ZiggyS Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Jeg har en AMD Opteronprosessor (1389) installert på et Asus M4A78-EM hovrdkort. Når jeg overklokker denne (fra 2,9Ghz til 3,6GHz) og setter opp spenningen litt, så klokker prosessoren seg ned når den kommer til 64/65 grader. Dette selv om den er oppgitt til å tåle maks 70 grader. Jeg vet jeg må inn med en bedre kjøler uansett for å få full utnyttelse av denne, men spørsmålet er som følger : Er det noen som vet om denne sikkerhetssperren ligg inne i prosessoren selv, eller er det andre "ting" som klokker den ned ? Edit : skrivefeil Endret 2. februar 2012 av ZiggyS Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 De fleste ASUS-hovedkort har innebygd OverCurrent Protection, men ellers er det nok ikke mye som stopper deg annet enn temperaturmålere (og deres avlesningsfeil). Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Hmm. Er ikke sikker på omjeg skjønte det der. Betyr det at det er hovedkortet som automatisk klokker ned prosessoren ? På grunn av overstrøm ? Eller at det er temperaturavlesningen som er feil, og at prosessoren således selv klokker seg ned ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 tipper det er temperaturer her. temperaturavlesninger er aldri 100% riktig. men hovedkortet vil klokke strømsultne prosessorer ned for å hindre smell. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 OK, takker for svaret :-) I praksis betyr det ikke allverden. Jeg bare lurte på hvordan dette fungerte for tiden. I "gamle" dager kunne man lett brenne opp prosessoren. Det er tydeligvis ikke like enkelt lenger :-) Jeg har god nok ytelse for mitt bruk uansett, så jeg har ikke behov for å klokke den noe mere. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 tipper det er temperaturer her. temperaturavlesninger er aldri 100% riktig. men hovedkortet vil klokke strømsultne prosessorer ned for å hindre smell. Vil tro det er overstrømsvern som slår inn her ja, da hovedkortet er ratet til 125W og folk anbefaler ikke mer enn 95W TDP på det hovedkortet. 3+1 fase på VRMen er ikke så mye å skryte av, ikke noe jeg ville overklokket med hvertfall. Med overklokkingen du prøver på så er det nok hovedkortet som kneler, spesielt når Opteron 1389 er ratet til 115W til å begynne med. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Jepp. Jeg ser ikke bort ifra at det kan være tilfelle. Det er et dårlig kort til å overklokke med. Har aldri klart å overklokke noe med det det før heller. Det har forsåvidt heller aldri vært meningen å ovrklokke med det. Men når jeg nå fikk tak i denne prosessoren (oppgraderte fra en Athlon 64 5000+) så ville jeg bare teste. Og den var mere enn villig, så nå kjører jeg den bare på 3,4GHz. Og det klager den ikke over i det hele tatt, så da skal den få lov til å gå på det :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå