Gå til innhold

Bitcoins, et verktøy for kjeltringer?

HulkHaugen

Anbefalte innlegg

I går kom jeg over denne artikkelen på ITavisen.no, hvor de skriver om et kryptert nettverk på internett hvor man kan kjøpe dop og våpen bl.a. med en digital valuta som kalles bitcoin. Man kan også laste ned en egen nettleser basert på Firefox men forhåndsinstillinger for å surfe anonymt på et nettverk kalt Tor. Jeg har aldri hørt om dette før, men etter å ha lest om den så høres det ut som et flott verktøy for kjeltringer.

Etter som jeg forstår så kan man lagre "lommeboken" sin på pc/minnepenn etc, og da ser jeg for meg at det er veldig lett å hvitvaske penger med dette. Også, transaksjoner innenfor dette nettverket er kryptert og umulig(?) å spore. Jeg ser også for meg at med en solid dose datakunnskaper, så kan men dekryptere denne "lommeboken" og manipulere beløpet i lommeboken sin, legge på noen nuller på slutten, eller lage duplikat av filen for så å endre MD5 eller hva de bruker til å identifisere lommeboken. Her skal også være en funksjon kalt Mining hvor man bruker sin maskinkraft for å bidra til å holde nettverket gående (noe ala F@H?), og til gjengjeld får man av og til noen mindre pakker med bitcoins inn på konto.

Nå skal det også sies at bitcoin kan brukes lovlig, og ikke bare en valuta mellom kjeltringer. Bl.a. flere og flere nettbutikker, samt noen restauranter i New York tar imot denne valutaen, og sikkert flere også. Uten å vite hvordan jeg kan gjøre dette til et spørsmål, så sier jeg som Fry i Futurama: "What if that thing i just said?", hehe. Nei, men jeg ble litt nysgjerrig på dette "nye" konseptet her, og hvis noen andre har noe å dele, og noe å rette på meg, så hadde det vært interessant å høre. God helg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare såvidt hørt om Bitcoins selv, og har ikke sjekket det opp så nøye.

Jeg er usikker på om man kan kjøpe Bitcoins, men man kan gjøre andre ting (f.eks. låne ut maskinkraft fra sin PC) for å få denne typen valuta.

Det skal visst være en algoritme som sier at jo mere Bitcoins som finnes, jo vanskeligere blir det å tjene Bitcoins, så man kan ikke uten videre bli "rik" på dette.

Også til poenget: hvis man ikke enkelt kan tjene masse Bitcoins kan dette neppe være noe lukerativt for de som vil kjøpe ulovlige tjenester med Bitcoins.

Lenke til kommentar

Bitcoin er et flott verktøy for frihet. Startet for, og av, liberalister og anarco-kapitalister. Ja, de er kanskje kjeltringer i sosialisters øyne, men sosialister er også kjeltringer i deres øyne.

For hva er egentlig en kjeltring?

Er det den som ved hjelp av rå politimakt truer andre til å betale "skatt" og andre avgifter eller er kjeltringen den som nekter å lystre en slik ordre?

Hvem som er kjeltring kommer bare ann på det ideologiske standpunktet til personen du spør. Slik jeg ser det er sosialisten kjeltringen og bitcoin er en måte å forsvare seg mot sosialisten.

Så er det kanskje slik at bitcoin kan brukes av ekte kjeltringer, men det kan også cash. Det er uansett viktigere med frihet enn et samfunn uten kriminalitet.

Det er forøverig to andre topics som handler om bitcoin:

- Økonomi

- Politisk

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ser også for meg at med en solid dose datakunnskaper, så kan men dekryptere denne "lommeboken" og manipulere beløpet i lommeboken sin, legge på noen nuller på slutten, eller lage duplikat av filen for så å endre MD5 eller hva de bruker til å identifisere lommeboken.

Dette vil ikke fungere, lommeboken inneholder bare nøkler som brukes til å sende bitcoins, men selve bitcoinsa er lagret i en blockchain og du kan ikke endre den.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er slike ting som må ofres for frihet. Det er ikke bitcoin som er problemet, det er anonym handel og svartemarkedet.

På Silkroad så kan du bare bestille under et fremmed navn, sende som brevpost og benekte bestillingen om den har blitt oppdaget. Ingen kan bevise at du overførte et betalingsmiddel, ingen kan finne avsender og ingen kan bevise at det ikke var naboen som ville hevne seg på deg.

Bitcoins er kun betalingsmiddelet som blir bruk, så det kunne like godt vært kuponger på McDonalds, eller en plasma-TV. Poenget er at Bitcoins er lett og fleksibelt.

Lenke til kommentar

I går kom jeg over denne artikkelen på ITavisen.no, hvor de skriver om et kryptert nettverk på internett hvor man kan kjøpe dop og våpen bl.a. med en digital valuta som kalles bitcoin. Man kan også laste ned en egen nettleser basert på Firefox men forhåndsinstillinger for å surfe anonymt på et nettverk kalt Tor. Jeg har aldri hørt om dette før, men etter å ha lest om den så høres det ut som et flott verktøy for kjeltringer.

De fleste teknologier og verktøy benyttes i stor grad for fredlige formål. Det er alltid noen som ønsker å benytte noe verktøy til illegale formål. Om du går på Jernia og kjøper et kubein/brekkjern, så vil jeg anta at de færreste tror at du har tenkt å bruke dette til ulovlige formål. Og selv om en rekke innbrudd begås ved bruk av dette redskapet, har jeg aldri hørt snakk om at det skal forbys. Det ville hatt uønskede effekter for alle de som bruker kubein på lovlig måte.

Likeens har det i alle år eksistert svartebørser og illegale markeder hvor du kan få tak i nær sagt hva som helst, og betalingsmidler har i de alle fleste tilfeller vært lovlig statlige utstedte betalingsmidler, som f.eks. dollarsedler, eurosedler eller gull.

Her kan du f.eks. se en dokumentar om russisk mafia på NRK:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/721205/

Suksessfulle kriminelle som skor seg på den svarte økonomien har klart dette helt fint uten online kryptovalutaer.

Den eneste logiske konklusjon dersom man mener at bitcoin er et verktøy for kriminelle og ønsker å forby det, er at da måtte man også forby alle gangbare betalingsmidler som kunne brukes til kriminelle formål, noe som selvsagt er utopisk.

Det blir litt som at man skal forby motorveier, fordi folk kjører for fort med bilene sine, eller forby internett fordi det er noen som benytter det systematisk for å innynde seg hos mindreårige med det formål å oppnå seksuell kontakt.

Det er også kontrovers og diskusjoner i forhold til hvem som faktisk startet bitcoin. Var det en person (Satoshi) hvis genuine ønske var å gjøre verden til et bedre sted, dvs. å gjøre for bankindustrien hva napster gjorde for musikkindustrien, eller er det et kynisk spill av CIA ? Vi vet at CIA har hatt besøk av Gavin Anderson (head dev for bitcoin), men som ventet kom det aldri noen resultater fra det besøket. Og vi vet ingenting om det er utviklere av bitcoin som står på lønningslisten til etterretningsorganisasjoner, eller ikke.

Siden BTC kan veksles inn mot fiat valuata i de fleste land, vil dette være en perfekt måte å sende midler fra et land til et annet uten at det registreres i noen lands bankregistre.

Det er klart at dette kan benyttes til ulovlige som lovlige formål. Dersom du bor i Pakistan og selger huset ditt, og ønsker å overføre penger til familien din i USA, er det da rett og rimelig at flere prosenter av disse midlene skal gå bort i skatter/avgifter/toll osv til myndigheter i de respektive landene ? Jeg er sikker på at skattemyndighetene i de respektive land ville ha klinkende klare svar på dette, men er det slik at hva staten bestemmer er det eneste riktige, og at vi som enkeltindivider ikke skal ha noe bestemmelsesrett over egne midler.

Noen ville foretrekke 'pay pr. use'-systemer hvor du først betalte for tjenester når du faktisk bruker dem og ikke på forskudd over skatteseddelen. Mens andre igjen er irriterte over at skattepenger de betaler inn i essens fritt kan benyttes av myndighetene til formål som skatteyteren ikke har noen som helst påvirkningskraft over.

Vi snakker så fint om demokrati, men om vi ser på en oversikt over hvilke land i verden som faktisk har demokrati, så kan det se ut som at store deler av verden ikke har dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

800px-Electoral_democracies.png

I de landene med demokrati kan det også spørres om vi sitter med et reellt demokrati, eller om det er en maktelite som sitter på toppen og skor seg på bekostning av befolkningen. Åpnbart er sosiale goder bedre i f.eks. Norge enn i en rekke andre land, men vi vet samtidig at i toppen av norsk styre er det mye kameraderi, det blir stadig avdekket korrupsjon, noe som bare er toppen av isfjellet, og det har også vært tilfeller hvor statlige organer henvender seg direkte til avisredaktører og ber de om å legge lokk på en sak. Det blir også foretatt politiske beslutninger på bakrommet, som folk flest overhodet ikke får vite noe om.

Det kan virke som at enkelte politikere er beruset av sin posisjon, og er mer opptatt av personlig 'behagelighet' enn å virkelig tjene folket. For en stortingsrepresentant får sin lønn, samme om han gjør minimalt av det han trenger å gjøre, og et skrøpelig arbeid sådann, eller om han står på mer enn man kunne kreve. Som toppolitiker har man ingen incentiver til å gjøre en god jobb for befollkningen. Om man følger litt med kan man med tydelighet se den karriereposisjoneringen mange politikere gjør for å trygge seg selv og sine.

Det er samtidig ekstremt viktig å være politisk korrekt, snakke de rette personene etter munnen, og å sno seg som en slange for å nå sine mål, for en politiker er det mange hindringer, og karrieren kan fort få en brå slutt om man går i klinsj med feil personer.

Statens makt er bygget på penger, uten penger kunne ikke staten eksistert. Og det er bankene som er ryggraden i vårt finansielle system.

Tenk deg at du var din egen bank, at ingen trengte å vite hvor mye penger du hadde, eller hvor disse var plassert. Hvorfor skal vi gi all maktene til bankene og myndighetene, bør ikke vi som et folk selv bestemme hvordan samfunnet vårt skal styres ? På samme måte kunne enkeltindividet ha øremerket skattepenger som ble betalt inn , slik at dette kunne bare benyttes til bestemte formål, men ikke bare som i dag når dette bare er tomme lovnader på en papirlapp eller i et word-dokument, men som i kryptografisk, irreversible befalinger hvor også alle kan følge flyten av midler online. F.eks. kunne man som privatperson som betalte 100.000kr i skatt hvert år benytte en blokkchain, f.eks. en bitcoin clone hvor bare visse mottakere var berettiget til å motta dine skattekroner. Du kunne da velge at dine skattekroner kun skulle brukes i eldreomsorg, Mette-Marit ville ikke få noen midler fra deg.

Dette ville vært et ekte demokrati, og kun de saker som folket mente fortjente støtte, ville få støtte. Dette reiser selvsagt mange interessante teknologiske problemstillinger. Men personlig synes jeg f.eks. det er latterlig håpløst at statsministeren drar til Sydpolen, eller var det Nordpolen (?) for å holde tale for å hedre en av våre store polarfedre (var det Amundsen?), når vedkommende i sannhet ikke var noe annet enn en forfengelig egoistisk PR-kåt fyr som var villig til å ofre eget liv for å oppnå berømmelse. Samtidig finnes mange mennesker i dette landet som har problemer med å få sine liv til å fungere (enten selvforskyldt eller uforskyldt), som ikke har vært like privligert i livet at de bare kan gå rundt og smile og nikke, bruke masse skattepenger på unødvendige turer, tilstelninger og middager, men istedet må sitte i helsekø mens kreften spiser de vekk.

Om dere ikke har insett det allerede, så er det en haug med politikere som utad prøver å gi inntrykk av at de faktisk bryr seg om befolkningen, men i sannhet kunne de ikke brydd seg mindre, selv om de legger ann ansiktet i sørgelige folder og med seriøs stemme sier 'slik kan vi ikke ha det' når de får et kamera opp i ansiktet.

Så hvor vil jeg hen med denne tiraden ? Jo.. Personlig frihet. Individet skal være fritt til å styre sitt eget liv, og vi trenger ikke en stat som hauker over oss. Om du vil overføre 40.000kr til din tante i Tyrkia fordi hun vil pusse opp badet sitt i sitt pensjonisthjem, hvorfor skal myndigheter i Tyrkia eller i Norge ha noe som helst kjennskap til dette ?

Etter som jeg forstår så kan man lagre "lommeboken" sin på pc/minnepenn etc, og da ser jeg for meg at det er veldig lett å hvitvaske penger med dette. Også, transaksjoner innenfor dette nettverket er kryptert og umulig(?) å spore. Jeg ser også for meg at med en solid dose datakunnskaper, så kan men dekryptere denne "lommeboken" og manipulere beløpet i lommeboken sin, legge på noen nuller på slutten, eller lage duplikat av filen for så å endre MD5 eller hva de bruker til å identifisere lommeboken.

Lommeboken aka wallet kan lagres hvor som helst, den kan også krypteres. Du trenger ikke engang ha den på en minnepinne som du tar med deg, den kan lagres på en remote maskin, som du kan aksessere ved behov vha ssh e.l. Skulle du ha behov for å også ta dette med deg, kan wallet lagres på et utprintet ark, kryptert på et lagringsmedium osv, det finnes veldig mange måter å lagre det på, du kunne endog hatt den stenografisk lagt inn i et uskyldig digitalt feriebilde.

Hvitvasking har forekommet i alle år, metodene for å hvitvaske er mange. Hvis du skulle se på hva du skulle forbi/stoppe for å forby hvitvasking, så måtte du nok stoppe mye annet før du kom til bitcoin. Muligheten for hvitvasking vil imidlertidig være der, akkurat som muligheten er der for å hvitvaske på andre måter.

Transaksjonene i bitcoin-nettverket er overhodet ikke umulig å spore. Alle transaksjoner er offentlig tilgjengelig i blockchain, du kan f.eks. bruke denne nettsiden for å søke i den: https://blockexplorer.com/

Samtidig er ikke din ip-adresse skjult som standard når du kobler deg til bitcoin-nettverket. Den gjennomsnittlige kriminelle ville sannsynligvis bli tatt dersom han prøvde seg på alvorlig kriminalitet med bitcoin, sett at de som etterforsket saken brukte nok ressurser på å ta vedkommende.

Som standard er ikke bitcoin så anonymt som mange tror, det er imidlertidig metoder for å gjøre deg mer anonym, men det er et for langt blerret å bleke her.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du selv at det du sier om å manipulere innholdet i lommeboken til å vise mer midler enn det du har ikke er logisk. Hadde det vært slik, ville det allerede blitt utnyttet, og bitcoin ville kollapset. Men din uvitenhet/misoppfatning er ikke enestående, da man gjerne behøver høgere akademisk utdannelse for å skjønne bitcoin og de implikasjoner bitcoin kan ha på verdenssamfunnet.

Bruk et par uker på å lese gjennom og forstå dette:

bitcoin.org/bitcoin.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

https://bitcointalk.org/index.php?board=6.0

Imidlertidig, dersom du ikke har datautdannelse, og ikke er utvikler, vil mye av dette være gresk for deg.

De viktigste konseptene å forstå for en 'ikke-datakyndig' er disse:

* Det kan ikke lages falske bitcoins (det er dette som er så genialt løst matematisk med kryptologi i bitcoin)

* Tryggheten i systemet er sikret av den store datakraften (nesten 10 Terahash/s), mens til sammenligning har du ca 200Mhash/s med et standard skjermkort. 1 Terabyte er 1024 Gigabytes. Og din maskin har da altså 0.2Ghash/s som utgjør 0.00002% av kraften i det totale nettverket.

* Du er selv ansvarlig for din lommebok, akkurat som at du hadde en fysisk lommebok med cash i.

* Du kan overføre bitcoins til hvor som helst i verden, alt du trenger er en internettilkobling.

* Lommeboken din inneholder ikke din bitcoinbalanse, den inneholder bare private nøkler, som gir deg tilgang til din balanse i den offentlige blokkjeden. Den offentlige blokkjeden knytter private nøkler til visse bitcoins, og med disse nøklene kan du dermed flytte bitcoinsa og betale til en annen bitcoinbruker.

* Hvordan får du tak i bitcoins ? Du kan kjøpe bitcoins i cash/bankoverføring, sjekk ut bitcoin-otc (google det), du kan kjøpe gjennom bitcoinmarket24.com, du kan benytte en exchange som mtGox, Tradehill eller Intersango (former BritCoin).

* Og hva kan du kjøpe for bitcoins ? Det er en liste her: https://en.bitcoin.it/wiki/Trade I dag kan du kjøpe ferie og betale alt under ferien med bitcoins om du vil.

* Gebyrer på overføringer er svært lav. Der visa tar 3% tar bitcoin 0.0005 BTC for en overføring.

* Det er enkelt. Du laster bare ned bitcoin programmet, og så er du igang. (kan være litt vanskelig i starten, men du kommer fort over kneika)

Samtidig har bitcoin en rekke interessante legitime områder.

Hva hvis du vil:

* Sponse en virksomhet som landet ditt ikke liker ? Tenk Wikileaks, hvis betalingsstøtte ble kuttet av VISA og Mastercard etter press fra Amerikanske myndigheter.

* Tipse litt til en nettjeneste du liker, men du gidder ikke stresse med PayPal (som tar mye gebyrer uansett)

*Sende 1000kr til en kompis i usa, men gidder ikke å betale masse bankgebyrer for å gjøre det.

*Hva hvis du vil bevare din anonymitet ved kjøp og oppsett av et nettsted. Kanskje du har legitime grunner for å være anonym, og vil motta sanksjoner/straff dersom du ikke er det. Et eksempel kunne være om du bor i et land med et utdatert gammeldags bakstreversk styre, men du er ung, høgt utdannet og revolusjonær og vil ha dine synspunkter ut.

Her skal også være en funksjon kalt Mining hvor man bruker sin maskinkraft for å bidra til å holde nettverket gående (noe ala F@H?), og til gjengjeld får man av og til noen mindre pakker med bitcoins inn på konto.

Ja, dette er riktig. Og det er noe lignende F@H, de fleste i dag miner mot en pool, og får en liten utbetaling pr. dag. Selv om dette høres forlokkende ut, har det vært store variasjoner i bitcoinprisen, så lønnsomheten er ikke bestandig den beste, du må også kalkulere inn tidsbruk, nedetid og strømpris, så alt i alt er det ganske stor sannsynlighet for at det ville betalt seg bedre med en deltidsjobb. :p Men er du it-interessert og allerede har et skjermkort som er ganske bra, så kan du ta en titt på https://bitcointalk.org/index.php?board=14.0 En litt oppegående person burde kunne klare å ha fått opp mining på maskina si i løpet av en kveld, om han setter seg ned og titter på det. Du kan bruke både windows og linux og sannsynligvis mac til dette.

Om du vil mine, kunne du vurdert p2ppool for å distrubuere datakraften bedre, fordi det er mye diskusjon om det er så desentralisert som man skulle ønske å ha så mye miningkraft i enkelte pooler, slik det er i dag. Se pie chart her: bitcoinwatch.com

Nå skal det også sies at bitcoin kan brukes lovlig, og ikke bare en valuta mellom kjeltringer. Bl.a. flere og flere nettbutikker, samt noen restauranter i New York tar imot denne valutaen, og sikkert flere også. Uten å vite hvordan jeg kan gjøre dette til et spørsmål, så sier jeg som Fry i Futurama: "What if that thing i just said?", hehe. Nei, men jeg ble litt nysgjerrig på dette "nye" konseptet her, og hvis noen andre har noe å dele, og noe å rette på meg, så hadde det vært interessant å høre. God helg :)

De fleste som bruker bitcoin gjør det lovlig, akkurat som de fleste som bruker USD gjør det lovlig, det er aldri teknologien eller betalingsmiddelet du kan skylde på, det er moralen til folk. Så lenge det er noe å vinne på å være kriminell, vil enkelte folk alltid være det, uansett hvor mye restriksjoner myndighetene prøver seg med.

Fint at du har blitt interessert i dette, det er bare til å lære seg mer, og bruk bitcoin.org og bitcointalk.org som fine utgangspunkt. I tiden som kommer vil det dukke opp flere og flere tjenester hvor du kan benytte bitcoin, både internasjonalt og nasjonalt.

Dagens næringsliv hadde nylig et par artikler om bitcoin, og selv om norske medier er UTROLIG trege til å fange dette opp, vil det bare komme inn mer og mer.

Fortsatt god søndag!

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...