Gå til innhold

Viftespørsmål!

Eeperzip

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bygge ny pc til uka, og har bestemt meg for Obsidian 800d. Kanskje ikke det smarteste, men jeg syns kassa er fin :) Kommer til å satse på BitFenix Spectre Pro-vifter, 3 120 mm på toppen og ellers 140 mm. Jeg lurer på dette:

Kan jeg koble de tre 120 mm-erne på toppen sammen for igjen å koble dem til én inngang på viftestyring? Hvordan gjør jeg det? Lurer litt fordi jeg kan ha opp til sju vifter (og kanskje system-vifte). Hvordan blir det med en viftestyring med fem innganger, som NZXT SENTRY LX?

Takker for svar, nytt territorium for meg, dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, i mitt hodet kan det fungere, om du splitter ledningene.. og kobler dem sammen "manuelt".. da vil alle viftene være på samme krets, om dette vil føre til spenningsfall og andre ting skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd dette selv. Men, har koblet flere vifter sammen før med kontakter av "molex" typen, og dette gikk ikke utover generell ytelse, så vil tro det går fint.

Lenke til kommentar

Edit: Ble litt feil her, jeg mener om det fins en adapter for to eller tre av viftene, som så kobles til en av inngangene in viftestyringen. Ser det er mange pwm splittere omkring, men de er vel 4-pin, mens BitFenix er tre. Kan jeg bruke denne tro? : http://www.akasa.co.uk/update.php?tpl=product/product.detail.tpl&no=181&type=Cables&type_sub=Fan%20Cable%20Adapters&model=AK-FY320

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar

Bare å skaffe en slik, eller en større for den saks skyld. Det du må passe på er at fan-headerene på hovedkortet ikke tåler så stor belastning så du må finne ut av hvor mye ditt spesifikke hovedkort tåler og hvor mye viftene trekker.

Har du nok spenning er det i teorien ingenting som begrenser hvor mange vifter du kobler sammen.

Lenke til kommentar

Om du ikke har behov for å styre viftene kan de kobles sammen med forgreneren og inn i strømforsyningen via molex.

Ser at NZXT Sentry LX trekker max 6W per kanal. En vifte med LEDs drar omkring +/-3W (kommer ann på hastighet) så du vil nok slite litt hvis du skal ha 3 vifter på en kanal dessverre.

BitFenix vifta drar 2W, hvis jeg har regna riktig. 0,16 ampere x 12V = 1,92W

Så 2 vifter på 1 kanal burde gå. Du kan jo teste om det funker med 3 stk også, usikker på konsekvensen hvis du når 6W grensa. Blir vel ikke nok spenning antageligvis.

Endret av ZeeAlmighty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Småkaprer denne tråden litt... håper det går greit q:

Greia er at jeg har NZXT Sentry LX, og satte i dag opp vannkjølinga mi, derav 10 vifter som skal styres med Sentry. 2 og 2 vifter er koblet sammen med Y splitter (skyv og dytt), slik at det går på de fem kanalene. Men det ser virkelig ikke ut som om den takler det. Viftene er Gentle Typhoon 1850RPM, som ifølge spesifikasjonene ikke skal dra mer enn 0,083A. Noe som da tilsvarer at jeg burde ligge på ~1,99W med 2 vifter pr. kanal.

Rite?

Kontrolleren hyler og syter stort sett hele tiden, fordi at ei vifte eller flere stopper, før den tar seg opp igjen, om att og om att. Får heller ikke til å kontrollere hastighetene noe særlig.

Er det rett og slett NZXT Sentry LX som er litt under par?

Lenke til kommentar

Har hørt at den kontrolleren nekter å fungere med enkelte vifter, så er ikke overraskende om 2x GT AP-15 ikke funker.

Husk også at vifter trekker 5-10 ganger så mye når de starter opp som når de kjører, kan hende viftekontrolleren helt enkelt sliter med å levere nok strøm for å starte opp viftene og det er derfor hastigheten går opp og ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...