Gå til innhold

Godt zoomobjektiv til Canon D1100

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt Canon D1100 med 18-55mm f/3,5-5,6 III. Kit-objektivet er overraskende bra egentlig. Et 50mm f/1.8 er i bestilling og skal ta hånd om innendørs- og portrettbehovet, samt bilder av den kommende ungen vår. Vi har allerede tatt over tusen bilder og satt oss litt inn i blender, lukkertid, fokusdybde mm. Det er litt bevisst at vi har spart penger på kameraet og fastobjektiv, og kan dermed bruke litt mer på et godt zoomobjektiv til ferier, fjellturer, konserter, idrettsarrangementer etc. Jeg liker å kunne zoome godt inn når spennende ting dukker opp, f.eks en hjort i horisonten eller en ørn på himmelen. 300mm er ønskelig, og gjerne antivibrasjon. Følgende vurderes:

1. Canon 55-250 f4-5,6 IS, kr 1800. Veldig billig, men kanskje litt i "billigste" laget optisk sett?

2. Tamron 70-300 f4-5,6 Di VC USD, kr 3000. Bra lysstyrke og har gjort det bra i tester.

3. Tamron 28-300 f3,5-6,3 XR Di VC Asfærisk IF Macro, kr 4800. Har i tillegg vidvinkel og har gjort det bra i tester bortsett fra noe fargeforskyvningsfeil. Men testbildene på 300mm fra denne syns jeg var svært imponerende, samt at det sparer oss for mye objektivbytting.

4. Canon 70-200mm f/4L USM til 4500. Dette er selvsagt det skarpeste og beste objektivet, men mangler både tele og vidvinkel samt vibrasjonskontrollen i forhold til de andre. Spørsmålet er om det er såpass mye bedre optisk at vi bør kutte ned på alle de andre prioriteringene?

Vil forsøke å få prøvd objektiver i butikker, men det hadde vært fint å fått andres vurderinger, og kanskje forslag til andre objektiver vi har oversett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel et slikt svar jeg regnet med. 70-200 f/4L er jo det skarpeste og beste man får i denne prisklassen. Men etter å ha kommet over sammenligningen på the-digital-picture.com begynte jeg å leite meg gjennom telezoomer for å finne noen med 300mm og IS som kan matche 70-200 f/4L'en, og fant da Canon 70-300 f/4-5,6 IS USM som er den nærmeste i prisklassen. Denne fås til under 4000, og ser absolutt ut som noe jeg har lyst på. Den ekstra zoomen og billedstabilisatoren vil veie opp for det lille man mister i skarphet og lysstyrke mot f4/l skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...