Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil i USA

Anbefalte innlegg

Om ting går etter planen blir jeg boende i USA i ca 10 måneder (J-visum) fra og med høsten. Tenker derfor på å gå til anskaffelse av en bil. Med dette bringer det med seg en del praktiske spørsmål.

Hva koster det egentlig i eie en bil i USA utenom selve kjøpesummen og vedlikeholds- og brukskostnader? Tenker da på faktorer som forsikring og veiavgift. Har hørt noe om at forsikring er svindyrt for yngre personer (noe jeg er) og kan være vrient å få uten amerikansk utstedt sertifikat.

Noen som har erfaring med dette og hva er de største fallgruvene jeg kan komme borti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke si du ikke er fra usa ved mindre spurt når du skal skaffe forsikring, bare svar de de spørr om.

Virker som en dårlig ide.

Har selv bodd i USA og det med forsikring kan fortsatt ikkje sammenlignes med hjemme, du betaler forsikring alt etter din kjøring faktisk, om du får bot så øker forsikringen din etc, ved for mange bemerkninger så vil du til slutt miste forsikringen din,eller den vil bli for dyr (amerikansk standard)

Anyhow så er det veldig billig å eige og drifte en SUV i forhold til en annen type bil pga avgifter.

Dei fleste inkludert meg selv gikk for Ford Mustang, noke eg fraråder, siden det ikkje er en så "spesiell" bil der borte så det er mange andre plasser, men det kostet meg omtrent ingenting og verken eige eller drifte bilen, innkjøpssummen er heller ikkje til å klage på, tok et trafikkurs der borte, tok 2 dager elrns, er lett å få lappen der borte, det gjør ting generellt enklere for deg, så deg anbefaler eg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for flotte svar. :thumbup:

Ja, ser poenget ditt. Men vet du om det er et krav for å kunne kjøre der? Har mindre lyst til å bruke penger på å lære noe jeg allerede kan.

Har (som folk flest) tenkt mest på biler som mustang og firebird, men må vel kanskje vurdere en suv om det viser seg å være et bedre valg. Men har absolutt ikke noe behov for å skille meg ut fra mengden.

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Internasjonalt førerkort

Om du skal kjøre langs veiane i sørstatane anbefaler eg at du medbringer et legalt skytevåpen siden der er mye ran langsveiene.

Selv hadde eg alltid en GLOCK 17 liggande tilgjengelig i fra førersetet.

Om du lurer på mer rundt det å kjøre bil generellt i USA kontakt meg på pm :)

hvordan fikk du lov til kjøpe en glock der borte?

må man ikke være statsborger?

Lenke til kommentar

Internasjonalt førerkort

Om du skal kjøre langs veiane i sørstatane anbefaler eg at du medbringer et legalt skytevåpen siden der er mye ran langsveiene.

Om du lurer på mer rundt det å kjøre bil generellt i USA kontakt meg på pm :)

Det er ingen amerikanere i USA som kan orne noe sånt for deg, ingen.

Men for å ta mitt tilfelle.

Du kan få våpentilatelse i blant annent Texas uten å være amerikansk statsborger, det er faktisk ikkje så veldig vansklig heller. Ulovelig besittelse av et våpen er jo en alvorlig kriminalitet der borte så er viktig at du har papirene i orden, men det å dra på butikken og kjøpe seg et våpen blir som å gå på polet og kjøpe seg sprit før du er 20, av og til spør dem om legetimasjon.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Kan man få tak i et internasjonalt førerkort som er gyldig i over ett år? Hvis ikke; Hvor lang tid tar det fra man bestiller det til man mottar det?

Er SUV billigere i forhold til andre typer hovedsakelig pga. lavere forsikringspremie?

Hvordan er det med veiavgift og registreringsavgift?

Skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å kjøre litt i sørstatene, men kommer ikke til å skaffe meg våpen av den grunn. Så farlig kan det da ikke være?

Lenke til kommentar

Jo, det kan være ganske farlig.

Å bu i USA uten et våpen er som og bu i Oslo uten ei ytterdør.

Du kan vell søke om et internasjonalt førerkort som er gyldig mer en et år ja, viss ikkje så mener eg at du kan få nytt dokument på Ambassaden, du kan også få det tilsendt til USA, koster ikke allverden.

Kan ta litt generelt sånn raskt vrøvl om ka du må være oppmerksom på.

Forsikring er dyrt før du er 24, relativt der borte i verfall forsikringa følger personen og ikkje bilen, så litt annerledes en det er her. Så du må alltid ta med deg forsikringspapirene.

Det er blitt noke forandringer i avgiftssystemet der borte nå nylig, men det koster deg slikk og ingenting og eige en bil der borte, i forhold til i Norge.

Men eg syns ikkje du skal være så cocky når det kommer til det med trafikkurs der borte, det koster deg vell snaue 50USD og gir deg godt innblikk i kordan det er å kjøre bil der borte, det er ikkje som i Norge på noken måte, ting der er ganske annerledes en det er her når det kommer til å kjøre bil og trafikkavikling, det kan fort bli veldig dyrt for deg å gjøre feil.

Just do it.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Update:

Kjøpt bil for noen timer siden. Forsikring ER svindyrt. Endte opp med å betale ca 10000 NOK per år, og det er kun snakk om minste dekning.

Bilen jeg slo til på er en pent brukt Ford Mustang til ca 32000 NOK, noe jeg anser som en svært god deal. Skal ikke bli vanskelig å få solgt videre til en ok pris etter hva jeg har hørt.

Alt i alt anser jeg bilpris + forsikring som en god pris, og ikke mye dyrere enn forventet.

Til dere som vurderer det samme, gå til en anerkjent forhandler, er mange som virker tvilsomme rundt forbi her. Og ikke forvent at ting skal gå smertefritt. Var sikkert hos forhandleren i en tre timers tid før ting gikk halvveis i orden. Bilen kan ikke hentes før om minst tre dager, da betaling med norske bankkort og middels store beløp er en umulig prosess. Blir en 2000 USD per døgn avtale opplegg her. Fryktelig slitsomt.

Fikk god hjelp hos forhandler og antar at jeg ikke hadde hatt nubbsjangs til å forstå systemet om jeg skulle kjøpt privat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Internasjonalt førerkort

Om du lurer på mer rundt det å kjøre bil generellt i USA kontakt meg på pm smile.gif

Det er ingen amerikanere i USA som kan orne noe sånt for deg, ingen.

Men for å ta mitt tilfelle.

Du kan få våpentilatelse i blant annent Texas uten å være amerikansk statsborger, det er faktisk ikkje så veldig vansklig heller. Ulovelig besittelse av et våpen er jo en alvorlig kriminalitet der borte så er viktig at du har papirene i orden, men det å dra på butikken og kjøpe seg et våpen blir som å gå på polet og kjøpe seg sprit før du er 20, av og til spør dem om legetimasjon.

Sorry for OT, ble veldig nysgjerrig her. Da er det vel bare å flytte til USA da. Ehhm, har du noen gang brukt våpnet mot noen/truet en raner? Kan man gå med en pistol under jakka? Har hørt at våpnene må være synlige? Hadde vært fett å hatt en liten .22 i beltet, neida bare tuller. :tease: Er nok ikke spesielt gøy å bo i et land der å ha våpen nærmest er en selvfølge :nei2:

On Topic, Kom gjerne med bilder, og hvordan de første dagene med bilen har vært.

Lenke til kommentar

Har en kompis som bor i Texas, nærmere bestemt Dallas. Fortalte han om det du lenger oppe her sier om hvor farlig det er i sørstatene osv. Han kunne ikke blitt mer forvirra, haha. Drar du derimot innom Detroit bør du være obs! :)

Og nei, våpenet må ikke være synlig. Men du må ha papirene på deg så lenge du har våpenet på deg. Hvis ikke sliter du litt. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...