Gå til innhold

Utdanne meg til ROV-operatør/FU-operatør?

Chillin123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er vanskelig eller ikke kommer vel an på innsatsen din når du går det programfaget du har valgt for VG2. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror du kan jobbe med ROV osv hvis du går VG2 og VG3 automatiseringssystemer. Bortsett fra det er det jo mange programfag du kan velge for å komme deg offshore, som f.eks; VG2 brønnteknikk, VG2 maritim eller VG2 kjemi og prosess.

Lenke til kommentar

det fins kurs for å bli rov pilot. godt betalt og en veldig fin jobb. men det krever mye av deg som person da du har hele rov spekteret for deg selv. altså du skal kunne om alt av systemer på roven. du skal drifte og vedlikeholde den. kontrollere, feilsøke og feilretting. på rov har du alt fra 12/24V til høgspenning, hydralikk, frostværske og mye mer.

http://www.abyss.no/no/tjenester/rov-kurs

http://www.vilbli.no/4daction/WA_kurstilbud?Niva=V&Area=12&Return=WA_Kurstilbud&Lan=1&TP=03.02.12&Kurs=V.ELELE1----_V.ELAUT2UT--_V.ELFUO3----

Krav til pre-kvalifikasjoner, hentet fra IMCA sin standard:

En nasjonalt anerkjent yrkesfaglig utdannelse, militær eller sivil, innenfor enten elktrisk, elektronikk, hydraulikk eller mekanikk.

I tillegg kreves minimum 3 års teknisk relevant yrkeserfaring opparbeidet innenfor de 4 siste år. Høyere utdannelse innenfor et eller flere av disse fagområdene er selvfølgelig også godkjent, da kreves det minimum 1 år relevant yrkeserfaring.

I spesielle tilfeller kan kandidater som ikke møter kravene ovenfor, men som har en utvidet industriell kompetanse som er dokumentert bli godkjent.

Lenke til kommentar

Noe annet en ROV-Pilot å anbefale visst jeg skal komme meg offshore/på båt.

Endret du plutselig mening?

Da er det nok bedre og prøve å få seg lærlingplass hos en av oljeserviceselskapene, da er mulighetene gode for at man etterhvert kan få seg sporadiske turer offshore vil jeg tippe. Hva slags type stillinger sies det at man kan gå løs på etter TIP? Dette er nytt etter at jeg var ferdig på skolen.

Lenke til kommentar

Endret du plutselig mening?

Da er det nok bedre og prøve å få seg lærlingplass hos en av oljeserviceselskapene, da er mulighetene gode for at man etterhvert kan få seg sporadiske turer offshore vil jeg tippe. Hva slags type stillinger sies det at man kan gå løs på etter TIP? Dette er nytt etter at jeg var ferdig på skolen.

Kan gå automatiker neste år, Industriteknologi, Maritimt osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Er det vanskelig å få lærlingsplass og jobb etter utdanning etter dette?

Ja, der er skarp konkurranse om plassene i ROV/Havbunnsinstallasjoner faget.

Det finnes mange stillinger Offshore, spørs hva du selv har lyst til:

Liker du å skru på store mekaniske ting?

Liker du å bli skitten?

Er du lat?

Klarer du å jobbe hardt å lenge?

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å få lærlingsplass og jobb etter utdanning etter dette?

Ja, der er skarp konkurranse om plassene i ROV/Havbunnsinstallasjoner faget.

Det finnes mange stillinger Offshore, spørs hva du selv har lyst til:

Liker du å skru på store mekaniske ting? Jepp

Liker du å bli skitten? Jepp

Er du lat? Kanskje litt?

Klarer du å jobbe hardt å lenge? Jepp

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...