Gå til innhold

Behring Breivik intelligent?

Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå at 99% av nordmenn hadde vært i stand til å gjennomføre "operasjonen". Da ser jeg selvsagt bort fra motivasjonen, og fokuserer utelukkende på de rent faktuelle handlingene.

Selv om det ikke krever at man er spesielt begavet for å bygge en sånn bombe, tror jeg de som ligger en eller to standardavvik under snittet har en ganske stor sjanse for å blåse seg selv til himmes. Bare sjekk Darwin-awards for hva såkalte vanlige folk er i stand til ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at 99% av nordmenn hadde vært i stand til å gjennomføre "operasjonen".

Kanskje flisespikkeri, men det er ikke alle som kan engelsk, ikke alle som kan kjøre bil, ikke alle som greier å reise utenlands for å kopiere politisymboler, ikke alle som kan gi seg ut for å være en troverdig politikonstabel, ikke alle som kan få en bombe inn en bil, ikke alle som kan lade og skyte... Jeg aner ikke hvordan han fikk bomba inn i bilen, og om det var risiko for at bomba skulle sprenges under kjøring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men 100 % er i stand til å lære seg disse tingene. Fyren brukte 9 år!

Dessverre. 100% er ikke i stand til det. En alt for stor andel norsk ungdom går for eksempel ut av ungdomsskolen som funskjonelle analfabeter, og hver tredje klarer ikke å fullføre videregående opplæring. Så hvis du hadde skrevet "de fleste" eller til og med "nesten alle" hadde jeg ikke reagert. Jeg tror heller ikke 99% hadde klart å gjennomføre aksjonen til Breivik, kun basert på de kognitive evnene. Hadde du sagt 70-80% hadde vi nok vært nærmere.
Lenke til kommentar

Hm.. jeg vet om en god del personer som ikke er i stand til å lære seg alle disse tingene, og utføre dem etterpå. Kanskje særlig hvis man leter i kategorien middelaldrende kvinner.

Lenke til kommentar

22% av de som var 15 år gamle i 2008 har svake leseferdigheter. Jeg tror vi kan anta at Breivik i hvert fall har normale leseferdigheter (selv om man selvfølgelig kan hevde at han har dårlig kritisk sans, og dårlig leseforståelse ...)

PS: Ikke oppgi absolutte prosentsatser hvis du vil unngå flisespikkeri :roll:

Endret av Salvo
Lenke til kommentar

Hadde han vært lynende skarp hadde han laget en fjernstyrt mekanisme istedenfor ei pokkers lunte han tenner, feks. Det er drøssevis av ting han kunne gjort "bedre".

Han er intelligent, men LAAANGT fra noen Albert Einstein. Han er praktisk, nevenyttig og de fleste er i stand til å gjøre noe liknende hvis de virkelig går inn for det og leser seg opp om det.

Endret av Melkekartong
  • Liker 2
Lenke til kommentar

22% av de som var 15 år gamle i 2008 har svake leseferdigheter. Jeg tror vi kan anta at Breivik i hvert fall har normale leseferdigheter (selv om man selvfølgelig kan hevde at han har dårlig kritisk sans, og dårlig leseforståelse ...)

PS: Ikke oppgi absolutte prosentsatser hvis du vil unngå flisespikkeri :roll:

Men måten Breivik gjennomførte dette på var også spesiallaget ut fra hans egne ferdigheter. Han var flink til å skyte, og brukte kontakter i utlandet for å skaffe ting på. Hvis det hadde vært en atomfysiker med tilgang til plutonium vi snakket om, hadde det antagelig vært en atombombe involvert.

Poenget er at 99% av Nordmenn KUNNE utført dette angrepet, uten at de nødvendigvis hadde gjort det helt klin likt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lett å lage bomber, men det kan også gå lett galt. Når jeg var liten syntes jeg det var så gøy med kinaputter (Tigerskott). Bruken av kinaputter inspirerte meg til å lage mine egne småbomber. Av aluminium og kaliumperklorat, og selvfølglig vann og bakepulver i kinderegg.

Man kan lovlig skaffe seg materiell til mer omfattende eksplosiver. Men anbefaler på det sterkeste å ikke gjøre det. Da du risikerer å miste syne, lemmer og det som er.

Du får kjøpt hydrogenperoksid på internet. Aceton får du på jernvarehandelen og svovelsyre på apoteket. Ammoniumnitrat får du på FK, og da har du det du trenger til å lage apan. Fester du 100gram apan til en rakett med styrepinne f.eks. Så er du garantert en nyttårsrakett som får fyrverkeriet i Sydney til å se ut som småbarnsleker. Men nå er det heller ikke lov til å skyte opp raketter.

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For skoleungdom kan han kanskje virke intelligent siden han utførte ting som ikke mange mestrer, først og fremst lage bomber med fjernstyrt eller tidsforsinket avgang og deretter skyte folk med rifle.

Fra et IQ-perspektiv tror jeg ikke han ligger så langt unna medianverdien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Narsissistisk og motivert, men ikke nødvendigvis intelligent.

Hadde en intelligent person angrepet dem man mener er skyld i problemene i samfunnet, om man er intelligent nok til å forutse at det vil føre til en varig sympati med denne gruppen og en fullstendig forsuring av innvandringsdebattene i "sosialistenes" favør?

De fleste normalt intelligente mennesker klarer å forutse det.

Slår du Jens, så får Jens sympati og støtte.

Slår du Siv, så får Siv sympati og støtte.

Dreper du Jens sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Jens mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Dreper dy Siv sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Siv mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Du veit at Breivik er overbevist om at det er om 50 år at effekten av det han gjor vil kicke inn.

eller GJØR ikkje du det?

la oss vente i 50 år for å se om har rett :p

Lenke til kommentar

Dessverre. 100% er ikke i stand til det. En alt for stor andel norsk ungdom går for eksempel ut av ungdomsskolen som funskjonelle analfabeter, og hver tredje klarer ikke å fullføre videregående opplæring. Så hvis du hadde skrevet "de fleste" eller til og med "nesten alle" hadde jeg ikke reagert. Jeg tror heller ikke 99% hadde klart å gjennomføre aksjonen til Breivik, kun basert på de kognitive evnene. Hadde du sagt 70-80% hadde vi nok vært nærmere.

jeg vil bare si at han er veldig mye eldre enn en som akkurat har gått ut av ungdomskolen.

Lenke til kommentar

Narsissistisk og motivert, men ikke nødvendigvis intelligent.

Hadde en intelligent person angrepet dem man mener er skyld i problemene i samfunnet, om man er intelligent nok til å forutse at det vil føre til en varig sympati med denne gruppen og en fullstendig forsuring av innvandringsdebattene i "sosialistenes" favør?

De fleste normalt intelligente mennesker klarer å forutse det.

Slår du Jens, så får Jens sympati og støtte.

Slår du Siv, så får Siv sympati og støtte.

Dreper du Jens sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Jens mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Dreper dy Siv sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Siv mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Du veit at Breivik er overbevist om at det er om 50 år at effekten av det han gjor vil kicke inn.

eller GJØR ikkje du det?

la oss vente i 50 år for å se om har rett :p

om 50 år vil alt være glemt, tbh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...