Dantak Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei hei, godtfolk! Jeg har vurdert tanken på å ville ende opp som brannmann. Syns det virker som et utrolig givende og spennende arbeid. Står på relativt bar bakke, har gjennomført VGS hvor jeg da sitter igjen med studiekompetanse. Så da lyder spørsmålene som følger: Hva må jeg gjøre fra dette stadie får å kunne bli brannmann? Er det noe jeg må ha før jeg kunne ha kommet inn på en eventuelt brannmannskole(krav og lignende)? Hadde satt veldig pris på noen tanker og rettningslinjer angående dette. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Tirkes Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Alt etter hvor du ender opp i landet, så tror jeg du trenger en annen jobb. Her i min kommune (i Akershus) lyste de ut stilling som brannmenn for litt siden. De beregnet stillingsprosenten til 3,9% eller noe sånt. Man har vaktordninger med krav til å jobbe i hjemkommunen og må slippe annen jobb/unger/kino om alarmen går og rykke ut. Det er nok ikke noe man kan jobbe heltid av uten litt flaks + en større by. Formelle krav er vel VGS utført, førerkort klasse C og ren vandel. Om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Det spørs kor du har tenkt å jobbe. Dei fleste byane av litt størrelse har kassernert yrkesbrannvesen (døgnbemanning på brannstasjonen). Ein del tettstader har bemanna stasjon kun på dagtid med heimevakt om kvelden. På mindre stadar så er brannvesenet ei deltidsstilling slik at du må ha anna jobb i tillegg. Rein formelt sett så er det einaste kravet at du er myndig (18 år), i tillegg må brannsjefen godkjenne politiattesten din. (Detaljane finner du her: FOR 2002-06-26 nr 729: Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen ) Førerkort klasse C (lastebil) og kode 160 (utrykkningskjøyring) er ein fordel men ikkje eit krav. Eventuelle andre kurs får du vanligvis etter at du har blitt ansatt, men du kan også ta kurs på norges brannskole for eiga rekning som privatperson. Praksisen i yrkesbrannvesen har etterkvart blitt at du må minst ha fagbrev, kva fagbrev du har spelar ikkje så stor rolle. Brannvesenet er ute etter personar med kompetanse innan alle fagfelt som dei kan komme borti. Tømmrere har god kjennskap til konstruksjonen av bygninger og bilmekanikere har verdifull kompetanse når det kjem til bilulykker. I tillegg til at personar med fagbrev har kompetanse som kan være nyttig så er også eit fagbrev eit bevis på at du er i stand til å ta til deg teoretisk kunnskap og er vandt til å håndtere verktøy. I store brannvesen er det ofte stillt høgare krav til søkarane fordi dei ynskjer ein høgare kvalitet på mannskapet og fordi dei der har mange søkarar å velge mellom. I yrkesbrannvesen er det f.eks vanlig å forvente at alle brannkonstabelane er godkjente røykdykkere med dei fysiske krava som det medbringer, og ofte skal dei i tillegg ha ein kompetanse til (sjåfør, befal, redningsmann, osv). I små brannvesen er forventningane ofte mykje lavare. I dei minste brannvesena kan det til og med være aktuelt å ansette ein person som får utlevert kjeledress, støvlar og hjelm med beskjed om å holde slangen. Så det du må gjere er å finne ut kva du ønsker å oppnå. Vil du ha dette som levebrød i fulltidsstilling der du får ansvar, utfordringer og stadig kompetanse aukning så må du søke jobb i eit større brannvesen. Dersom alt du vil er å få beskjed når det brenner og tillatelse til å sitte på i brannbilen så leiter du opp den minste kommunen du kan finne og søker jobb der. Eg kan også nemne at det finnes andre jobber innanfor brannvesenet utanom brannkonstabel, som f.eks feier, branninspektør/branningeniør, undervisning, telefonoperatør, avdelingsleder, overbefal og liknande jobbar som du kan søke på uavhengig av om du har opprativ erfaring eller ikkje. 2 Lenke til kommentar
Dantak Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Det spørs kor du har tenkt å jobbe. Dei fleste byane av litt størrelse har kassernert yrkesbrannvesen (døgnbemanning på brannstasjonen). Ein del tettstader har bemanna stasjon kun på dagtid med heimevakt om kvelden. På mindre stadar så er brannvesenet ei deltidsstilling slik at du må ha anna jobb i tillegg. Rein formelt sett så er det einaste kravet at du er myndig (18 år), i tillegg må brannsjefen godkjenne politiattesten din. (Detaljane finner du her: FOR 2002-06-26 nr 729: Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen ) Førerkort klasse C (lastebil) og kode 160 (utrykkningskjøyring) er ein fordel men ikkje eit krav. Eventuelle andre kurs får du vanligvis etter at du har blitt ansatt, men du kan også ta kurs på norges brannskole for eiga rekning som privatperson. Praksisen i yrkesbrannvesen har etterkvart blitt at du må minst ha fagbrev, kva fagbrev du har spelar ikkje så stor rolle. Brannvesenet er ute etter personar med kompetanse innan alle fagfelt som dei kan komme borti. Tømmrere har god kjennskap til konstruksjonen av bygninger og bilmekanikere har verdifull kompetanse når det kjem til bilulykker. I tillegg til at personar med fagbrev har kompetanse som kan være nyttig så er også eit fagbrev eit bevis på at du er i stand til å ta til deg teoretisk kunnskap og er vandt til å håndtere verktøy. I store brannvesen er det ofte stillt høgare krav til søkarane fordi dei ynskjer ein høgare kvalitet på mannskapet og fordi dei der har mange søkarar å velge mellom. I yrkesbrannvesen er det f.eks vanlig å forvente at alle brannkonstabelane er godkjente røykdykkere med dei fysiske krava som det medbringer, og ofte skal dei i tillegg ha ein kompetanse til (sjåfør, befal, redningsmann, osv). I små brannvesen er forventningane ofte mykje lavare. I dei minste brannvesena kan det til og med være aktuelt å ansette ein person som får utlevert kjeledress, støvlar og hjelm med beskjed om å holde slangen. Så det du må gjere er å finne ut kva du ønsker å oppnå. Vil du ha dette som levebrød i fulltidsstilling der du får ansvar, utfordringer og stadig kompetanse aukning så må du søke jobb i eit større brannvesen. Dersom alt du vil er å få beskjed når det brenner og tillatelse til å sitte på i brannbilen så leiter du opp den minste kommunen du kan finne og søker jobb der. Eg kan også nemne at det finnes andre jobber innanfor brannvesenet utanom brannkonstabel, som f.eks feier, branninspektør/branningeniør, undervisning, telefonoperatør, avdelingsleder, overbefal og liknande jobbar som du kan søke på uavhengig av om du har opprativ erfaring eller ikkje. Supert svar med god oversikt! Takker og bukker - satt jeg veldig pris på! Alt etter hvor du ender opp i landet, så tror jeg du trenger en annen jobb. Her i min kommune (i Akershus) lyste de ut stilling som brannmenn for litt siden. De beregnet stillingsprosenten til 3,9% eller noe sånt. Man har vaktordninger med krav til å jobbe i hjemkommunen og må slippe annen jobb/unger/kino om alarmen går og rykke ut. Det er nok ikke noe man kan jobbe heltid av uten litt flaks + en større by. Formelle krav er vel VGS utført, førerkort klasse C og ren vandel. Om jeg ikke tar helt feil. Ja, har også forstått at det kan være vanskelig å faktisk få seg 100% stilling. Får ta turen ned til brannvesenet(Kristiansand) og høre med dem også. Takker for svar! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Ja, har også forstått at det kan være vanskelig å faktisk få seg 100% stilling. Får ta turen ned til brannvesenet(Kristiansand) og høre med dem også. Takker for svar! Kristiansand brann- og feiervesen er eit stort brannvesen (spesielt om du også tar med sammarbeidskommunene i det interkommunale sammarbeidet). Så dersom det er i Kristiansand du har tenkt å søke så er det nesten kun 100% stillingar som dei lyser ut. Det er i kommuner som er mykje mindre enn dette som bruker veldig små deltidsstillinger. Så i sjølve Kristiansand er det mest fulltidsstillingar medan kommunene rundt har deltidsstillinger. Eg ser forresten at KBR lyser ut brannkonstabel stillinger til stasjonane Vennesla, Lillesand og Birkenes. Søknadsfristen her er satt til 20/2-12 så eg vil anbefale deg å søke med ein gong dersom dette er aktuellt. I tillegg ser eg at KBR tydeligvis har stort behov for branninspektører/branningeniører, dei har nettopp lyst ut 3 ledige stillinger. Så det er store muligheiter også der dersom du vil gå den vegen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Ikke for å være noen gledesdreper her nå. Kan ikke så mye om dette, men har da en god venn i brannvesnet i Stavanger/Sandnes området. Han søkte nettopp på jobb i Kristiansand brannvesen. 2 Stillinger, 100 søkere og 13 ble plukket ut. Han var en av de som ble plukket ut og han har masse gode papirer, redningsdykker og røykdykker og det som er. Husker ikke helt hvor mange års erfaring han har, men si 4-5 år. Han fikk ikke jobben, kom som nummer 3. Han var veldig nærme og fikk høre at de vurderer å lyse ut flere stillinger om 2 år, så tviler på at det er noe mer i Kr.sand. Veldig ofte så går også stillingene til de som er deltidsansatt på stasjonene, uansett hvor kvalifiserte folk det er som søker. Slik er det offentlige. Men det er alltid en vei inn! Kan jo være lurt å ta kontakt med et sted for å høre hva som skal til for at du skal få en jobb en dag! Alt går, så lenge viljen er sterk og du har litt tid. Stå på! Endret 4. februar 2012 av Hyd Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Veldig ofte så går også stillingene til de som er deltidsansatt på stasjonene, uansett hvor kvalifiserte folk det er som søker. Slik er det offentlige. Ikkje berre i det offentlige, dette er lovpålagt. Dei som har deltidsstilling har rett på å bli prioritert for fulltidsstilling. Og ja, brannkonstabel stillingane har mange søkere men dette er fordi det er mange som vil prøve seg og fordi at det einaste formelle kravet er at ein er myndig. Dette gjer at det er ingen eller svært få som kan lukast tidlig på grunn av manglande kompetanse. Det er også ein ganske klar trend på at intervjuet blir brukr tik å finne ein person som passer godt inn i miljøet. Det er mykje lettare å utdanne og trene opp ein positivt innstilt person som er lett å omgås, enn det er å få ein godt utdanna person til å passe inn på laget. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Ja, forskjellen med det offentlige og private er at det offentlige er pliktig til å lyse ut stillingen? På de stillingene i Kr.sand som var nettopp ble de silet fra ca 100 stk til 13 stk. De 13 ble vurdert med intervju og fysiske tester over 1 dag. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Ja det er nok den store forskjellen, i det offentlige kan du ikkje ansette nokon utan at alle andre kvalifiserte søkere også får sjangsen. Det største problemet er at utan relevant erfaring eller utdanning så kan det være vanskelig å komme gjennom nålauget for å få intervju sidan det er så nange andre ukvalifiserte eller lite egna søkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå