Gå til innhold

Overtid og fleksitid

Anbefalte innlegg

Hei forum!

Jobba fra klokka 8 til halv 11 (om kvelden) idag. Det er 7 og en halv time overtid. Jeg har ingen skriftlige avtaler om overtidsarbeid, men vi har brukt å praktisert fleksitid ordning.

Det jeg har jobbet med ikveld er bl.a en litt stor oppgave som jeg ikke får til alene (jeg jobber med data viss det er viktig). Jeg har prøvd alt, google, support telefoner til folk og gamle kollegaer. Ingen kan hjelpe meg.

Jeg er nyutdannet, dette er min første ordentlige jobb (jeg er 21, var i militæret et år etter lærlingetiden) og den jobben jeg skal gjøre er way off i forhold til min kompetanse. Jeg har som nevnt jobbet 7 og en halv time overtid, å lurer på om jeg kan si til sjefen min at jeg ikke får til jobben alene, at han må komme å hjelpe meg evt. gjøre det selv. Dette får han ikke til før neste uke fordi han er utilgjengelig i denne uka.

Har jeg krav på å ta ut denne fleksitiden?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du jobber overtid så jobber du ut over det du skal etter avtaleverket på jobben pr dag. Så spørsmålet her blir hvilken ordning har bedriften med hensyn til arbeidstid / timeverk pr. dag?

Enkelte bedrifter med fleksitid kan ha definert arbeidstid pr. uke og da avspaserer man etter nermere avtale etter at kvoten er fylt opp.

Det kan også ha betydning om man er organisert i LO eller ikke.

Du må snakke med sjef og kollegaer for å få rede på arbeidsordningen ved bedriften du jobber i. Dette burde forøvrig vært klargjort ved ansettelsen.

Lenke til kommentar

Hvor mange timer ligger til grunn i arbeidsavtalen din? 37,5t pr. uke? Er du\din stilling definert som lederstilling\særskilt uavhengig stilling?

Hos oss praktiserer vi: "frivillig" overtid = fleksitid i timebanken | beordret ovetid = overtidsbetalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...