Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått i oppgave å gjøre om en server som tidligere bare har vært en fil-server til en domenekontroller.

Problemer jeg trenger svar på før jeg starter:

Per dags dato har de brukere lokalt på klientene sine og de har egne lokale brukere. Når jeg legger opp domenekontroller med AD brukere, blir jo de lokale brukerne ikke lenger i bruk. Finnes det en enkel måte å "Migrere" brukerne sammen så skrivebordene blir like, dokumenter ligger der de skal etc.?

Dette blir en vanskelig prosess for meg hvis jeg skal gjøre det på den eneste måten jeg ser det på: Å kopiere alt fra den nye brukeren til den gamle. Dette tar tid hvis det skal gjøres på alle maskinene og brukerne kan jo ikke jobbe på maskinene mens dette skjer.

Mvh

Stig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok takk :) Jeg gjorde et googlesøk først, men da er jeg sikkert ikke like flink å søke som deg :D

Til andre som skal gjøre dette, så fant jeg også denne her

Program som gjør det for deg.

Fant også denne linken

Manuell måte å gjøre det på.

Endret av Etyz
Lenke til kommentar
  kjetilkl skrev (På 2.2.2012 den 12.22):

Hva slags OS kjører du på klientene? - Jeg mener å huske at Windows 7 ved innmelding i domene spør deg om du vil bruke eksisterende profil på domenet, og hvis du vil det da bruker den lokale profilen som domeneprofil.

Det er hovedsakelig Win7 men vet det er noen XP maskiner. Men takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Mange artige svar.... Om du får beholde profilen eller ikke når du melder inn i domenet har null og nix med windows 7 å gjøre.... Det har med om du kjører SBS servere når du melder inn brukeren eller ikke (på standard servere er ikke dette normalt) mange fine programmer, du kan også gjøre følgende:

Meld inn maskinen i domenet, logg på med brukerkontoen som du skal bruke, logg av igjen, logg inn med administratorkontoen.

Åpne regedit, gå til følgende lokasjon:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList

Under den nøkkelen, så skal du ha noen nøkler som heter noe a-la S-1-5-18 etc. (det er egentlig ikke så nøye)

Når du klikker på disse, så vil du på venstre side se en nøkkel som heter: ProfileImagePath

Der står det gjerne noe a-la C:\Users\administrator eller lignende.

Det første du må gjøre er å lokalisere den nye kontoen, den heter gjerne c:\users\(brukernavn)

Når du har funnet den så leter du opp den gamle kontoen. Dobbeltklikk på keyen på den gamle kontoen. kopier så verdidataen.

Gå tilbake til den nye kontoen din, lim inn linken mot den gamle kontoen.

Klikk ok og lagre.

Deretter går du slik at du står på hkey_lokal_machine

når du står der, så klikker du på fil -> last inn struktur

Deretter går du på c:\brukere\(gammelt brukernavn) og last inn ntuser.dat (NB! Hvis du ikke finner denne, så må du slå på slik at du ser skjulte operativsystemfiler, dette gjøres i kontrollpanelet under mappealternativer. gå til fanen vis og ta vekk haken på skjul beskyttede operativsystemfiler) og trykk bruk.

Når du har lastet inn nøkkelen, så må du gi den ett navn (kall den f.eks rettigheter) det er ikke nøye hva du kaller den.

Deretter høyreklikker du på nøkkelen du har lastet inn. velg tillatelser, legg til, let opp brukeren som du har lagt til, trykk ok.

Velg brukeren og hak av for alle tillatelser. Trykk bruk.

Etter det merker du nøkkelen som du lastet inn. trykk på fil -> fjern struktur. logg av administrator, logg på med brukeren, du vil nå se at du har logget på med den gamle profilen.....

Virker tungvint, men har du gjort det 2-3 ganger, så går det ganske fort... Tro meg. ;) ikke noe jeg ville brukt på 200 maskiner, men har brukt dette på kunder med over 20 maskiner og ble ferdig under en dag... Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Enkelt svar til TS. Lokale kontoer på maskinen blir selvfølgelig fortsatt være lokale.

For å loge på en lokal konto skriver du

.\"kontonavn" og deretter passordet. Domain policys for passordregler og sånt blir selvfølgelig enerådene på alle kontoene på maskinen da en domene maskin bare kan ha et sett med policies...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...