Gå til innhold

Norge kjøper droner for 300milioner, men de skal styres fra italia?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/02/03/nyheter/innenriks/politikk/20065009/

Jeg leser her at vi skal bruke en del penger på førerløse fly, men jeg stusser veldig på at disse skal styres fra italia?!?! Skal ikke norges styrker passe på norsk teritorium?

Vi hadde aldri tilatt at italienske kampfly skulle patruljert norges grenser, eneste forskjell er at Norge nå betaler for flyene...

Og har vi ikke akkurat kjøpt noen jævlig dyre kampfly? og da valgte vi å ikke kjøpe droner. Det står heller ikke noe om de er ubevæpna. Norge har allerede ubevæpna kortdistanse droner. Dette blir isåfall en stor endring.

Generelt sett så mener jeg at Norge bør holde seg for gode til å kjøpe droner, spesielt når vi ikke skal styre dem selv. Terminator anyone?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dronen som kjøpes er Global Hawk high-altitude platform for surveillance and security. Ikke bevæpnet så den kommer ikke i konflikt med F-35 sin rolle(snarere tvert imot siden den vil finne mål for flyet).

Det er heller ikke slik at Norge har kjøpt noen droner (stykkprisen er på 1 milliard, vi bidrar med mindre enn 1/3 av en eneste drone) men at flyene vi spleiser på drives av NATO med base i Italia, ikke at Italienerne kontrollerer våre droner.

Det er NATO som vil eie og drifte de ubemannede overvåkingsflyene. I tillegg til å dekke militære overvåkingsbehov, kan denne kapasiteten bidra til overvåking av store havområder, transportveier, olje-/gassinstallasjoner og miljøovervåking. Dette er en kapasitet som også vil kunne egne seg i nordområdene. Det er ventet at flyene vil være operative i 2017.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/pressesenter/pressemeldinger/2012/nato-anskaffer-ubemannede-overvakingsfly.html?id=671294

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heller ikke slik at Norge har kjøpt noen droner (stykkprisen er på 1 milliard, vi bidrar med mindre enn 1/3 av en eneste drone) men at flyene vi spleiser på drives av NATO med base i Italia, ikke at Italienerne kontrollerer våre droner.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/pressesenter/pressemeldinger/2012/nato-anskaffer-ubemannede-overvakingsfly.html?id=671294

Og hvor mye spleiser/andel bidrar de andre med?

post-10740-0-54729000-1328285519_thumb.jpg

Utifra denne flyeren så teller jeg bare 13 land (hverken Frankrike eller UK feks), mens NATO faktisk har 28 medlemsland.

Ser mer ut som det er rettet mot Russland og da går vi vel "kald krig" i møte igjen. Man har vel blitt lei av å krige mot støvete muslim og talibaner, så på tide å prøve noe nytt..

Lenke til kommentar

Og hvor mye spleiser/andel bidrar de andre med?

post-10740-0-54729000-1328285519_thumb.jpg

Utifra denne flyeren så teller jeg bare 13 land (hverken Frankrike eller UK feks), mens NATO faktisk har 28 medlemsland.

Ser mer ut som det er rettet mot Russland og da går vi vel "kald krig" i møte igjen. Man har vel blitt lei av å krige mot støvete muslim og talibaner, så på tide å prøve noe nytt..

Kjøpet er for og dekke behovet for sanntidsinformasjon som man fant under Libya konflikten, har ingenting med Russland og gjøre. Det faller heller inn under NATO sitt arbeid for og gjøre seg mindre avhengig av Amerikansk assistanse for hver minste konflikt.

13 land vil stå for selve innkjøpet av Global Hawk men UK og Frankrike vil tilby sine egenproduserte droner (Sentinel og Heron) for og dekke sin andel.

http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_48892.htm

aha, men er det nytt at utenlandske soldater patruljerer norske grenser?

Du vet Norge er faktisk medlem av NATO. NATO har i flere år operert AWACS på vegne av alle medlemslandene og nå vil de også operere Global Hawks, jeg ser ikke problemet?

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Kjøpet er for og dekke behovet for sanntidsinformasjon som man fant under Libya konflikten, har ingenting med Russland og gjøre.

Men hva skal vi plutselig med alle disse, så sant man ikke allerede har sett for seg en kontinuerlig innblanding eller opptrapping rundtomkring..

Legg så til det såkallte rakettskjoldet som Russland naturlig nok er imot.

Nei, jeg tror det kan bli mye "morro" fremover, av et stadig mer selvforhærligende NATO og USA

Hvor har det blitt av ideen om at vi først og fremst skal beskytte våre egne territorale grenser?

Lenke til kommentar

Kjøpet er for og dekke behovet for sanntidsinformasjon som man fant under Libya konflikten, har ingenting med Russland og gjøre.

Men hva skal vi plutselig med alle disse, så sant man ikke allerede har sett for seg en kontinuerlig innblanding eller opptrapping rundtomkring..

Denne prosessen har de holdt på med i 20 år, men det var først da gapet i informasjonsinnhentingen viste seg i Libya at de endelig fikk vedtatt det.

Lenke til kommentar

Du vet Norge er faktisk medlem av NATO. NATO har i flere år operert AWACS på vegne av alle medlemslandene og nå vil de også operere Global Hawks, jeg ser ikke problemet?

Det vet jeg faktisk ja, refferer til linken i første post...

I AWACS så tjenestegjør det flere nordmenn, både ombord og på bakken.

Lenke til kommentar

Awacs styres fra en internasjonal nato base i tyskland, der tjenestegjør det folk fra flere nasjoner.

AGS styres fra en US NAVY del av en italiensk nato flyplass. Her tjenestegjør det Italienere og Amerikanere. Ingen Nordmenn.

Men det er NATO som organisasjon som skal drifte og styre disse dronene, ikke US Navy eller Italienerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget ditt... Det du sier betyr ikke at det er nordmenn som sitter bak spakene.

Du understreker mitt poeng, det er amerikanere og italienere som oppererer ved den basen. Ikke nordmenn.

Jeg skjønner ikke poenget ditt heller, det er en NATO base, hvilket som helst medlemsland kan bruke den.

NATO skal nå trene opp sine egne dronepiloter for og bemanne Global Hawkene slik at vi ikke er avhengige av Amerikansk ekspertise på dette feltet.

Bare fordi du sier at Amerikanerne/Italienerne opererer ved basen betyr ikke det at de vil fly dronene.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er Norge med på å kjøpe en drone, som flere land skal dele på. Blir det ikke da litt rart om hvert eneste land som spleiser skal kreve å ha sine piloter til flyet? Er det i det hele tatt ønskelig å måtte spesialutdane ekstra norske piloter til det? Og er det noe som tilsier at denne skal patruljere fast i våre ommråder?

Lenke til kommentar

Awacs styres fra en internasjonal nato base i tyskland, der tjenestegjør det folk fra flere nasjoner.

AGS styres fra en US NAVY del av en italiensk nato flyplass. Her tjenestegjør det Italienere og Amerikanere. Ingen Nordmenn.

Norge nyter godt av fordelene med AWACS, og vi har flere AWACS-fly som opererer fra baser i Norge.

Lenke til kommentar

Norge nyter godt av fordelene med AWACS, og vi har flere AWACS-fly som opererer fra baser i Norge.

Og dæven så de flyene der bråker, kom over en som drev lavtflyvning en gang, ikke vanskelig å unngå akkurat.

Ellers har Norge sine hobbyer de og: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dette-er-et-norsk-spionskip-6755894.html

Lenke til kommentar

Bare fordi du sier at Amerikanerne/Italienerne opererer ved basen betyr ikke det at de vil fly dronene.

Vi får se.

Fatter ikke at folk ikke reagerer på at utenlandske soldater skal kontrolere roboter i norsk teritorium. .

Nå sier det ingenting om at utenlandske soldater skal kontrollere disse i norsk territorium, og uansett, hvorfor skulle vi reagere på det? NATO er våre allierte og sikkerhetspolitikken vår er basert på internasjonal deltagelse.

Lenke til kommentar

NATO er en forsvarspakt. Hvis noen angriper et medlemsland, er andre medlemsland pliktig i å støtte.

NATO landene befinner seg bare i Europa og Nord-amerika. Dette er de mest stabile områdene i historien. Når var det noen utenifra invaderte noen av disse områdene sist? Eneste problemene vi har hatt i denne regionen er interne.

Hvorfor skal man da signere over kontroll til et annet land?

Disse flyene skal operes fra en italiensk og amerikansk base. Det er riktig som Kirikovski sier at andre NATO land har bruksrett på denne basen, dette da under øvelser etc. Faste oppdrag fra denne basen er det de faste oprative som gjennomfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...