Gå til innhold

Hjemmekino anlegg, forskjeller i prisklasse

Anbefalte innlegg

Hei! Er nå snart 2 år siden jeg svidde 10 lapper på et hjemmekino-system og begynner å tenke på en oppgradering. Anlegget mitt nå består av:

http://www.surround.no/product/470258/Dynavoice-F-6-EX-5.0-pakke-Black.html

http://www.surround.no/product/485722/XTZ-99-W12.16-Pianolakk.html

og en Yamaha RX-V465

Har lest mye rundt både her og på avforum om hva som er bra og ikke og hvor mye penger det er lurt å legge i et hjemmekino-system. Det største spørsmålet mitt er egentlig hvor stor forskjell det er mellom f.eks høyttalere til 5k kontra høyttalere til 20k, og ergo hjemmekino-anlegg til 15k vs 50k? Bruttern har brukt like over 30k på hjemmekino-anlegge nå nylig, og jeg hører jo en stor forskjell mellom mitt anlegg til 10k og hans til 30k. Akustikken i de 2 rommene de her anleggene står er veldig dårlig, og derfor er det ikke så lett å sammenligne det. Akustikk er etter det jeg har lest like viktig som anlegget i seg selv.

Rommet det nye anlegget skal stå i er avlangt, 4m bredt og 6 meter langt, ca 25 kvadratmeter. Hva tror dere vil gjøre seg best i et slikt rom? Budsjettet er jeg ikke sikker på, men 20k+ iallefall, og kan nok strekke meg nærmere 40k.

Kan si jeg er en fan av XTZ, og etter erfaring gjør XTZ det bra på Yamaha-forsterkere.

Sett endel på denne pakken: http://www.surround.no/product/570016/XTZ-99.36-MKII-XL-Surroundsystem.html

Usikker på om en receiver til 10-12k holder, eller om det er bedre å legge litt mindre i en receiver å få en effekt-forsterker på frontene?

Takker på forhand for svar :)

Endret av Hordpower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kommer jo ann på hva du ønsker fra anlegget. Mer penger i ett anlegg gir bedre kontroll og detaljer i lydbildet.

Det som holder anlegget ditt tilbake er jo forsterkeren. Lsound.no har tilbud på Pioneer sine om dagen, LX-75 var satt ned ganske mye. Men når jeg sjekket så var ikke prisen oppdatert på selve sidene deres.

Det som Yamahaen din mangler er kraft. Selv om det nok oppgis mye watt, så er det ikke samme watt som dyrere forsterkere. Og her er det mye å hente.

Høytallerene du linket skal være meget bra. Sub har du jo. Denne kan du også beholde, for å få å dobble subber. Da sparer du krefter i fra selve forsterkeren.

Det er ikke noe problem om du f.eks. bruker bakhøytallerne du har i dag, for så å bytte ut front rekken med XTZ sine for bedre lyd. Bakhøytallerene er ikke så viktige som frontene.

Men uansett valg av forsterker, sjekk at den har Pre-out utganger for alle kanaler. Da kan du enkelt senere koble inn en effektforsterker for å endre lyd og krefter til anlegget som du ønsker. Man står da mye friere.

F.eks. så er mange fornøyd med Emotiva sine effektforsterkere i forhold til pris. Disse må dessverre importeres selv, hvis man ikke kjøper brukt. Men til rundt 6000,- så får du 5x200 w som er meget bra. Emotiva selger direkte til kunde, ikke via forhandlere, og er dermed meget billige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...