Gå til innhold

Win XP og stor harddisk...

Anbefalte innlegg

Har lyst å kjøpe meg en ekstern harddisk på 2TB, men lurer på om windows XP vil takle så store disker? Synes og ha lest et eller annet sted for lenge siden, at windows ikke takler disker/partisjoner inntil en viss størrelse...

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MBR definerer størrelsen på partisjonene, i antall sektorer. Standard sektor størrelse er 512 byte, og antallet må telles med 32 bit (ca 4 milliarder). Så det er ingen mulighet for å partisjonere seg vekk fra problemet.

Det finnes nå systemer som øker antallet sektorer og / eller størrelsen på sektorene. Men vet ikke om XP støtter noe av dette.

Kan nevne at første utgave av XP ikke støttet disker over 120 GB (28-bit MBR), så utviklingen går fort.

Lenke til kommentar

Hva om jeg kobler disken til en maskin med windows 7 og partisjonerer der? Vil jeg da kunne koble den til maskinen med win xp i etterkant??

Skulle hatt en stor disk til diverse backuper og store filer, så jeg slipper å ha ”mange små” disker stående på pulten her :-) Den største jeg har i dag er bare 500 gb, og har et par på 320 hver. Men hadde vært greit å samle alt i en enhet.

Lenke til kommentar

Når du skal initialisere disken i Win7 så kan du fremdeles ikke bruke MBR, du må bruke GPT. Og da vil XP bare 'riste på hodet', disken kan ikke brukes.

Kanskje du bør vurdere en NAS? Det er ypperlig til backup. Jeg har et par stående et helt annet sted i huset, bedre beskyttet mot brann og innbrudd. Kjører automatisk backup.

En NAS kan være en innkjøpt boks, eller en eldre PC (FreeNAS).

Lenke til kommentar

Kanskje du bør vurdere en NAS? Det er ypperlig til backup. Jeg har et par stående et helt annet sted i huset, bedre beskyttet mot brann og innbrudd. Kjører automatisk backup.

En NAS kan være en innkjøpt boks, eller en eldre PC (FreeNAS).

Har tenkt på NAS tidligere, men det høres så avansert ut. Men om jeg kjøper en disk på 2TB, så vil den altså funke med win xp? Det kan jo være en begynnelse...

Lenke til kommentar

Jepp, 2TB vil fungere fint med XP. Kan betrygge deg om at NAS langt i fra er så avansert som man kanskje skulle tro. Dagens menyer etc. gjør at "selv mor" klarer dette, hehe.

Finnes det noen nettsider på norsk, som forklarer enkelt oppsett og bruk av NAS?

Lenke til kommentar

Tenker du her på å sette opp din egen NAS bestående av en datamaskin, eller en typisk ferdig-NAS som du kun setter harddisk inn i?

Med tanke på at jeg er HELT NYBEGYNNER på NAS så bør jeg vel starte på begynnelsen, hvor nå enn det er :-)

Lenke til kommentar

Dagstilbud på denne, plass til fire disker og støtter en proprietær RAID-variant kalt X-RAID som ligner på RAID 5.

I praksis betyr det at du kan lage én stasjon av flere disker, og har du f.eks. 4 disker på 1 TB hver vil du få én stasjon på 3 TB med redundans på én disk, noe som igjen betyr at dersom en vilkårlig disk krasjer mister du ingen data.

Det spesielle med X-RAID er at du kan utvide med en ekstra disk uten at det går ut over allerede lagrede data. Har du 3 disker og legger inn en ekstra beholder du alle data uten å måtte ta backup.

Diskene du bruker bør være like store, du får ikke utnyttet mer enn tilsvarende den minste disken. Jeg lurer på å kjøpe en slik selv, da jeg har 3 stk 1,5 TB disker og en 2 TB disk jeg kan bruke til dette. Jeg vil da få én nettverksstasjon på 4,5 TB. De resterende 500 GB på den største disken vil jeg ikke kunne bruke, men det har jeg strengt tatt ikke behov for heller.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dagstilbud på denne, plass til fire disker og støtter en proprietær RAID-variant kalt X-RAID som ligner på RAID 5.

I praksis betyr det at du kan lage én stasjon av flere disker, og har du f.eks. 4 disker på 1 TB hver vil du få én stasjon på 3 TB med redundans på én disk, noe som igjen betyr at dersom en vilkårlig disk krasjer mister du ingen data.

Det spesielle med X-RAID er at du kan utvide med en ekstra disk uten at det går ut over allerede lagrede data. Har du 3 disker og legger inn en ekstra beholder du alle data uten å måtte ta backup.

Diskene du bruker bør være like store, du får ikke utnyttet mer enn tilsvarende den minste disken. Jeg lurer på å kjøpe en slik selv, da jeg har 3 stk 1,5 TB disker og en 2 TB disk jeg kan bruke til dette. Jeg vil da få én nettverksstasjon på 4,5 TB. De resterende 500 GB på den største disken vil jeg ikke kunne bruke, men det har jeg strengt tatt ikke behov for heller.

Noen peiling på hvordan transkodere NASen har? Ref. DLNA og tilkobling til SMART-tv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...