Henning- Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei! Reiser i militæret den 20. mars. Har hatt fast stilling i den bedriften jeg jobber i, i hele fjord. Vi har månedslønn, og 11 månedslønninger og 1 mnd med feriepenger. Har jeg krav på 5 uker betalt ferie i 2012, eller hvordan er reglene for dette ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Ferieavvikling under militærtjeneste følger av ferieloven § 9 nummer 3: (3) (Ferieavvikling under militærtjeneste og annen plikttjeneste) Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor arbeidstaker utfører pliktig tjeneste i Heimevernet, Sivilforsvaret eller i forbindelse med repetisjonsøvelse i Forsvaret. Faller plikttjeneste som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie hvor plikttjeneste er blitt utført. På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan arbeidsgiver legge feriefritid for ett år til tid hvor arbeidstaker utfører førstegangstjeneste i Forsvaret i henhold til lov 17 juli 1953 nr. 29 om verneplikt, eller sivil plikttjeneste etter lov 19 mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner. Du kan ikke kreve å få avvikle hele ferien før du drar i militæret (ferieloven §§ 6 og 7). Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å avvikle ferie mens du avtjener militærtjeneste (§ 9 nummer 3 første ledd), men du kan samtykke i at dette skjer. Hvis du ikke avvikler ferie skal all restferie overføres neste år. Du har for øvrig krav på feriepengeopptjening mens du er i militæret etter ferieloven § 10 nummer 5. 1 Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Okay. Takk for svar! Grunnen til at jeg spør, er at jeg kunne tenke meg 3 uker ferie fra jobb før jeg reiser i militæret, men det er kun om dette er ferie med lønn jeg har. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Du kan be om det, men utenfor hovedferieperioden må ikke sjefen gi deg tre uker. Bør dog være ganske kurant å få til. Ferie er med lønn så langt du har feriepenger som dekker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå