Aetius Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Bruker samme objektiver som speilrefleksene deres. Nytt speilløst kamera fra Pentax Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Jøss, det var pannekaka si! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 De kan pannekaker borte hos Pentax. 1 Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Virkelig et *kremt* sexy kamera 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Ser ut som Pentax har rappa deler fra denne "bilen" når de har bygget opp dette kameraet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Størrelsen ser uansett ikke ut til å være nor salgsargument, siden K-01 er praktisk talt like stort som K-5, takket være at det bruker samme objektivene og dermed har fysiske begrensninger på hvor lite det kan lages. K-01 er nå litt mindre i hvert fall. 7% smalere, 19% lavere, 21% mindre dyp, noe som vil tilsi omtrent 40% mindre volum enn K-5 dersom vi regner litt forenklet. Ser man på kamera og 40mm-objektivet som en samlet pakke så vil det helt klart konkurrere med de fleste andre speilløse systemkamera også på størrelse. Med 18-55 objektivet blir det litt mer klumpete størrelse, men det gjør også konkurransen. Jeg leste en plass hvordan de hadde klart å valse pannekaka ennå tynnere enn forgjengeren. Det hadde de klart ved å redusere bildesirkelen fra fullframe til APS-C. Veiledende startpris er omtrent som jeg forventet. Regn med ca 10% lavere priser fra kjente utsalgssteder allerede fra starten. Uten speil, fasefokusbrikke, pentaprisme, pentaspeil og optisk søker så blir potensielt produksjonskostnadene ganske mye lavere enn for Pentax K-r som gikk for 2999 kr i forrige uke. Vi får se om og når det forplanter seg fra kostnadssiden til utsalgspriser. Ellers så vil jeg trekke frem noen høydepunkter og nedturer: Høydepunkter: - Mye av funksjonaliteten og sannsynligvis bildekvaliteten fra K-5 - Funksjonaliteten er rettet mot entusiaster (PSAMB, godt med innstillinger) - Det nye 40mm objektivet - Flere, bedre og friere videoinnstillinger Nedturer: - Det nye objektivet er ikke kanskje ikke kompatibelt med dslr - Bare 1/4000s lukker (K-5 har 1/8000s) - Bare 12 bit DNG (K-5 har 14 bit) - Ingen ny kompakt normalzoom - Ingen lure triks for kjapp AF - ISO-området har krympet i forhold til K-5 Endret 2. februar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Størrelsen ser uansett ikke ut til å være nor salgsargument, siden K-01 er praktisk talt like stort som K-5, takket være at det bruker samme objektivene og dermed har fysiske begrensninger på hvor lite det kan lages. K-01 er nå litt mindre i hvert fall. 7% smalere, 19% lavere, 21% mindre dyp, noe som vil tilsi omtrent 40% mindre volum enn K-5 dersom vi regner litt forenklet. Ser man på kamera og 40mm-objektivet som en samlet pakke så vil det helt klart konkurrere med de fleste andre speilløse systemkamera også på størrelse. Med 18-55 objektivet blir det litt mer klumpete størrelse, men det gjør også konkurransen. Med en zoom blir vel konkorrentene (ihvertfall mFT), ganske så vesentlig mye mindre? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Ja, både mFT og Nikon 1 har en størrelsefordel på normalzoomer grunnet mindre sensor. Sony Nex og Samsung NX regner jeg med blir omtrent like stor med 18-55mm som Pentax K-01 med 18-55mm. Endret 2. februar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Ja, både mFT og Nikon 1 har en størrelsefordel på normalzoomer grunnet mindre sensor. Sony Nex og Samsung NX regner jeg med blir omtrent like stor med 18-55mm som Pentax K-01 med 18-55mm. Sony nex 5n med 18-55 er definitivt mindre en pentax k-01 med 18-55 Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 utrolig harry kamera. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Er den nye optikken kompatibel med den "vanlig" K-fatning? (Ellers: Norsk uttale blir vel "K-null-én"? ) Edit: Det etterhvert kjente Pentax-k-null-ét? Endret 2. februar 2012 av Trondster 7 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 http://www.pentaximaging.com/files/pdf/lens_roadmap.pdf Jeg håper at de etterhvert tar en Samsung, altså lanserer en 20-50mm, ser til at deter mulig å gjøre det mye mer kompakt enn den tradisjonelle 18-55mm Lenke til kommentar
anbar Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 eier selv en k5 og en k10, denne her ser jeg ikke behovet for, og gud så stygt...(personal opinion). Men ja takk til flere pentax brukere som synes motsatt! Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 hmmm kanskje jeg skal beholde pentax systemet en stund til, syns denne faktisk var ganske kul . Prøvde å se hvilke x-sync den hadde, men så ikke noe info om dette? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Mange meiner myte om designet ser det ut til. Her har dere en del tanker fra mannen som faktisk har utforma den. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Jeg liker godt at Pentax ikke har gått i retrodesign-fella, men faktisk designer som om det står 2012 på kalenderen. Jeg trodde først at Pentax hadde laget et nytt speilløst kamerasystem, men det har de selvsagt ikke. Dette er et K-fatning kamera uten speil; et DSLR uten R. Arrrgh! -Skrivefeil! Endret 2. februar 2012 av world wide weird Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Nada søker... Dette må være ille med manuell fokus objektiver. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Edit: Det etterhvert kjente Pentax-k-null-ét? I Tyskland vil nok denne bli kjent som en preis-knüller når den kommer på salg. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Prøvde å se hvilke x-sync den hadde, men så ikke noe info om dette? 1/180 sek Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2012 Jøss ! Ett kamera som ikke hiver seg på retro stilen men heller sikter inn på butt-ugly awards 2012 ! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg