bamsefar Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Bra oppsummert Trondster Vil på det sterkeste anbefale deg å sende det inn så snart som mulig, som Black Star sier så er vi nå i lavsesong. Denne kommer til å vare fram mot påske, før den så tar seg opp og blir som verst rett før fellesferien. Har selv opplevd i egen butikk at tiden kan tredobles, så ikke vent for lenge! Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Bortsett fra det med fokus shiften så var dette noe jeg var klar over før jeg kjøpte det så jeg tror nok at det skal gå greit bare jeg får kalibrert det. Har dama hjemme fra offshore denne måneden så planen er å sende det til kalibrering når hun drar ut igjen, tenkte bruke det til portrettfotografering denne måneden. Skummet kjapt igjennom linken ang fokus shift uten at jeg ble noe klokere - har du en enkel forklaring med få ord hva som menes med det? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Kikk på bildet og ta musepekeren over blendertallene over bildet. Se at fokusplanet flytter seg når du blender opp og ned. Du kan se det selv: fokuser på en skrå avisside foran deg på bordet. Sett objektivet i manuell fokus så fokus ikke flytter seg. Velg ønsket blender, for eksempel f/5.6, og trykk nedblendingsknappen mens du ser i søkeren eller liveview - se at fokusplanet flytter seg. 2 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Ok, da er jeg med. Kjekt å vite! Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 En liten update fra trådstarter her, i tilfelle noen andre opplever samme situasjon som meg en gang og til generell info for alle dere som var behjelpelige med å svare meg i vinter Jeg fikk omsider en mulighet til å sende inn kamera og objektiv da jeg måtte være borte i en måneds tid pga jobb og ikke hadde tid til å ta noe særlig med bilder. Fra jeg sendte inn utstyret (midten av juni) tok det ca en måned før jeg fikk det tilbake. Den lange ventetiden skyldtes primært ferietid og var noe jeg ble gjort oppmerksom på før jeg sendte det inn, leveringstiden ble overholdt. Har hatt objektivet i et par uker nå og er knallfornøyd med resultatet, autofokusen fungerer virkelig smertefritt og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med å bruke fast brennvidde og så stor blender. Spesielt dette med fast brennvidde er morsomt, det tvinger meg til å bli mer kreativ føler jeg - og det liker jeg! Takk for alle svar, håper denne tråden kommer til nytte for noen dersom de skulle være like uheldige som meg! PS: Som en fotnote kan det nevnes at jeg fikk kranglet meg til gratis sensorrens «på kjøpet» som et resultat av den dårlige kommunikasjonen fra Japan Photo kundeservice (uten at jeg trenger å gå nærmere inn på det) og at jeg fikk et ubrukelig objektiv med det første. Dette er jo greit nok, men nå som kameraet er tilbake legger jeg fortsatt merke til de samme støvflekkene som før. Jeg har bestemt meg for å la det være, mest fordi jeg ikke orker å være uten kamera så lenge igjen men også fordi jeg regner med at akkurat dette er noe som kan fikses raskt neste gang jeg er i nærheten av en fotosjappe. Men hva hadde dere gjort her - klaget på noe som man i utgangspunktet ikke betaler for? (selv om det riktignok er noe som er blitt lovet, skriftlig også faktisk) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Sensorrens er lett å "rote til", hvorfor ikke bare gi beskjed at sensorrens ikke er gjort skikkelig? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Så lenge du ikke venter for lenge så ville jeg nok få gjort rensen på nytt, kommer du etter et 6/8 måneder og sier at de gjorde en dårlig rensejobb blir det bare dumt 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Joda, men mitt problem er at jeg bor avsides og må sende inn kameraet, da blir det antakeligvis lang ventetid igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå