Solaar Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Kjøpte for litt over en uke siden et eksemplar av Sigmas 50mm F1.4 EX DG HSM for Canon. Jeg har vært uheldig og fått et «mandagseksemplar» hvor autofokusen ikke fungerer som den skal. HAr vært i kontakt med japanphoto og fått beskjed om at jeg har tre valg: 1. Sende inn kamerahus og objektiv for kalibrering 2. Sende inn objektiv for kalibrering 3. Bruke angreretten Akkurat nå heller jeg mest mot å bruke angreretten da jeg er redd for at en evt. kalibrering uten å sende med kamerahuset ikke vil bli perfekt. Antatt reparasjonstid var to uker og det er for lang tid å være uten kameraet for meg. Det eneste som stopper meg fra å bruke angreretten er at jeg har sett hvor fantastisk flotte bilder man kan ta med hjelp av dette objektivet og derfor lurer jeg på om det er noen her på forumet som ahr dette objektivet og har fått det til å fungere bra med et Canon crop kamera? Selv har jeg 600D. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Definitivt; Bruk angreretten. JP burde ikke tilbudt deg noe annet men byttet objektivet tvert. Hvis du skal kjøpe en ny versjon av objektivet; Besøk en JP butikk hvis du har anledning og test flere eksemplarer. Ofte store kvalitets forskjeller på slike objektiver. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Jeg kjøpte selv Sigma 50mm f/1.4 rett før jul. Sålangt er jeg selv veldig fornøyd, jeg sliter litt med fokus i enkelte tilfeller ved stor blender og bruk av noen av fokuspunktene, og den er langt fra like treffsikker som f.eks. macroen min er. Likevel kan nok mye av mine feil skyldes feil fra min side da objektivet er litt sært. Uansett er jeg fortsatt fornøyd med Sigmaluxen. Hadde det vært meg, hadde jeg først forsøkt å sende inn objektivet, skulle ikke det fungere hadde jeg sendt inn både hus og objektiv. Slik jeg ser det er ikke særlig alternativer i denne prisklassen til Canon crop, Canon 50mm har for dårlig byggkvalitet for meg. Edit: Evt. som arthon foreslår, bruk angreretten og kjøp evt. på nytt, men kjøp det i en butik hvor du kan teste det først. Endret 2. februar 2012 av egilh Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Mulig jeg stiller et dumt spørsmål nå men here it goes: Hvis jeg sender inn dette objektivet og kamerahuset til kalibrering, risikerer jeg at kamerahuset blir feilkalibrert i forhold til mine andre objektiver som pr dags dato fungerer bra? Burde jeg evt sende inn hele sulamitten? egilh: Hvilket kamerahus har du? Jeg har tenkt litt på om det er meg det er noe feil med og er absolutt åpen for det men jeg får det jo til fint så lenge jeg bruker manuell fokus. Gjennomførte en enkel og uformell test igår der jeg fikk en modell til å sitte helt stille med ansiktet litt på skrå slik at jeg kunne fokusere på det ene øyet. Med manuell fokus sett gjennom søkeren blir resultatet veldig bra. Med manuell fokus og liveview på hhv 5x og 10x forstørrelse blir resultatet perfekt. Med autofokus, søker og manuelt AF-punkt blir resultatet konsekvent dårlig/elendig. Front/bakfokus varierer med avstanden til objektet. Med autofokus, liveview og manuelt AF-punkt blir resultatet varierende, noen ganger treffer den ok men som regel er det dårlig. Det blir aldri like ille som når jeg kun ser gjennom søkeren og det blir aldri like bra som når jeg bruker manuell fokus. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg bruker det på 50D. Sliter mest med enkelte av fokuspunktene selv, har du testet med kun midtpunktet? Hvordan er isåfall resultatet med det? Kanskje ett dumt spørsmål, men har du nok lys? Som sagt, kontra f.eks. 100mm 2.8L så er feilraten min høy, men jeg hadde egentlig ikke forventet meg perfekt fokus ut av Sigmaen, ihvertfall ikke i dårlig lys. Driver fortsatt å tester min dog, så jeg kan ikke si noe for sikkert med min utgave selv, men jeg tror jeg har fått ett relativt bra eksemplar med tanke på AF. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Har vert i nøyaktig samme situasjon som trådstarter, og jeg kan ikke huske sist jeg har hatt så mye plunder og bry innen foto som da jeg kjøpte Sigma 50mm f/1.4. Etter at jeg byttet objektivet i et nytt identisk objektiv så var dette litt bedre, men ikke bra nok. Ble så mye "plunder" at jeg ga tilbake hele dritten og ga mellomlegget opp til Canon 50mm f/1.2L. Fikke en veldig god pris på sistnevnte og det var rett og slett deilig å betale seg ut av problemet. Nå er jeg ganske sær av meg sån sett, og er villig til å gi relativt mye for ting for å slippe problemer i etterkant. Men hvis jeg absolutt ikke hadde hatt pengene til en f/1.2L, så ville jeg byttet Sigmaen i en Canon 50mm f/1.4 til omtrent samme pris. Litt dårligere byggekvalitet, men ellers skal den være ganske lik rent optisk. Sigma skal vertfall aldri jeg kjøpe igjen. Dog har jeg hørt at det stort sett er Canon eiere som sliter med Sigma med tanke på feilfokusering. Selv om jeg kjenner to stykker som har hatt samme problem med Sigma på D90. 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg bruker det på 50D. Sliter mest med enkelte av fokuspunktene selv, har du testet med kun midtpunktet? Hvordan er isåfall resultatet med det? Kanskje ett dumt spørsmål, men har du nok lys? Som sagt, kontra f.eks. 100mm 2.8L så er feilraten min høy, men jeg hadde egentlig ikke forventet meg perfekt fokus ut av Sigmaen, ihvertfall ikke i dårlig lys. Driver fortsatt å tester min dog, så jeg kan ikke si noe for sikkert med min utgave selv, men jeg tror jeg har fått ett relativt bra eksemplar med tanke på AF. Ja jeg har testet alle de forskjellige punktene, mest med midtpunktet og problemet er likt over hele linja. Har testet i både dagslys, kveldslys, innendørs med og uten blitz, alt med samme resultat som jeg skrev over så jeg må nok ta et av valgene jeg skisserte i førsteposten. Er det noen som vet svaret på dette forresten: Hvis jeg sender inn dette objektivet og kamerahuset til kalibrering, risikerer jeg at kamerahuset blir feilkalibrert i forhold til mine andre objektiver som pr dags dato fungerer bra? Burde jeg evt sende inn hele sulamitten? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Er det noen som vet svaret på dette forresten: Hvis jeg sender inn dette objektivet og kamerahuset til kalibrering, risikerer jeg at kamerahuset blir feilkalibrert i forhold til mine andre objektiver som pr dags dato fungerer bra? Burde jeg evt sende inn hele sulamitten? Grunnen for at de også vil ha kameraet er for å justere objektivet/fokuset så det fungerer 100% til akkurat det kameraet, de justerer ikke kameraet. Hvis du ikke leverer med kameraet kan det hende at det ikke vil fokusere 100% siden det bestandig er en liten forskjell fra kamera til kamera, alle kameraer blir justert likt innenfor forhåndsbestemte parametere, så litt variasjoner kan forekomme og når sigma er så veldig kresen skal det ikke mye til før fokusfeil oppstår. Bare vær klar over at 2 ukers reparasjon-tid ikke er en garantert tid, er du uheldig kan det fort ta et par måneder. 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Grunnen for at de også vil ha kameraet er for å justere objektivet/fokuset så det fungerer 100% til akkurat det kameraet, de justerer ikke kameraet. Hvis du ikke leverer med kameraet kan det hende at det ikke vil fokusere 100% siden det bestandig er en liten forskjell fra kamera til kamera, alle kameraer blir justert likt innenfor forhåndsbestemte parametere, så litt variasjoner kan forekomme og når sigma er så veldig kresen skal det ikke mye til før fokusfeil oppstår. Må bare spørre for å forsikre meg. Dette er du 100 % sikker på? Jeg er litt fristet til å sende det inn nemlig, for de bildene jeg tar med manuell fokus er bare helt nydelige. Bare vær klar over at 2 ukers reparasjon-tid ikke er en garantert tid, er du uheldig kan det fort ta et par måneder. Et par måneder? Seriøst? For å justere et objektiv? Kan ikke annet enn å si at det har jeg vanskelig for å tro, hva baserer du dette på? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 hva baserer du dette på? Alle de andre som her har klaget på at Japan Photo til tider bruker forholdsvis lang tid på reparasjoner, JP justerer ikke fokus selv men sender det avgårde til sin autoriserte sigma-reparatør og tar jeg ikke helt feil så ligger det i utlandet "Tyskland ?". Men det kan hende det ikke tar lengere en to uker, få dem til å garantere reparasjons-tiden så er det ingen fare ved dette, da kan du sikkert få et lånekamera så lenge. 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Ah, skjønner. Takk for gode svar. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Det påvirker nok ikke kamerahus + annen optikk nei. De justerer objektivet etter kamerahuset, så det passer perfekt. Ikke kamerahuset etter objektivet. Ergo vil din andre objektiver forbli som de er. 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Alle de andre som her har klaget på at Japan Photo til tider bruker forholdsvis lang tid på reparasjoner, JP justerer ikke fokus selv men sender det avgårde til sin autoriserte sigma-reparatør og tar jeg ikke helt feil så ligger det i utlandet "Tyskland ?". Japan Photo sender ikke til "sin" autoriserte Sigma-reparatør, men til Sigmas autoriserte reparatør. Så vidt jeg vet, så er det Camera & Videoteknikk som har kontorer i både Oslo og Bergen. Om det sendes til utlandet, så er det i såfall Camera & Videoteknikk som bestemmer seg for dette, så leveringstiden er totalt uavhengig av hvor det er kjøpt. Uansett tror jeg de aller fleste reparasjoner og justeringer skjer i Norge. Grunnen til at enkle justeringer og reparasjoner kan ta tid, er at verkstedet setter objektivet i "kø" om de har mye å gjøre. Men tar hele prosessen urimelig lang tid, så er det forhandler som står ansvarlig. Forbrukerrådet har uttalt at 4-5 uker er innenfor rimelig tid, men går det lenger kan man kreve heving, eventuelt ombytte om man ønsker det. Uansett, velg en annen objektivprodusent en annen gang. Det er ingen objektivprodusenter som har så stor feilrate og feiljusteringer som Sigma. Spesielt 30/1,4 og til dels 50/1,4 fra Sigma er håpløse objektiver. Originale objektiver er de med minst feilrate, men også Tamron og Tokina virker å ha relativt lav feilrate. 1 Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Definitivt; Bruk angreretten. JP burde ikke tilbudt deg noe annet men byttet objektivet tvert. Hvis du skal kjøpe en ny versjon av objektivet; Besøk en JP butikk hvis du har anledning og test flere eksemplarer. Ofte store kvalitets forskjeller på slike objektiver. Definitivt beste er å sende inn kamera med objektivet. Og selgeren her har i mine øyne gjort akkurat som han burde. Alle objektiver og kamera har en pluss/minus toleranse som er innenfor hva de godkjenner, og derfor kan man alltid være uheldig å få et objektiv som er på max minus og hus som er på max pluss som gir totalt feil resultat. Absolutt beste resultat uansett er å få hus/objektiv justert sammen. Var borti dette selv i 2006/2007 og etter å ha justert et objektiv og jeg så resultatet så leverte jeg alle min objektiver inn sammens med husene. Resultatet ble superskarpe gode objektiver alle sammen. I mitt tilfelle var dette Canon's egene L objektiver.. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 I mitt tilfelle var dette Canon's egene L objektiver.. Mye av det problemet er saga blot siden nyere Kanon kameraer har algoritmen til originalobjektivene og justerer seg etter de, samt at man i post kan justere diffraksjon. 1 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Jeg var og leverte inn Sigma 50mm + 60D for fokusjustering hos FotoVideo i dag. De sa at det skulle være klart på mandag/tirsdag, så det tar ikke så veldig lang tid. til info i tilfelle du ikke har bestemt deg for å sende det i retur. 1 Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Jeg ville sendt inn hus og objektiv, og spurt om det er mulig du kan låne et eldre hus i mellomtiden. Skader ikke prøve. Har selv eid et Sigma 50/1,4 som jeg hadde på 50D, og var som mange uheldig. Sendte mitt inn til kalibrering, og fikk det tilbake rett under 2 uker. Hvor lang tid det tar avgjøres av hvor kjapt butikken sender det av gårde, postgangen fra der du bor til C&V Bergen og ikke minst hvor mye de har å gjøre. Skal nå ha meg et nytt 50/1,4 siden jeg klarte å knuse frontelementet etter et fall, og selv om jeg skulle være så uheldig å få et som front/bak-fokuserer, så synes jeg fortsatt det er verdt det. Jeg tar meg ikke råden til 50/1,2L, og da leverer Sigma 50/1,4 fantastiske bilder - når det fungerer. Har testet Canon 50/1,4, men merket litt forskjell i tillegg til at den skjøre byggekvaliteten gjør dette til noe jeg ikke vil eie. 2 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Takk igjen for gode svar. Jeg tror nok jeg kommer til å sende inn kamerahus og objektiv samlet når det passer seg. Orker ikke å styre med å returnere, kjøpe nytt og muligens bli nødt til å gjøre hele greia på nytt senere. Det er en grunn til at jeg valgte dette objektivet og jeg hadde en viss anelse om at det kunne bli problemer, håpet bare jeg skulle være heldig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Etter hva Johnny sier, så virker det som det er kort ventetid på justeringer og reparasjoner akkurat nå. Det er ganske naturlig, ettersom det er totalt lavsesong for verkstedene, så de fleste reparasjoner gjøres kjapt. Leverer du om et par-tre måneder, kan situasjonen være en helt annen da folk begynner å tenke på påsketuren og kanskje til og med sommerferien og begynner å tenke at det kunne være greit å få reparert fotoutstyret snart. Dessverre gjør veldig mange akkurat det samtidig, og da blir det kø. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Det er et flott objektiv, som har styrker og svakheter. Det yter flott på full åpning og har fremragende byggekvalitet til prisen. Autofokus er litt mer upålitelig, og man kan være uheldig og få mandagseksemplar - som du har fått. Får du kalibrert objektivet til huset ditt burde ting være fjong. Men - du skal være klar over at objektivet også har svakheter: Autofokus: Autofokus er mindre konsistent enn på Canon-objektiver. Fokus shift: fokusplanet flytter seg litt når du blender opp og ned, og dette tar autofokusen ikke hensyn til. Krumt fokusplan: På stor blender, så er ikke fokusplanet plant - det er krumt. På en murstensvegg vil ikke hjørner og midt være helt perfekt i fokus samtidig. Betyr ikke så mye for motiv som ikke er dønn flate. Hvis du pixelpeeper på 100% vil du også kunne se at radiell og tangentiell fokus ligger i to forskjellige plan i kantene - på et sykkelhjul vil eikene og kanten av felgen ligge i to forskjellige fokusplan - se hos The Digital Picture. Men igjen - dette er detaljer. Dette er et framifrå objektiv, som yter helt topp - spesielt er det godt på store blendere. Jeg anbefaler det gjerne, men man skal være klar over svakhetene. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå