her feiler religion, for de læres kun opp til å tro at de er ærlige i form av helligheten i deres tro uten at de noensinne reflekterer over hva ordentlig og oppriktig ærlighet faktisk vil si... Ble en lang vegg med tekst dette, men håper at folk tar seg tid til å lese den og lure på hva kognitiv dissonans faktisk er og hvorfor vi mennesker bruker det... Så BirgerCac, du har en lang vei å gå her, for ærlig er du dessverre ikke, hverken mot deg selv eller mot de du møter... Ikke lett å se sikkert hvis du ikke skjønner mekanikken bak kognitiv dissonans, men du vil forstå det så fort du leser litt om det og jeg har en bok jeg vil anbefale på det varmeste for deg (og andre), som heter " Mistakes were made (but not by me!)" (Klikk på linken for å se boka...), som tar opp nettopp kognitiv dissonans og hvorfor vi bruker det og hvordan du kan unngå å bruke det på en lettfattelig og, til tider, morsom måte. Som sagt, den anbefales!!!! 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå