Gå til innhold

Low pass, på basskasse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, omvendt. Low pass betyr at lave frekvenser passerer. Dvs de høye frekvensene kuttes vekk.

Man kan også si 'high cut', det blir det samme.

Meningen er at man velger en frekvens som passer med det andre høyttalerene. Men det finnes ikke noe som er "normalt". Velg det som låter best, hvis du er i stand til å høre forskjell.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det riktig da tru! Hvis jeg stiller low pass inn på 80Hz så vil alle lyder under Dette bli spilt? Trudde det var slik at jeg stilte inn low pass på 80hz jeg, så ville alle lyder over 80hz bli spilt jeg, og de under ble ikke spilt....hmm.

Har også en knapp jeg kan juster på, som heter "high pass thru", hva er dette?

Lenke til kommentar

Litt om fordelene med en sub:

Hvis man ikke har sub så må de vanlige høyttalerene håndtere all bassen. Og bass krever mye effekt. Da vil både forsterker og høyttaler stresses ved høyt volum, og det kan gå ut over gjengivelsen av mellomtone og diskant.

Når man så kobler til en sub med egen forsterker, og bruker et filter som fjerner bassen fra de andre høytalerene, så får disse vesentlig bedre arbeidsvilkår. Det er mulig å spille mye høyere uten fare for at forsterker klipper og høyttalere overstyres.

Alternativt kan man la hele signalet gå både til forsterker og sub, men det er ikke helt optimalt.

Et slikt oppsett krever altså at man tar signalet ut fra pre-out, gjennom filteret, og tilbake til forsterker.

Den knappen er antagelig for å velge om signalet tilbake til forsterker skal inneholde bass eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...