lasse_hansen87 Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Hei. Har en cerwin vega 21" basskasse, med innebygd forsterker, og på den kan jeg justere low pass, vil det si at lyder under den instillingen jeg setter den på ikke blir spilt av basskassa? Hva bør jeg stille den på? 80Hz? Mer, mindre? Noen som har noen formening om hva som er "normalt"? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Nei, omvendt. Low pass betyr at lave frekvenser passerer. Dvs de høye frekvensene kuttes vekk. Man kan også si 'high cut', det blir det samme. Meningen er at man velger en frekvens som passer med det andre høyttalerene. Men det finnes ikke noe som er "normalt". Velg det som låter best, hvis du er i stand til å høre forskjell. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Har jeg forstått det riktig da tru! Hvis jeg stiller low pass inn på 80Hz så vil alle lyder under Dette bli spilt? Trudde det var slik at jeg stilte inn low pass på 80hz jeg, så ville alle lyder over 80hz bli spilt jeg, og de under ble ikke spilt....hmm. Har også en knapp jeg kan juster på, som heter "high pass thru", hva er dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Litt om fordelene med en sub: Hvis man ikke har sub så må de vanlige høyttalerene håndtere all bassen. Og bass krever mye effekt. Da vil både forsterker og høyttaler stresses ved høyt volum, og det kan gå ut over gjengivelsen av mellomtone og diskant. Når man så kobler til en sub med egen forsterker, og bruker et filter som fjerner bassen fra de andre høytalerene, så får disse vesentlig bedre arbeidsvilkår. Det er mulig å spille mye høyere uten fare for at forsterker klipper og høyttalere overstyres. Alternativt kan man la hele signalet gå både til forsterker og sub, men det er ikke helt optimalt. Et slikt oppsett krever altså at man tar signalet ut fra pre-out, gjennom filteret, og tilbake til forsterker. Den knappen er antagelig for å velge om signalet tilbake til forsterker skal inneholde bass eller ikke. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Men den kan bare stå på bypass den da, ettersom jeg ikke har noe signal tilbake? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Ja, da har det ingen betydning. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Hva med low passen da, vil jeg få mere bass i høytalerne om jeg skrur ned low pass på basskassa? Og evt mere bass i basskassa om jeg skrur low pass på basskassa opp, eller har ikke dette noen sammenheng? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Nei, det gir ikke mer bass. Det forandrer bare balansen mellom sub og høyttalere. Hvis du skrur lowpass helt ned til laveste frekvens så vil det bli mindre for sub'en å jobbe med. For å få mer bass må du skru opp volumet på bassen. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Så om jeg skrur lowpass ned til f.eks 65hz så vil basskassa kun spille av lyder under dette? Og høytalerne spiller av alt over? Eller vil høytalerne alltid spille av det samme, ettersom de har egen effektforsterker? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Har på følelsen av å gå i loop her, forklarer det samme om og om igjen. Høyttalerene vil spille alt når du ikke bruker utgang fra filteret på sub. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Ok, forståe. Beklager for at jeg er litt "tung lært" men jeg skjønner hvordan det fungerer da. Takk for oppmerksomheten ihvertfall, og hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå