Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Varmetråd,strømgjennomgang og parallellkrets

Anbefalte innlegg

Hei, går vg1 elektro og har noen spørsmål.

Noen som kan gi meg litt klarhet angående strømgjennomgang gjennom kroppen?

Når du får støt, går det strøm gjennom kroppen kroppen og ned til bakken, eller får du kun spenning

på den kroppsdelen du berører med? Regnes kroppen som en elektrisk komponent som trekker strøm?

Hvordan kan strømmen gå ned til jord når du har gummisko på deg, og derfor blokkerer veien ned til jord?

Når jeg fikk støt fra 230V kjente jeg det kun i hånda jeg tok på lederen med.

BILDE

Det sies at hvis du holder to spenningssatte ledere i hver hånd vil strømmen gå gjennom hjertet ditt slik som tegningen til høyre.

Men hvis du kun tar på én leder med venstre hånd, vil det ikke være sjangs for at strømmen går gjennom hjertet da også?

Er iallefall slik det ser ut på tegningen til venstre.

Varmetråd:

Hvorfor er det nødvendig med motstand i en varmetråd?

Er det fordi strømmen må arbeide seg gjennom motstanden, og dette fører til varmeutvikling?

Jo mer motstand i en glødetråd, jo varmere vil den bli, hvis den blir utsatt for 230V?

Hvilken elektronisk komponent er det som trekker strømmen, ettersom det må være en komponent i kretsen for at det skal gå strøm(?).

Parallelkrets.

Når vi skal regne ut strømmen i en parallellkrets, hvorfor bruker vi motstandenes egentlige verdi(antall ohm) når vi skal regne

ut strømmen over hver enkelt komponent, men for å regne ut hovedstrømmen bruker vi totalresistansen som er mye mindre en hver enkelt motstand sin resistanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen fungerer som en "komponent" i en strømkrets, som det kan gå strøm gjennom.

Det er først og fremst strømmen som kan være dødelig. 20-30 mA (tusenedels ampere) kan være nok.

Hvis man er 100 % isolert så skal det ikke skje noe, men bare litt fuktighet og slike ting på beina kan/vil medføre at det går galt, så det bør man aldri prøve ut.

Motstand i en varmetråd .. P = U * I, det behøves et spennigsfall og en strøm gjennom varmetråden for at det skal utvikles en effekt (varme). Hvis R er lik 0 så blir U også 0 og da blir varmeutviklingen 0. Varmetråden må ha en resistans for å virke.

Ingen elektronisk komponent "trekker" strømmen. Spenningskilden (dynamo/batteri) "skyver" eller "pumper" strømmen gjennom kretsen. Det må finnes en komponent eller en leder som strømmen kan gå gjennom.

Parallellkretser kan regnes på to måter. Enten man regner ut strømmen i hver parallelle grein og så legger sammen, eller man regner ut "totalresistansen" og så bruker Ohms lov, så blir svaret det samme.

Lenke til kommentar

Hvis man er 100 % isolert så skal det ikke skje noe, men bare litt fuktighet og slike ting på beina kan/vil medføre at det går galt, så det bør man aldri prøve ut.

Skjønte ikke helt. Jeg vil jo fremdeles få støt(strøm/spenning?)

selvom jeg er 100% isolert fra jord(bakken?) Hadde ihvertfall på meg gummiski når jeg fikk støt fra 230V leder.

Motstand i en varmetråd .. P = U * I, det behøves et spennigsfall og en strøm gjennom varmetråden for at det skal utvikles en effekt (varme). Hvis R er lik 0 så blir U også 0 og da blir varmeutviklingen 0. Varmetråden må ha en resistans for å virke.

Skaper spenningfallet varme? Så det er mao bra for varmeutviklingen og ha en leder som har en høy resistivitet?

Hvis jeg bruker formelen I=U/R så vil det gå høyest strøm hvis lederen har en resistanse på 0,1ohm. 230/0,1=2300A

Ingen elektronisk komponent "trekker" strømmen. Spenningskilden (dynamo/batteri) "skyver" eller "pumper" strømmen gjennom kretsen. Det må finnes en komponent eller en leder som strømmen kan gå gjennom.

Så hvorfor er det kun spenning i en vanlig kobberleder da, og ikke strøm før det blir koblet en komponent til kretsen?

Parallellkretser kan regnes på to måter. Enten man regner ut strømmen i hver parallelle grein og så legger sammen, eller man regner ut "totalresistansen" og så bruker Ohms lov, så blir svaret det samme.

Jeg vet hvordan man regner parallellkretser, men jeg tenkte mer på hvorfor man bruker motstandens egentlige verdi når man regner ut strømmen over hver enkelt motstand, og når du skal regne ut hovedstrømmen må du dele,så plusse med hverandre, for så og dele igjen, og få en totalresistanse som er mindre enn den minste motstanden.

Jeg skjønner ikke hvordan totalresistansen kan bli så liten når hver enkelt motstand er mye høyere enn totalresistansen.

Lenke til kommentar

Det er kombinasjonen av spenningsfall og strøm som gir varme. Med 230 V inn og 0,1 Ohms motstand, så blir det en kjempestor varmeutvikling et lite kort øyeblikk før sikringen går. (0,1 Ohm tilsvarer en kortslutning og da skal sikringen koble ut.)

Hvis man ser på fuglene så hender det nå og da at de setter seg på en strømførende leder. De får ikke strøm i seg eller i beina på grunn av at de berører kun en leder. Klarer de å komme i kontakt med to ledere eller en leder og jord, så "smeller det".

Det er ellers bare en "lukket krets" som kan gi en vedvarende strøm. Når en enpolt bryter er av så er det spenning i hele kretsen, men det går ingen strøm. Derfor så er det fullt ut mulig å få strøm i seg fra en lampe eller et lyspunkt som er slått av, hvis den bare har en enpolt bryter. (Enpolt = Bare en leder blir brutt).

Når det gjelder parallellkobling. Mulig det kan hjelpe å tenke på at "resistans" er det motsatte av "ledningevne". Hvis man parallellkobler to like "ledningsevner" så får man en dobbelt så stor ledningevne. Sagt med andre ord: To parallellkoblede resistanser gir bare den halve motstand, slik at strømmen i kretsen blir dobbelt så stor.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på fuglene så hender det nå og da at de setter seg på en strømførende leder. De får ikke strøm i seg eller i beina på grunn av at de berører kun en leder. Klarer de å komme i kontakt med to ledere eller en leder og jord, så "smeller det".

Men hvorfor fikk jeg støt når jeg tok på en spenningsatt leder?

Jeg hadde på meg gummisko, så jeg var ikke i kontakt med jord, eller noen andre ledere enn den jeg tok på.

Det er ellers bare en "lukket krets" som kan gi en vedvarende strøm. Når en enpolt bryter er av så er det spenning i hele kretsen, men det går ingen strøm. Derfor så er det fullt ut mulig å få strøm i seg fra en lampe eller et lyspunkt som er slått av, hvis den bare har en enpolt bryter. (Enpolt = Bare en leder blir brutt).

Men trenger ikke kroppen i likhet med lampen, å få tilkobling fra 2 forskjellige faser for at det skal gå strøm? Jeg må derfor seriekoble meg selv inn i kretsen for at det skal gå strøm?

Og vil ikke uansett totalresistansen til denne kretsen bli alt for høy med meg selv tilkoblet, til at lampen vil fortsette å lyse?

Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener med denne.

Må det ikke være en elektrisk komponent tilkoblet for at det skal gå strøm gjennom varmekabelen? Går det strøm så lenge lederen har resistanse i seg? Alle ledere har jo en liten resistanse i seg uansett.

Endret av onec
Lenke til kommentar

Hvis man klarer å sørge for en 100 % isolasjon så vil man ikke få strøm i seg. I USA så gjør man vedlikehold på høyspentkabler med spenning på. Man bruker da et heliopter som man kobler opp mot den ene spenningsførende lederen. Dette er akkurat samme prinsippet som for fuglen som sitter på en kraftledning.

Hvis man selv tar i en leder mens man står på bakken, så vil det ofte være litt fuktighet og slike ting slik at det går strøm. Det er således ikke å anbefale.

Det må være en spenning og en lukket krets, dvs en "resistans" i kretsen for at det skal gå en strøm. En varmekabel er en slik resistens. Man behøver egentlig ikke noe annet enn varmekabelen og spenningen pluss ledere, for å få dette. Av sikkerhetsgrunner så bruker vi oftest en sikring og et jordfeilvern.

Lenke til kommentar

Så teoretisk sett kan jeg ta på en leder uten å få strøm hvis jeg ikke har kontakt med jord og jeg er helt tørr?

En 2x1,5mm2 kobberleder som er 100 meter har en resistanse på 2,33 ohm. Er dette nok resistanse for at det skal gå strøm i den?

Forresten, vet du hva formelen for effekttap er ?

Lenke til kommentar

Det vil nok gå masser av strøm i den kabelen. Litt mer enn hovedsikringen på et alminnelig hus vil tåle, så det blir nok et lite smell med påfølgende mørke.

Hvis du teorietisk sett kopler opp denne kabelen, hvilket altså vil medføre en litt for stor strøm enn bra er, så kan du regne ut hva denne blir ved hjelp av ohms lov U = R*I, eller ved å snu litt på den I = U / R og da havner vi på rundt 100 Ampere. (En hovedikring for en bolig kan være på for eksempel 63 Ampere.)

Skal vi så bruke effektformelen til å regne ut effekten, så har vi P = U * I = sånn omtrent 230 * 100 = 23.000 W = 23 Kw, altså litt for mye for ledningnettet og strømregningen.

Når det gjelder dette med å ta på en spenningsførende leder. Hvis man er 100 % isoler så kan man i teorien det, men det bør man ikke på noen måte eksperimentere med, for er man bare litt uheldig så kan det medføre at man får en dødlig strømgjennomgang. Kun 30 tusenedels ampere av strøm (mA) gjennom kroppen kan være dødelig.

Lenke til kommentar

Det vil nok gå masser av strøm i den kabelen. Litt mer enn hovedsikringen på et alminnelig hus vil tåle, så det blir nok et lite smell med påfølgende mørke.

Hvis du teorietisk sett kopler opp denne kabelen, hvilket altså vil medføre en litt for stor strøm enn bra er, så kan du regne ut hva denne blir ved hjelp av ohms lov U = R*I, eller ved å snu litt på den I = U / R og da havner vi på rundt 100 Ampere. (En hovedikring for en bolig kan være på for eksempel 63 Ampere.)

Skal vi så bruke effektformelen til å regne ut effekten, så har vi P = U * I = sånn omtrent 230 * 100 = 23.000 W = 23 Kw, altså litt for mye for ledningnettet og strømregningen.

Når det gjelder dette med å ta på en spenningsførende leder. Hvis man er 100 % isoler så kan man i teorien det, men det bør man ikke på noen måte eksperimentere med, for er man bare litt uheldig så kan det medføre at man får en dødlig strømgjennomgang. Kun 30 tusenedels ampere av strøm (mA) gjennom kroppen kan være dødelig.

Er det en grense for hvor mange ohm det må være før det går strøm, ellers går det jo ikke at en leder kun er spenningsatt(ingen strøm)ettersom det alltid vil være en liten resistanse uansett type leder.

Si vi har et hus som har en sikring for hvert enkelt rom.

Jeg skal trekke en kabel fra stue-sikringen til en stikkontakt. Kabelen fra sikring til stikkontakt er 10meter, noe som vil si at lederen har en resistans på 0,23 ohm. I=U/R 230/0,23= 1000Amper.

Hvordan gjøres dette? Tviler på at man setter opp en 1000A sikring..

Angående formel så lette jeg etter formel for effektap ikke effekt. Det var en spesifikk formel, men husker den ikke helt det var noe slik: spenningstap * totalresistanse i kretsen * I^2(I i annen)

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til hvor mye du vet om elektriske kretskomponenter. Men jeg begynner med rimelig enkle eksempler.

En motstand kan ses på som en slags "restriksjon", eller hindring for strømmen. Hvis du har en krets som som har en total motstand som er tilnærmet 0 (Dette kan for eksempel være en kabel), så vil det gå en veldig høy strøm da det ikke er noe som "hindrer" strømmen.

Setter du nå inn en motstand i kretsen, så har du plutselig fått en "restriksjon". Det vil nå gå en strøm i kretsen som blir bestemt ut i fra tilførte spenningen. Her kommer den velkjente Ohms lov inn i bildet.

I = U/R

Jeg vet ikke hvilket matematikk nivå de kjører på skolen, men ut i fra formelen ser vi at jo nærmere R kommer 0, jo høyere blir strømmen. Du kan jo prøve å skrive 10/5 (10V og 5Ohm) på kalkulatoren, for så å skrive 10/0.00001 (Siden nevneren ikke kan være 0, må vi være tilnærmet lik 0).

Når det kommer til spørsmålet ditt angående sikringer og hus. Du må huske at når du har en stikk-kontakt så er kretsen brutt. Det vil ikke gå en strøm i kretsen før du for eksempel setter støvsugeren din inn i stikk-kontakten. Støvsugeren har en motor inni seg (virkemåten er irrelevant) og det vil dermed gå en strøm i kretsen avhengig av støvsugeren.

Du kan vel bruke:

P = U*I

Finne kabelens motstand (R=Ro*l/tverrsnitt)

Vi kan da finne spenningsfall over kabel (U = Rkabel * Strøm i krets)

Vi modifiserer så (P = U * I)

P = (Rkabel*I)*I

P = Ukabel * I^2

Håper det var til hjelp!

Lenke til kommentar

For at det skal bli en krets må det være 2 forskjellige faser(spenninger) som møter hverandre. Dette fordi frekvensen deres (50Hz) slår inn forskjellig eller noe? Noen som kan forklare

og

Er Rkabel = resistansen til kabel og Ukabel=spenningen/tap?

Lenke til kommentar

For at det skal bli en krets må det være 2 forskjellige faser(spenninger) som møter hverandre. Dette fordi frekvensen deres (50Hz) slår inn forskjellig eller noe? Noen som kan forklare

og

Er Rkabel = resistansen til kabel og Ukabel=spenningen/tap?

For at det skal bli en krets, må strømsløyfen være sluttet. Det vil si at det ikke må være brudd i kretsen. Brudd skaper du med for eksempel en lysbryter ("bryter strømkretsen"). Faser er egentlig irrelevant når det gjelder det vi snakker om nå, da det gjelder for både like -og vekselstrøm.

Ja, det er helt korrekt.

Lenke til kommentar

selv om du er isolert fra jord så vil du kjenne strømmen. den vil ikke være en farlig strøm da den ikke passerer hjerteregionen. jeg kan si at selv om supplyen til kabelen er 230V så betyr det ikke at du har fått 230V i fingeren. motstanden i fingeren og kroppen + ev. jordmotstand avgjør hvor mye strøm du får. du vil føle en intenst prikking i fingeren. da jeg fikk støt i handa mi så fikk jeg et skrekkelig syn som jeg aldri ville se eller vil se igjen. jeg hadde de perfekte forhold for strømmen. jeg holdt på med siste innspurt på et nybygg av et offshoreskip her i norge. alle morderne skip har 60Hz og ikke 50Hz. det blir litt mer farligere enn på land, da farten bli 10Hz mer. dåpen skulle være dagen etter. jeg fant ikke vernet til en kurs da kursfortegnelsen til kursen var dårlig formelert. jobbet da med spenning på, uten AUS utstyr. jeg som alle er andre gjorde den feilen at man er helt idiot i hodet. risikere liv og helse bare for å få jobben gjort. av rein rutine (arbeid uten spenning) så tar jeg på ene lederen som jeg koblet fra en rekkeklemme. skulle ta vekk et ledermerke. jeg var innstilt på å være veldig forsiktig og konsentrert. jeg så da mange blåe flammer som spredde seg fra handa til overkroppen. jeg hadde bukse, sko og t-sjorte på meg. jeg hadde spenning rundt meg hele tiden da jeg jobbet inne i en kontroll pult (kan styre generatorer og propeller fra denne pulten b.a.). de hold på å kjøre hovedmotorer og generatorer. inne i pulten var det dritt varmt. jeg svettet. jeg hadde 2 hardisker der også. hele livet var jeg innstilt på at jeg skulle aldri få støt. fikk en brekk der. men jeg fikk støt på skolen og flere ganger på jobben. mest av da jeg kom borti pe leder. ved feil på nettet så vil pe leder bli strømførende. og nei, på skip så skal ikke jordfeilstrøm bli stoppet av jordfeilbryter. det blir brukt jordfeilvarsler.

jeg møtte en skipselektriker for ikke så lenge siden. har er skotsk/engelskmann i 40-50 åra. vi skulle sjekke om det var spenning på to kabler. vi målte og fant ingen spenning. så tar han på lederne. det er jo smart. det er faktisk mulig å måle feil og det kan være feil på nettet så man ikke får målt riktig. kunne hatt en jordfeil mens vi målte.

jeg pleier å si at ingenting er logisk. ikke ta ting for gitt. sjekk ting selv. ikke stol å¨andre. mål spenningen selv. jeg har vært ombord i mange nybygg som skal vere ferdig. jeg kan ikke stole på noe som er gjort. spesielt hvis skipet er bygd i kina. de bruker lederne som de vil. samme hvilke farger du bruker og om du bruker en skjerm som fase så gjør det ingenting. bare det virker så er de fornøyd. i morgen skal jeg tilbake til et kina skip igjen. for å si det sånn, de oser av kina kvalitet. men det mangeler en viktig ting og det er et merke malt på utsiden av skipet. det mangler "Made in China". skipet skal gå charter mellom Gjøa feltet og Florø.

Lenke til kommentar

selv om du er isolert fra jord så vil du kjenne strømmen. den vil ikke være en farlig strøm da den ikke passerer hjerteregionen.

I eksempelet "fuglene som sitter på høyspentlinjer" var jo begrunnelsen til at de ikke ble stekt at de ikke var nær jord eller annen leder. Skulle de ikke da "kjent strømmen", men ikke dødd siden den ikke paserer hjertet? Og når de kjente strømmen hadde de vel ikke blitt sittende ettersom volten på høyspentlinjene er såppas høy?

Slik som

, men det virker ikke som han "kjenner strømmen" slik jeg gjorde(når jeg tok på 230V leder, og hadde ingen forbindelse til jord), selv om dette er 1000 ganger så høy spenning. Endret av onec
Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke man skal presisere at strøm ikke er farlig så lenge den ikke passerer hjerteregionen. Strømgjennomgang kan føre til store ødeleggelser innad i kroppen.

@Onec: Det viktigste å huske er at strømmen alltid tar den letteste veien. Hvis du er isolert fra jord, og tar på en kabel med begge hendene - så vil heller strømmen gå i kabelen hvor det er tilnærmet 0 motstand. Derfor kan både kråker og linjeoperatører stå på kablene.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke man skal presisere at strøm ikke er farlig så lenge den ikke passerer hjerteregionen. Strømgjennomgang kan føre til store ødeleggelser innad i kroppen.

@Onec: Det viktigste å huske er at strømmen alltid tar den letteste veien. Hvis du er isolert fra jord, og tar på en kabel med begge hendene - så vil heller strømmen gå i kabelen hvor det er tilnærmet 0 motstand. Derfor kan både kråker og linjeoperatører stå på kablene.

Ok, men er det sån at mesteparten(99%) av strømmen går i leder men jeg får bitte litt i meg, eller går 100% i den lederen som har mindre resistanse en meg.

Lenke til kommentar

Ok, men er det sån at mesteparten(99%) av strømmen går i leder men jeg får bitte litt i meg, eller går 100% i den lederen som har mindre resistanse en meg.

Rent teoretisk så kan du teste det ved hjelp å regne ut strømdeling. Gitt at vi har 3000 Ampere i kabelen, og motstanden i kabelen som er i parallell med kroppen er 0.001Ohm og kroppen har en motstand på 2000 Ohm

Strøm(gjennom kropp) = (0.001 Ohm / (2000 + 0.001 Ohm)) * 3000 Ampere = 1.49*10^-3A = 1.49mA.

Så rent teoretisk vil du få 1.49mA gjennom deg om kroppen har en motstand på 2000 Ohm, og kabelstykke du "kobler" deg i parallell med har en motstand på 0.001 Ohm - og det går en strøm på 3000 Ampere gjennom kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...