spamex Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei Jeg trenger noen tips til hvordan jeg burde ta bilder og hvordan jeg får de til å se så bra ut som mulig. Har en Canon 450D og en 58mm linse. Har tenkt til å ta mest bilder av natur, dyr(f.eks. rådyr og elg) og så skal jeg til New York til sommeren og da skal jeg nok ta noen bilder av Time Square om kvelden/natta. Har tenkt litt på å prøve meg på å redigere bildene litt, men har aldri drivi med det heller. Det er ikke ett must men hvis det gjør bildene mye bedre så kan jeg prøve å lære meg det. WilliamMJ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Hei tilbake Du har nok ikke et 58mm objektiv kanskje et 50mm ? Du kan lese denne tråden som jeg besvarte noen år tilbake angående det og få litt bedre kontroll over 450D, finnes også en kjempefin guide angående "blender,lukker,iso og sånt", øverst hos akam sine sider finner du link til foto-guider, der finner du mange spesifikke guider for spesifikke fotosituasjoner. Når det gjelder redigering er Canon sitt program DPP "digital professional photograph" kjempefint til det, du finner også mange fine videoer om DPP på Canon sine hjemmesider. Vil også anbefale deg og ta bilder i raw-formatet istedenfor jpg siden du får så mye mer informasjon ut av en bildefil til redigering, hvis du bruke raw og DPP kan du faktisk ta alle valg som du gjør i kameraet angående bildestiler i etterkant i DPP. Endret 3. februar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
spamex Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Takk for svar Jeg så kanskje på feil plass da, men det står 58mm på begge linsene men det det står også 100-300mm på den ene og 0-0.25m på den andre. Skal lese litt i trådene og akam sine foto-guider. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Det du ser på er omkretsen av objektivet "Ø58mm" Det kan stå foreksempel "Canon EF 100-300mm f/4,5-5,6 USM", de første tallene indikerer brennvidden og de siste blenderen. Markert felt er omkretsen som objektivet har i fronten, brukes til og bestemme dimensjonen på filter som man skal skru på objektivet. Endret 3. februar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 58mm som du har lest er diameteren på gjengene foran, og har ikke noe med brennvidden på objektivet å gjøre. Det ser ut som om du har en telezoom (100-300mm), men "0-0.25" er noen helt andre tall. Vil gjette på at det for eksempel er en EF-S 18-55. Det du ser på er diameteren på filtergjengene på objektivet "Ø58mm" Tsk tsk - så upresist, Nautica. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Det var akkurat de Trondster linka til jeg har Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Bruk stativ. Lær deg å skyte i Raw. Vurder ekstern blits. Les her for fordeler med å skyte i Raw. Godt mulig den du har er en EF-S 18-55 IS (med bildestabilisering), men det er detaljer.. Endret 3. februar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
spamex Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Har prøvd å tatt noen bilder etter å ha lest Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til men når jeg tar bilder blir det bare svart. Har det ikke mørkt på rommet. Bruker programvalget M, for da kunne jeg stille på alt, og har 1/500, F6.3 og ISO 100. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Vil vel tippe at rommet er for mørkt. Skru ned lukkertiden til 1/60 og se om det ikke hjelper. Ellers så er det lurt å legge ved et bilde hvis det er noe du lurer på om hvorfor ting blir som de blir. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) M "manuell" er ingen vits og bruke siden TV og AV fungerer fint, bruker selv TV, et fokuspunkt "senter", AI-fokus til omtrent all fotografering, bruker AV, AI-servo når jeg skyter actionbilder. Hvis du skal fotografere i Manuell så må du se på eksponeringskontrollen i søkeren indikatoren skal være i midten for og få korrekt eksponerte bilder. Du kan prøve med brennvidde 18mm, iso 400, f/3.5 og justere lukker til du får eksponeringsindikatoren korrekt, kan hende du må bruke et stabilt underlag siden lukkertiden kan bli litt lang og da får du bevegelse-ustabilitet. Endret 3. februar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Har prøvd å tatt noen bilder etter å ha lest Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til men når jeg tar bilder blir det bare svart. Har det ikke mørkt på rommet. Bruker programvalget M, for da kunne jeg stille på alt, og har 1/500, F6.3 og ISO 100. Jo, du har det mørkt på rommet. I forhold til dagslys utendørs (som lukker, blender og ISO her passer mer til), så er det flere hundre ganger så mørkt i lampelys innendørs som det er utendørs i dagslys. Du er bare vant til at øynene dine kompenserer for forskjellen i lys. Tenk på det - hvor liten effekt lampelyset på rommet ditt har når det strømmer inn dagslys fra vinduet.. For å bruke M skal du bruke lysmåleren. Det er en indikator nederst på skjermen som går fra -2 til +2 - denne viser eksponeringsjustering i P, Av og Tv, og viser lysmåleren i M. Når du bruker M, så skal du sørge for at denne viser midt på. På 450D kan du bare gå opp til ISO 1600 - i innelys skal du nok opp til maks ISO - ISO 1600. Bruk 18-55'en din og bruk litt vidvinkel så du kommer opp på så stor blender som f/4 - bruk største blender. Og - på grunn av det dårlige lyset inne skal du nok tross maks ISO og maks blender helt ned på 1/10 sekund eller så for å komme i nærheten av et korrekt eksponert bilde. Velg lukker så lysmåleren viser midt på - det er strekene midt på nederst i søkeren: Eller - bruk blits. Til innstillingene dine med ISO 100 og f/6.3 tipper jeg du skulle ha brukt 5-10 sekunders lukkertid for å få et passe eksponert bilde, og så blir 1/500s litt i snaueste laget. Er uenig med Nautica i at det er ikke er noen vits å bruke M - M har sin misjon i vanskelig og varierende lys, men til ditt bruk vil jeg helt klart heller foreslå å bruke Av - du kan få det eksakt samme resultatet og få full kontroll, men på en mye enklere måte. Har i tråden du linker til skrevet en oppsummering av når du bør bruke de forskjellige modiene. Med Av velger du ISO og blender, og så velger kameraet lukker så lysmåleren sier at det er "passe" lys. Ønsker du litt mørkere eller lysere, så endrer du eksponeringsjusteringen, så indikatoren for eksempel viser -1 for et mørkere bilde eller +1 for et lysere. Så - bruk heller Av. Hvis lukkertiden blir for lang - gå opp i blender og/eller ISO. Blir lukkertiden kort - vurder å gå ned i blender/ISO. Endret 4. februar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Manualen er også kjempefin for og lære seg kameraet, har du den ikke kan du laste den ned her, du burde også oppgrader drivere i kameraet og siste utgave av softvaren. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Tusen takk for bra tips igjen Tror jeg bruker Av i stede for M, vil ikke ha det alt for vanskelig med starten. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Har noen ting til jeg lurer på. Når jeg skal ta bilder av Time Square om kvelden og det er mye lys, hvordan skal jeg få tatt de bildene best? Jeg lurer også litt på fototeknikk, hvordan jeg skal stå, holde kamera osv.? Lenke til kommentar
eivind84 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Det er jo såpass mye lys på Times Square at det går an å ta gode bilder uten stativ, selv etter at det har blitt mørkt, men du må regne med å bruke stor blenderåpning og litt høy ISO. Jeg sitter og ser litt på bildene jeg tok der i fjor; ISO 800-1600, og største blender på din 18-55mm vil jeg tro skal gi deg lukkertider på 1/50 - 1/100 eller deromkring. Siden du lurer på hvordan du skal holde kameraet, så er det å holde venstre hånd under kamera/objektiv, hold albuene inntil kroppen, og pust rolig og kontrollert. Det er jo litt viktig også når du har lukkertider som er i grenseland for hva du kan håndholde. Det beste tidspunktet for å ta bilder av Times Square er når det begynner å bli mørkt. Da er det mørkt nok til at lysene vises godt, mens himmelen er ikke helt svart enda. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 , en grei måten og håndholde et kamera på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå