Gå til innhold

Behring Breivik intelligent?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han utnevnte jo seg selv som korsridder, så at han utnevner seg selv som intelligent tror jeg vi skal ta med en klype salt. Ikke lett å si hvorvidt han var det eller ikke, men jeg tror at mange er overbevist om at han er det fordi han skrev manifestet, som hadde en viss lengde. Problemet med tankegangen er at det var masse klipping og liming, og mye oversatt stoff, altså ikke sånn alt for mye orginalt materiale. Han var nok ikke dum, men et geni var han absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Til alle som blander inn moral: det er ikke påkrevd for å være intelligent på den tradisjonelle måten (type Mensa-stil).

Slik jeg ser det er nok ABB en helt normalt intelligent person, kanskje litt over snittet. Men jeg blir mektig provosert når folk snakker om den ekstreme intelligensen som visstnok kreves for å planlegge og gjennomføre det han har gjort. Mennesker som kommer med slike uttalelser er nok relativt uintelligente selv. De aller fleste jeg kjenner har kapabilitet til å gjennomføre noe slikt - om de bare var perverst psykotiske i hodet sitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikke noe som tilsier at han skal være noe spesielt intelligent, delen av manifestet han har skrevet selv er ikke spesielt godt skrevet og han feiler i logisk argumentering i nesten alle tilfellene av klipp og lim. Motivert derimot.

Endret av traveldag
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Narsissistisk og motivert, men ikke nødvendigvis intelligent.

Hadde en intelligent person angrepet dem man mener er skyld i problemene i samfunnet, om man er intelligent nok til å forutse at det vil føre til en varig sympati med denne gruppen og en fullstendig forsuring av innvandringsdebattene i "sosialistenes" favør?

De fleste normalt intelligente mennesker klarer å forutse det.

Slår du Jens, så får Jens sympati og støtte.

Slår du Siv, så får Siv sympati og støtte.

Dreper du Jens sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Jens mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Dreper dy Siv sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Siv mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Du veit at Breivik er overbevist om at det er om 50 år at effekten av det han gjor vil kicke inn.

eller GJØR ikkje du det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Breiviks kognetive evner er svært mangelfulle på noen områder, samtidig som han er fullstendig oppegående på andre områder. Han er kalkulerende og beregnende ja, men på andre områder som å tolke sine omgivelser og enkle realitetsbegrep viser det seg at han er ganske fraværende.

En autist kan være veldig skarp på et enkelt område men ha svært mangelfulle kognetive evner på de fleste andre. Breivik presumptive psykiske lidelse med alle de vrangforestillingene som dette medfører hindrer han å fungere på samme nivå som vanlige oppegående mennesker.

Summa summarum - etter at vi har lagt litt til og trukket ganske mye fra kan vi konkludere med følgende:

Mannen er en komplett idiot.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Han ligger nok rundt 120 +

Også er han praktisk anlagt.

Javel..?

Ifølge Wikipedia tilhører han dermed de øverste 9 % av folket når det gjelder IQ. Det høres spesielt ut. Snart må noen fortelle meg hva som er så fryktelig avansert med det han har gjort.

Praktisk anlagt er jeg derimot helt enig i!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Javel..?

Ifølge Wikipedia tilhører han dermed de øverste 9 % av folket når det gjelder IQ. Det høres spesielt ut. Snart må noen fortelle meg hva som er så fryktelig avansert med det han har gjort.

Selv om det kanskje har blitt gitt inntrykk at det bare å ta en pall med gjødsel og helle over en kanne med disel, er det litt mer avansert enn som så å lage en slik bombe som han lagde. Videre er kanskje ikke alle momentene i planen og gjennomføringen hans av en veldig teknisk art, men omfanget og detaljnivået rundt operasjonen vitner en viss mental kapasitet.

Lenke til kommentar

Javel..?

Selv om det kanskje har blitt gitt inntrykk at det bare å ta en pall med gjødsel og helle over en kanne med disel, er det litt mer avansert enn som så å lage en slik bombe som han lagde. Videre er kanskje ikke alle momentene i planen og gjennomføringen hans av en veldig teknisk art, men omfanget og detaljnivået rundt operasjonen vitner en viss mental kapasitet.

Vel, jeg kan love deg at jeg ikke er en av de som tar til takke med media sin snevre dekning, og jeg vet derfor at å lage gjødselbomber er en del vanskeligere enn å lage kakao. Samtidig så er det ikke så fryktelig avansert, og internett florerer med detaljer rundt dette.

Mengden med detaljer er kanskje stor dersom du fikk beskjed om å skrive en hel slik plan på 1 time, men når du har hatt flere år til å planlegge så blir det ikke veldig stort. Mye av det han har gjort kan hentes fra TV-serier og filmer (han så vel på Dexter?). Dessuten så har han lest manifestene til andre terrorister.

Jeg satt og diskuterte "den perfekte forbrtyelse" med noen studiekamerater, og samtlige hadde ekstremt detaljerte og nyttige innspill på den lille tiden vi diskuterte. Tenk bare hvor mange detaljer du kan ta for deg over flere år med stegvis progresjon.

Praktisk anlagt, detaljorientert, normalt intelligent. Jeg ser ikke noe annet enn dette. Men nå kan det hende at mine evner er litt over snittet i dette forumet.

Endret av Dux ducis
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Javel..?

Tar jeg ikke feil så finner man oppskrifter på bomber på internet fra a til å. Jeg vil tro at Breivik har mentale evner som en gjennomsnitts person. Han virker i hvertfall ikke spesielt smart.

Lenke til kommentar

Kan vel sies at motivasjon og noen praktiske ferdigheter er det som skal til for å følge en avansert oppskrift.

Og tid.

Selv en idiot kan klare å løse tre ligninger med tre ukjente gitt nok tid, en over gjennomsnittlig intelligent person vil kun klare det fortere.

Ingenting som tyder på at ABB er voldsomt intelligent, men mye som tyder på at han er tålmodig, motivert og spik, spenna gal.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke akkurat hva det han gjorde innebærte fra et praktisk standpunkt. Det å sette sammen en bombe, planlegge skyting på øya, alt i alt sette sammen planen, hvor vanskelig hadde det vært for en vanlig person? Jeg syntes folk som er intelligente er folk som har gjort noe teknisk brilliant i et område. Jo mer komplisert og originalt det blir, og jo færre vanlige personer hadde klart det, jo mer peker det til personens intelligens. Men da bare på de områdene det involverer seff. Filosofisk sett så vet jeg heller ikke hvor smart han er. Hvor mange vinkler av sakene har han tatt opp? Hvor objektiv og kritisk har han vært til seg selv? Er dette noe som erfarne filosofer og politisk analytikere ville godtatt som godt arbeid? Samme kan bli sagt om bomba, planleggingen av angrepet. Hvor mye informasjon var tilgjengeling som han misforsto eller utførte feil? Det finnes folk i verden som har ekspertise i alle områdedene som Breivik var innom, og de ville vært bra å spørre om den tekniske utførelsen.

Poenget mitt er at jeg tror nok det er ganske komplisert og bestemme hvor intelligent han er og hvordan dette ville passet inn i virkeligheten. Når vi ikke vet så mye tekniske detaljer, både mentalt og fysisk, så...

Lenke til kommentar

Det er ingen ting av det han har gjort som krever at han er over gjennomssnittlig intelligent. Hvis man skal lete etter forklaringer basert på Breiviks mentale evner og tilstand er det mer interessant å se på hvordan han var i stand til å gjennomføre handlingene, rent følelsmessig. Jeg tror - og dette er ikke akkurat kontroversielt - at det er der man finner avvikene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...