Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios erased


Anbefalte innlegg

Skulle oppdatere Bios på et P5B hovedkort. Lastet ned nytt bios og flash verktøy fra asus sin nettside. Programmet startet opp, men det greide kun og "slette" bios, ikke flashe til et nytt. Når jeg starter opp pcen er det svart skjerm, men alle viftene fungerer. Har prøvd og resette bios med den blå jumperen, og tatt ut CMOS batteriet, men til ingen nytte. Noen som kan være så snill og hjelpe meg? Er ikke min pc og vil helst slippe å kjøpe et nytt hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å laste innpå BIOS på en USB minnepenn som det sto i manualen, men da må jeg bruke ASUS CrashFree BIOS 3 utility. Det programmet kommer jeg ikke til da jeg ikke har noe BIOS i det heletatt.. :(

 

Hvis det står at du skal bruke det programmet i manualen så er det nok da meningen at du skal gjøre det på en annen maskin. Du må jo i uansett tilfelle bruke en annen maskin for å laste innpå en erstatningsBIOS fil innpå minnepennen in the first place.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Prøv å koble til en god gammeldags floppy. du vil høre at når den poster, hvert 15 sekund så gjør den en "seek" på floppyen.

 

legg over korrekt bios (VÆR VELDIG SIKKER DENNE GANGA) og kall den bios.rom

 

verdt et forsøk. har gjort det før selv på asus kort.

 

Edit 2 : Når du flasher bios på Asus hovedkort, gjør deg selv en tjeneste.. altid

bruk det innebygde Asus EzFlash fra BIOS'en. enklere kan det ikke bli.,..

 

har selv en gammel 1gb usb stick med 40-50 forskjellige asus bioser på..

er så kjekt . plugg i den , start ezflash fra biosen, velg a: , riktig fil.. flash.. done.

 

aldri feila til nå :) stoler aldri på windows flashere, alt for mye som kan påvirke det.

rettigheter, uac, antivirus programmer ++

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Jeg var også litt skeptisk til Windows Bios Flashe Program, men jeg brukte ASUS AII Suite til å Flashe BIOSEN på min hovedpc sist og det gikk fint. Ikke noe problem. Riktignok så hadde jeg lasta ned Biosen på forhånd da og Flasha den direkte fra en mappe, og ikke fra Internett. Fungerte for meg iallefall. Fungerer sikkert fra USB Penn også fra EZ Flash også.

Uannsett når man Flasher Bios så kan man ikke være HELT sikker uannsett hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Hei. Hvorfor skulle du Flashe BIOSEN i utgangspunktet da? Var det noen spessiell grunn?

Hvis ikke så ville jeg holdt meg langt borte fra å gjøre noe slikt på en PC. Iallefall på en PC som ikke var sin egen en gang.

 

 

Var for at Hovedkortet skulle få støtte for nyere prosessorer

 

Prøv å koble til en god gammeldags floppy. du vil høre at når den poster, hvert 15 sekund så gjør den en "seek" på floppyen.

 

legg over korrekt bios (VÆR VELDIG SIKKER DENNE GANGA) og kall den bios.rom

 

verdt et forsøk. har gjort det før selv på asus kort.

 

 

Har dessverre ikke en floppydisk, eller leser..

Lenke til kommentar

Jeg var også litt skeptisk til Windows Bios Flashe Program, men jeg brukte ASUS AII Suite til å Flashe BIOSEN på min hovedpc sist og det gikk fint. Ikke noe problem. Riktignok så hadde jeg lasta ned Biosen på forhånd da og Flasha den direkte fra en mappe, og ikke fra Internett. Fungerte for meg iallefall. Fungerer sikkert fra USB Penn også fra EZ Flash også.

Uannsett når man Flasher Bios så kan man ikke være HELT sikker uannsett hvordan man gjør det.

 

Ja, har lært av min feil og vil være mye mere forsiktig i fremtiden :)

Har flashet Bios et par ganger før på bærbare og stasjonære, var først med dette asus hovedkortet jeg fikk problemer :/

Lenke til kommentar

Men nå ser det ut som at jeg tar hovedkortet ned i skuffen til en senere anledning. Da gjenstår det bare og skaffe et nytt til kompisen min. Har sett på finn og komplett, men fant ikke noe særlig. Burde vel startet en ny tråd i hjelp til kjøp og salg av pc, men men. Noe som vet om en plass jeg kan få tak i et lignende p5 hovedkort?

Lenke til kommentar

Det er et Socket 775 Kort det der. Du kan jo kjøpe dette kortet da:

 

Asus Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645763

 

MSI Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645612

 

Er ikke så dyre de kortene der så om det stemmer med socketen, så skal det vel være en smal sak å bytte.

 

 

Lykke til.

 

 

Hilsen. wil.

 

Så det der ja, men da må jo jeg kjøpe ny DDR3 ram for DDR2 støtter/passer vel ikke?

Lenke til kommentar

Nei. Det kan bli litt vanskelig det ja. Du må nok da kjøpe DDR 3 Brikker, men nå er jo de såpass billige allikevel, så. Kjøper du f. eks et sett med 2x2 eller et sett med 2x4 GB, så skal det gå greit tenker jeg. ASUS hovedkortet støtter 8 GB Ram, men da kjøper du 1333 MHZ Ram.

Lenke til kommentar

Nei. Det kan bli litt vanskelig det ja. Du må nok da kjøpe DDR 3 Brikker, men nå er jo de såpass billige allikevel, så. Kjøper du f. eks et sett med 2x2 eller et sett med 2x4 GB, så skal det gå greit tenker jeg. ASUS hovedkortet støtter 8 GB Ram, men da kjøper du 1333 MHZ Ram.

 

Skal se på bruktmarkedet først, da siden jeg har et par DDR2 brikker liggende. Men ellers takk for hjelpen til alle :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å laste innpå BIOS på en USB minnepenn som det sto i manualen, men da må jeg bruke ASUS CrashFree BIOS 3 utility. Det programmet kommer jeg ikke til da jeg ikke har noe BIOS i det heletatt.. :(

 

Hvis det står at du skal bruke det programmet i manualen så er det nok da meningen at du skal gjøre det på en annen maskin. Du må jo i uansett tilfelle bruke en annen maskin for å laste innpå en erstatningsBIOS fil innpå minnepennen in the first place.

 

-Stigma

 

Det recovery BIOS programmet er en funksjon jeg må aktivere inne i selve BIOS'et. Det skal fungere visst BIOS'et er korrupt, mens mitt BIOS er helt vekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...