Gå til innhold

Behring Breivik intelligent?

Anbefalte innlegg

God kveld!

Beklager hvis jeg bommer, men jeg tror det er et greit spørsmål.

Vil egentlig spørre lit forsiktig, fordi vi i klassen hadde en stor diskusjon om Anders Behring Breivik. Noen i klassen mente at Breivik, er en intelligent person. Jeg hadde håpet vi kunne drøfte litt på det å diskutere her, slik at jeg får se flere sider av det, hvis selvfølgelig noen er for/mot det.

SÅ, hva mener du. Er Anders Behring Breivik, intelligent?

Min mening er at han er en lite intelligent(?) person,fordi en intelligent person vet forskjellen på rett å galt og vil nok aldri ha gjort noe så forferdelig og dristig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke en "uintligent" person nødvendigvis ikke vet forskjell på rett og galt, her må noe annet spille inn.

Tror jeg leste at han gjorde det helt middels på skolen, så da tipper jeg han er rundt middels intligent. Ikke at det har så mye å si nå.

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Absolutt. Å være intellektuell har ingen ting med empati å gjøre.

Wikipedia:

Intellect is a term used in studies of the human mind, and refers to the ability of the mind to come to correct conclusions about what is true or real, and about how to solve problems.

I følge den definisjonen, vil jeg si at Breivik er intelligent.

Vil dog påstå at han har en stor mangel på empati.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Inteligens og visdom er to vidt forksjellige ting en inteligent mann betyr ikke at man kan ta det man vet å bruke det til noe spesielt.

Et inteligent barn kan ennå brenne seg på stekeovnen, et vist barn vil ikke ta på stekeovnen i første omgang mest fordi det har lært seg og ikke ta på stekeovnen.

En inteligent person kan nok ta ting fortere men det betyr ikke at de tar det menneskelige eller begrepet menneskelig følelser og hvordan man forholder seg til andre.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Tror jeg leste at han gjorde det helt middels på skolen, så da tipper jeg han er rundt middels intligent. Ikke at det har så mye å si nå.

Skolen har da ingenting å si om intelligens. Flere genier hadde dårlige karakterer på skolen.

Klart det har noe å si. Kanskje ikke i alle tilfeller, men jeg går ut i fra sannsynlighetene, og da er det mest sannsynlig at han ikke er et geni. Kan godt være han er smart, men neppe et geni.

Lenke til kommentar

Det er en kombinasjon av grusomhet og intelligens. Å skyte på en ubevæpnet folkemengde på en ganske avsondret øy var intelligent, og mange ville ikke klart å komme på dette selv. Men samtidig er det en grunn til at de fleste ikke tenker på slikt. De fleste er ikke grusomme nok til å tenke som Breivik, men velger å bruke evnene sine til mer positive ting. Han har vist at han har evnen til å tenke ut en plan, jobbe hardt for den i årevis og fullføre den. Men hvilken "twisted" plan...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skolen har lite ingenting å si om intelligens. Flere genier har dårlige karakterer på skolen.

Riktig til en viss grad, men intelektuell kan ikkje målest, mange "genier" er egentlig ikkje spesielt inteligente heller.

Mange vil si at intelligense er relativt i forhold til en gitt situasjon der du har ei problemstilling, intelligens kommer i fra gode erfaringer, gode erfaringer kommer i fra dårlige erfaringer, dårlige erfaringer kommer i fra prøving og testing, prøving og testing kommer i fra resterende ideer, jasså, her har vi en sirkel.

Intelligense kan en tilegne seg ved hjelp av erfaringer, om Behring Breivik er intelligent er det vell ingen tvil om, han hadde jo både kognitive og intuitive evner til å gjennomføre det han gjor, noke som krever "litt" reaserch og en del planlegging, er han mer "intelligent" en ken som helst andre? Umulig å si, siden vi faktisk måtte ha undersøkt alle aspekter av mennesket sine reaksjoner ihht til gitte situasjoner.

Det er ikkje sånn at skoleflinke folk er meir intelligente en dei som stryker, dei har bare et sterkare felt innafor den gitte situasjonen, i en anna situasjon så kan det ha vært personen som strauk som får topp karakter, mens vedkommande som hadde toppkarakter på skolen går i dass..

Det er ikkje målbart, det er tåpelig med grupper som mensa og lignande.

Lenke til kommentar

Narsissistisk og motivert, men ikke nødvendigvis intelligent.

Hadde en intelligent person angrepet dem man mener er skyld i problemene i samfunnet, om man er intelligent nok til å forutse at det vil føre til en varig sympati med denne gruppen og en fullstendig forsuring av innvandringsdebattene i "sosialistenes" favør?

De fleste normalt intelligente mennesker klarer å forutse det.

Slår du Jens, så får Jens sympati og støtte.

Slår du Siv, så får Siv sympati og støtte.

Dreper du Jens sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Jens mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

Dreper dy Siv sine UNGDOMSPOLITIKERE -- BARN -- så får Siv mye større støtte over lengre tid, og din gruppe vil bli hatet i all framtid av en stor andel av folket, og alle moderate på din side vil revurdere sine standpunkter.

• Liker 4
Lenke til kommentar

God kveld!

Beklager hvis jeg bommer, men jeg tror det er et greit spørsmål.

Vil egentlig spørre lit forsiktig, fordi vi i klassen hadde en stor diskusjon om Anders Behring Breivik. Noen i klassen mente at Breivik, er en intelligent person. Jeg hadde håpet vi kunne drøfte litt på det å diskutere her, slik at jeg får se flere sider av det, hvis selvfølgelig noen er for/mot det.

SÅ, hva mener du. Er Anders Behring Breivik, intelligent?

Min mening er at han er en lite intelligent(?) person,fordi en intelligent person vet forskjellen på rett å galt og vil nok aldri ha gjort noe så forferdelig og dristig.

Avstanden mellom geni og gal,er ørliten.Mange av våre mest kjent personer oppigjennom historien som det har tippet over for.Så han er kanskje smart på sin måte,men også gal.

Lenke til kommentar

Jeg personlig tror ikke han er veldig intelligent. Det kan godt være at han ligger utenfor et standardavvik, men jeg har til nå ikke sett noe som tilsier at han skal ha spesielt høy IQ.

Han har da klart å unngå PST,og det må da tyde på en viss smarthet,om ikke det er PST som er helt på trynet.

Psykopater er ofte veldig intelligente

Det er helt korrekt;)

Lenke til kommentar

Tror du at en uintelligent person kunne laget den bomben?

I think not.

Den bomben kan hvem som helst lage,men har ikke tenkt å gi dere oppskriften.Var en del av pensum i spregningslæren i ett av mine fagbrev,så skal ikke lage en..HØRER DERE DET PST?

Tror ikke en "uintligent" person nødvendigvis ikke vet forskjell på rett og galt, her må noe annet spille inn.

Nei har nok ikke noe å si nå,og etterhvert blir'n vel pumpa full av medisiner,så han havner langt under pari :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...