Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det noen vits å ta opp fysikk når jeg allerede er dårlig i matte?


Anbefalte innlegg

Hei. Det er en utdanning jeg vurderer å søke meg til som krever at jeg har matematikk R1 eller matematikk S1+S2 samt Fysikk 1. Har matematikk S1+S2, med 2 i standpunktkarakter. Altså ingenting å skrive hjem om. Tok aldri Fysikk 1 da jeg gikk på videregående, fikk vite at jeg sannsynligvis ville få samme karakter i det som jeg fikk i matte. Men da utdanningen jeg vil ta krever det, vurderer jeg nå å ta det opp som privatist.

 

Men det læreren min i sin tid sa om at jeg får samme karakter i fysikk som i matte, henger fortsatt over meg. 2-eren min i matte representerer på alle måter hva jeg kan i faget, jeg er virkelig dårlig i matte, og har ikke akkurat blitt bedre siden videregående. Jeg gidder ikke bruke flere tusen på å ta opp fag jeg uansett kommer til å stryke i, så derfor lurer jeg på: Er det noen vits for meg å ta opp fysikk når jeg er så dårlig i matte? Burde jeg kanskje heller satse på å ta opp matte R1? Eller bare legge planene på hylla og bli noe helt annet? Trenger litt råd her, er litt i villrede.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke være med å bestemme fremtiden for deg, men jeg selv hadde noe av det samme problemet du har gjennom videregående. Selv om jeg fikk 4 i både S1 og S2, men jeg følte at fysikk ikke var noe for meg. Fysikk var noe jeg hadde lyst til å ha på vitnemålet, men hvorfor sette seg inn i strevet hvis man ikke føler seg komfortabel? Det er viktig at du velger fag du "trives" med enn fag du sliter med.

 

Studietiden etter videregående blir ikke lettere, det er noe du bør tenke på.

 

 

Men for all del, hvis du har lyst til å satse go for it!

Endret av jeIIy
Lenke til kommentar

Fysikk 1 er vel en del vanskeligere enn S-matte. MEN, eksamen i fysikk 1 er muntlig, så her dreier det seg om å øve på "eksemplene" og virke sikker når du fremfører.

 

Jeg er usikker på hvordan eksamen funker som privatist i Fysikk 1, da man vel bare får vite oppgaven 30 min før? Vanligvis skal man fremføre et forsøk, vise utregninger (som fremføring) og gjøre oppgaver foran sensor (som du får av dem).

 

Gå for det, muntlig eksamen er mye lettere

Lenke til kommentar

Hvis Fysikk 1 er vanskeligere enn S-matte, tror jeg ikke jeg bør prøve meg. Innenfor matte var jeg kunnskapsmessig på topp når jeg fullførte videregående, og det er snart tre år siden.

 

Men jeg så litt på Sonans sine hjemmesider, de tilbyr R1-matte, samt et forkurs. Kunne dette vært noe? Hvordan er R1-matte i forhold til S-matte? Har jeg en sjangs i det hele tatt? Hvis jeg har R1-matte trenger jeg jo ikke Fysikk 1, men jeg mener å huske at R-matten var den vanskeligste. Prismessig ligger det på ca. 9500, og det er jo litt når man er lutfattig fra før...

Lenke til kommentar

Hvis studiet krever fysikk 1, kan du ikke ta R1 i stedet. Det de mener er at du kan ha enten R1 eller S1+S2. Det er siden s1+S2 tilsvarer R1. Du er derfor nødt til å ta Fysikk 1. Hvis du tar det hos Sonas f.eks. tror jeg du klarer det fint. Husk at det er stor forskjell på å kunne fokusere på ett fag, enn S2 pluss 8 andre fag.

Lenke til kommentar

Men er fysikken og matten relaterte studier? Det jeg mener er, vil fysikkstudiet forutsette at man kan ting man har lært i matte, eller tar den for seg alt fra begynnelsen? Formulerer meg dårlig her nå, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

 

Og bør jeg vurdere å ta opp matte også, om ikke for å forbedre karakteren, så i hvert fall for å friske opp kunnskapene mine og å lære på nytt alt jeg har glemt?

 

Ca. hvor lang tid vil det ta å ta opp fysikk og eventuelt matte via nettstudier, noen som har noen estimater? Har da nok med tid, men studiet jeg ønsker meg til har opptak 1. mars og 1. september. Rekker åpenbart ikke fristen om en måned, men september hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar

Privweb stengte for 3 dager siden, så hvis du ikke medlte deg opp, er neste høsten 2012.

 

Det er ingenting fra fysikk 1/r1 som du behøver. Altså fyikk er sitt eget fag med egen matte. Det er stort sett lettere matte, men du må kunne trikse litt mer formler, ikke mer. Problmet kan være at du ofte med regne med veldig vanskelige tall og huske en del konstanter og formler.

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på å ta opp matte igjen da. Tenker da å ta R1-matte med forkurs hos Sonans, er det en god ide? Vet noen hvordan det fungerer hos Sonans, må man forholde seg til en timeplan eller studerer man på egenhånd? Får man oppfølging og materiell, eller er man ansvarlig for det selv?

 

Hvilket studier er det du vil søke på?

Luftfartsfag ved UiT (pilotutdanning).

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på å ta opp matte igjen da. Tenker da å ta R1-matte med forkurs hos Sonans, er det en god ide? Vet noen hvordan det fungerer hos Sonans, må man forholde seg til en timeplan eller studerer man på egenhånd? Får man oppfølging og materiell, eller er man ansvarlig for det selv?

Ingen som vet?

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på å ta opp matte igjen da. Tenker da å ta R1-matte med forkurs hos Sonans, er det en god ide? Vet noen hvordan det fungerer hos Sonans, må man forholde seg til en timeplan eller studerer man på egenhånd? Får man oppfølging og materiell, eller er man ansvarlig for det selv?

Ingen som vet?

Det velger du selv, vil du ha nettbasert eller klasseromsundervisning.

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på å ta opp matte igjen da. Tenker da å ta R1-matte med forkurs hos Sonans, er det en god ide? Vet noen hvordan det fungerer hos Sonans, må man forholde seg til en timeplan eller studerer man på egenhånd? Får man oppfølging og materiell, eller er man ansvarlig for det selv?

Ingen som vet?

Det velger du selv, vil du ha nettbasert eller klasseromsundervisning.

Tenkte nettbasert, bor for langt unna noen storby til å kunne ta klasseromsundervising.

Lenke til kommentar

Du får til det du vil! Og får du det ikke til, vil du det ikke nok ;)

 

Alt er mulig. Jeg gikk fra 2 til 5 i matte :)

 

 

Matematikk har nok svært mye med talent å gjøre. Ja visst, vilje til hardt arbeid betyr også en del, men noen er dessverre fra naturens side skapt på en slike måte at de aldri kan klare mer enn 2-3 i matematikk, uansett innsats.

 

At man går fra 2 til 5, tyder ikke på så veldig mye annet enn at man har forbedret innsatsen kraftig. Det betyr ikke at alle som har 2 kan klare 5, bare de "vil det nok".

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Du får til det du vil! Og får du det ikke til, vil du det ikke nok ;)

 

Alt er mulig. Jeg gikk fra 2 til 5 i matte :)

 

 

Matematikk har nok svært mye med talent å gjøre. Ja visst, vilje til hardt arbeid betyr også en del, men noen er dessverre fra naturens side skapt på en slike måte at de aldri kan klare mer enn 2-3 i matematikk, uansett innsats.

 

At man går fra 2 til 5, tyder ikke på så veldig mye annet enn at man har forbedret innsatsen kraftig. Det betyr ikke at alle som har 2 kan klare 5, bare de "vil det nok".

 

 

Jeg er veldig enig :) Noen er født med en bedre logsik-matematisk intelligens enn andre. Jeg for eksempel, øver masse og regner meg halvt i hjel. Jeg lærer meg hvordan jeg skal utføre stykker, men skjønner det ikke. Så kommer prøven. Del 1 går strålende. Ingen regnestykker der jeg må bruke individuell intelligens og logikk. Jeg trenger bare å gjøre slik jeg har gjort i matteboken. Så kommer del 2. Ouuh. Oppgavene er omformulert. Tekstoppgaver der jeg ikke skjønner HVA jeg skal regne ut/ hva jeg skal gjøre. Får et regnestykke jeg har trent på. Plutselig er det en X og en eksponent inn i stykket.. Og daa feiler jeg :)

 

Når jeg gikk fra 2 til 5 var det kanskje litt flaks. I hvert fall den dagen. Men jeg synes jeg fortjente det!

Lenke til kommentar

Du får til det du vil! Og får du det ikke til, vil du det ikke nok ;)

 

Alt er mulig. Jeg gikk fra 2 til 5 i matte :)

 

 

Matematikk har nok svært mye med talent å gjøre. Ja visst, vilje til hardt arbeid betyr også en del, men noen er dessverre fra naturens side skapt på en slike måte at de aldri kan klare mer enn 2-3 i matematikk, uansett innsats.

 

At man går fra 2 til 5, tyder ikke på så veldig mye annet enn at man har forbedret innsatsen kraftig. Det betyr ikke at alle som har 2 kan klare 5, bare de "vil det nok".

 

Er ikke helt enig jeg. Før var jeg ikke spesielt god i matte, til tross for at jeg jobbet en del med faget. Fikk 4 på ungdomsskolen, og lå an til 3 i T-matte i VG1. Visst er det bedre enn 2, men grunnen til at det ikke gikk så dårlig tror jeg skyldes mer pugging enn et "naturlig talent". Tok S-matte de etterfølgende årene, men på et tidspunkt sa det bare klikk, og jeg innså hvor interessant faget er. Har et helt annet forhold til det nå, for nå driver jeg med en bachelor i matematikk og har fått veldig gode karakterer så langt :)

Lenke til kommentar

Du får til det du vil! Og får du det ikke til, vil du det ikke nok ;)

 

Alt er mulig. Jeg gikk fra 2 til 5 i matte :)

 

 

Matematikk har nok svært mye med talent å gjøre. Ja visst, vilje til hardt arbeid betyr også en del, men noen er dessverre fra naturens side skapt på en slike måte at de aldri kan klare mer enn 2-3 i matematikk, uansett innsats.

 

At man går fra 2 til 5, tyder ikke på så veldig mye annet enn at man har forbedret innsatsen kraftig. Det betyr ikke at alle som har 2 kan klare 5, bare de "vil det nok".

 

Er ikke helt enig jeg. Før var jeg ikke spesielt god i matte, til tross for at jeg jobbet en del med faget. Fikk 4 på ungdomsskolen, og lå an til 3 i T-matte i VG1. Visst er det bedre enn 2, men grunnen til at det ikke gikk så dårlig tror jeg skyldes mer pugging enn et "naturlig talent". Tok S-matte de etterfølgende årene, men på et tidspunkt sa det bare klikk, og jeg innså hvor interessant faget er. Har et helt annet forhold til det nå, for nå driver jeg med en bachelor i matematikk og har fått veldig gode karakterer så langt :)

 

Jeg har jobbet som mattelærer noen år, og det er noen elever som jobber knallhardt som så vidt klarer 3, og som jeg ser ut fra forståelsen at aldri vil kunne klare mer, og hvor det rett og slett er en kjempeprestajon å klare mer enn 2. Slik er det for noen. Naturligvis modnes man med årene, en voksen person vil nok enklere kunne forstå ting i dag vedkommende slet med på skolen.

 

Mitt poeng er at det finnes personer som aldri vil kunne klare å mestre matematikk skikkelig, uavhengig av innsats. Selv om dette ikke gjelder for deg eller personen jeg opprinnelig svarte, kan det hende det gjelder for personen som laget denne tråden. Det er ingen automatikk i at "bare man vil det, får man det til". Man har ulike evner.

 

Jeg har hatt en elev som aldri har lært seg å lese og skrive, enda han er en av de som forsøker mest. Man kan ikke bare si "vil du det nok, så får du det til", det blir som å fortelle en blind person "bare du vil få synet til å fungere mye nok, så klarer du det til slutt".

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

@Leiferen: Du har nok helt rett, enkelte er rett og slett ikke født med de egenskapene som trengs. Men samtidig tror jeg vi har de som har det i seg, men kanskje ikke har sett lyset helt ennå (regner mitt tidligere selv som en av dem). Det er nok viktig å ikke være altfor optimistisk, men samtidig ville det være leit om en som virkelig hadde potensiale innerst inne skulle få "noen er bare ikke født til det"-kortet.

 

Altså bør man ikke konkludere med at en person er blind når vedkommende kanskje bare har bind foran øya som er knyttet veldig godt.

Lenke til kommentar

Setter pris på alle svar, har uansett bestemt meg for å prøve. Bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort, spør du meg. Enten får jeg bedre karakterer, eller så gjør jeg det ikke. Worst case scenario er altså at ingenting forandrer seg, så jeg har virkelig ingenting å tape.

 

Men spørsmålene mine om Sonans står fremdeles ubesvarte. Hvis jeg tar nettbaserte studier, hvordan fungerer det? Oppfølging? Materiell? Prøver? Vet ikke hvordan dette fungerer, så setter pris på om noen opplyste individer kunne hjelpe meg. Eneste grunnen til at jeg velger Sonans er fordi jeg har sett reklame om de på TV, om noen har noen bedre alternativer, fyr løs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...