eirberen Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Hei! Jeg har akkurat fått meg en subwoofer, men er ikke helt sikker på hvordan den skal kobles. Jeg har en slik subwoofer: http://www.gibud.no/Files/ObjectInfo.cfm?Id=169722 Jeg har altså en vanlig surround forrsterker med subwoofer utgang, men denne utgangen har bare 1 utgang, mens subwooferen har 2 lavnivå innganger så dette er litt rart.. Derfor vil jeg heller bruke høynivå inngangene på subwooferen, men hvordan skal jeg koble dette? Håper på et utfyllende svar of det haster litt Mvh Eirik Takker for svar! Lenke til kommentar
eirberen Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Er det ingen som kan gi meg en forklaring? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 hei du! Du kan nok fint bruke sub-utgangen på forsterkeren. Så kobler du bare den til den hvite inngangen på subben! Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Mange sub-kabler har et y-ledd siden det ofte sendes monosignal fra forsterker og mange subber har stereo inntak. Om du har et slikt ledd så bruk det. Hvis ikke burde du kanskje kjøpe det. Men det varierer fra sub til sub. Jeg vet at alle monstercable sine subkabler har et slikt y-ledd siden jeg har en slik selv. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Bruk selve sub utgangen fra forsterkeren, bare putt den inn på en av inngangene og test. Hvis du skal bruke høysignal inngangene, så skal du kople høytaller kablen fra forsterkeren til sub, så fra suben til høytalleren. Det skal stå høyre og venste og pluss og minus der. Så du skal ha totalt 8 tilkoplinger som skal brukes Lenke til kommentar
eirberen Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Takker for svar!! Men hvilken måte er best å koble den på? lavfrikvent eller høyfrikvent? Og 2 til spørsmål som jeg håper noen kan svare på :wink: 1. Må jeg spille inn en subwoofer, i så fall hvor lang tid tar dette? 2. Hvilken frekvens skal jeg ha subwooferen på? (Jeg kan nemmelig stille dette bakpå subwooferen....) Fra 40Hz til 180Hz. Jeg har passelig store hjemmkinohøytalere!! Håper på svar snarest. Mvh Eirik Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 1. Må jeg spille inn en subwoofer, i så fall hvor lang tid tar dette? Jepp, du vil nok oppleve at den spiller bedre etter x antall timer med spilling. 2. Hvilken frekvens skal jeg ha subwooferen på? (Jeg kan nemmelig stille dette bakpå subwooferen....) Fra 40Hz til 180Hz. Jeg har passelig store hjemmkinohøytalere!! Hør deg frem til den instillingen du liker best. Du kan også eksprimentere med plassering av suben. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Inn spillingen av min dritt sub (radionette til 1700,-, har lite rom) tok noen uker, men du merker at den spiller bedre etter hvert. Når det gjelder lav og høyfrekvent tilkopling, så er det vel best å bruke lavfrekvent i hjemmekino, og høy i stereo, men jeg tror faktisk at du kan kjøre begge sammen, uten at jeg skal si det 100%. Når det gjelder deling av frakvensen, så må du bare føle deg frem, og stille den der du syntes den passer best inn i resten av lydbilde, slik at den glir naturlig inn. Hvis suben blir for dominerende så blir det irriterende, og blir den for liten i lydbildet så er vitsen borte. Når jeg tester hvordan suben passer inn, så spiller jeg musikk, ta gjerne noe med et gjevnt lydbilde, ikke en dundrende bass. Men musikken spiller, gå inn i menyen på forsterkeren og finn der du kan stille på om du har eller ikke har sub. Og bytt mellom ja og nei, så hører du hvor subben glir inn, og still så på subben slik at du synts den glir godt inn. Men husk at du sikkert også kan stille inn på forsterkeren hvor den skal dele frekvensen, hvis du har små høytallere, kan den ta deler av bass frekvensen fra dem og legge dem i sub utgangen. Dette må du også stille inn. Så bruk en del tid på innstillingene, når du hører på musikk eller film, og syntes det mangler noe, still på ting til du finner det. Etter mye fikling så får du ett lydbilde du kan være fornøyd med, men husk dette tar tid, mange måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå