010011110100110101000111 Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Har en Noctua NH-D14 kjøler på en i5 2500K og den ligger på 30ºc Idle men hopper til over 80ºc på 5-10 sekunder med prime95 på stock settings. Skal jeg ta av og sette på igjen eller er det noe rart med CPUen? Idle frekvens er 1600MHZ @ 7-9 Watt Endret 5. februar 2012 av Felnahkriin Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Har en Noctua NH-D14 kjøler på en i5 2500K og den ligger på 30ºc Idle men hopper til over 80ºc på 5-10 sekunder med prime95 på stock settings. Skal jeg ta av og sette på igjen eller er det noe rart med CPUen? Idle frekvens og spenning er 1600MHZ @ 7-9 Watt (Ikke volt, jeg failet hardt.) Det er noe veldig galt med kjøingen om CPU temp går opp til 80c med denne (meget gode) kjøleren ved stock hastighet. Ved mindre du har overklokket meget høyt så er dette alt for mye. (du nevner vel forsovidt at du testet dette ved stock). Jeg har ikke noen nøyaktige tall i hodet på hva den burde ligge på på full load på stock frekvens, men noe nærmere 55-60c ville jeg forventet ihvertfall. du kan finne mer nøyaktige tall ved å google opp en test på kjøleren, da det finnes nok mange tester der denne kjøleren er testet mot denne nøyaktige CPU modellen. Jeg tipper da at du har dårlig kontakt mellom kjøler og CPU, eller evt. har ikke påført termisk pasta i det hele tatt - eller påført den meget dårlig. Jeg ville forsøkt å re-seate den. Les manualen for kjøleren grundig for å unngå feil, og rensk vekk gammel termisk pasta (med noe passende middel) og påfør ny (google guider for god praksis for påføring av termisk pasta om du er usikker). EDIT: sjekk selvfølgleig også at viften går rundt som normalt, og at den justerer seg ved temperatur slik som den skal (gitt at den er koblet til en hovedkortkontakt som støtter dette naturligvis). -Stigma Endret 3. februar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Det vart jeg som dreit meg ut, jeg tok den av og renset med TP og t-skjorta mi, så tok jeg på MYE minde kjølepasta, deretter skrudde den MYE hardere fast og nå er den på 55-60ºc med Prime95. Får rense den ordentlig og sette på kjølepasta igjen når jeg får noe å rense med, men dette får funke til neste uke. Har ikke noen need for overclock enda anyways. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Det vart jeg som dreit meg ut, jeg tok den av og renset med TP og t-skjorta mi, så tok jeg på MYE minde kjølepasta, deretter skrudde den MYE hardere fast og nå er den på 55-60ºc med Prime95. Får rense den ordentlig og sette på kjølepasta igjen når jeg får noe å rense med, men dette får funke til neste uke. Har ikke noen need for overclock enda anyways. tempen høres plutselig mye mer normal ut ja... ... men å rense vekk termisk pasta med toalettpapir? ai ai ai. Det er vel kanskje kardinalsynd #1 hehe. Du får rense det grundig når du reapplyer skikkelig en gang. Tydeligvis så fungerer det likevel grit nok som en midlertidig fiks. -Stigma Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Renset kjøler og CPU ordentlig og tok på riktig mengde NT-H1, tempen fra forrige "rensing" har gått fra 60-70ºc Load til 40-50ºc Load. Jeg har ikke noe annet enn TP å rense med, men var forsiktig med å ikke lage mye lo osv... Noen tips om hva jeg bør bruke til å rense vekk? TP med ren isopropanol funket iallefall til neste gang tempen går amok. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Litt mye hysteri ute å går angående korrekt rensing. Jeg bruker selv litt Lambi eller Torki (alt etter tilgang der og da) og Isopropanol eller AS rensesett. Må dog passe på at det ikke ligger igjen lo etc. Dette fungerer like fint som i den tiden jeg nærmest brukte en time på å rensing, polering og repeat. Så lenge kjøleren sitter godt er det sikkert maks 5C forskjell på det å tvangs-polere kontra å gnikke kjapt av med dasspapir og montere. (hvorfor reagerer ikke autokorrektur på "dasspair"?) Lenke til kommentar
misterpogo Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Brukte Aceton for å fjerne alt av smuss etter at det groveste laget med kjølepasta var tatt vekk ved hjelp av et trumfkort når jeg satt på ny kjøler. Funket meget bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå