MiiX Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Hei, Trenger forslag til vifter til radiatoren jeg har tenk å kjøpe meg. Det er en EK-CoolStream RAD XT (360). Tenkte på Yate Loon 2200rpm eller Gentle Typhoon 1850rpm, men er usikker. Andre vifte-forslag tas også imot med takk! Har ett krav: Muligheten til å stille dem til lav hastighet slik att maskinen kan brukes til å se film med Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg har kjøpt 1850rpm GT, men har ikke fått satt opp enda. Den serien sies å være den beste, og de er ganske billige på techbay faktisk Har satt opp en av de 10 jeg kjøpte på en luftkjøler, og HELT lydløs er den ikke, skjønt å kalle den støyende er å ta i. Vil tippe 1450rpm er bortimot umulig å høre. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvis dere mener Gentle Typhoon er umulig å høre, da har dere jaggu dårlig hørsel. Har 1450rpm viftene på min radiator og man hører de ganske greit. På 900rpm, da er de så godt som umulig å høre. Det som plager meg mest med Gentle Typhoon er at de lager resonans i kabinettet mitt, hvertfall de som er montert i topp. Dette er pga vibrasjoner som viftene lager. Har 4 stk av de og de lager akkurat samme irriterende lyden. De 4 er ikke kjøpt på samme sted eller tid, så de er ikke et parti av feilproduserte vifter. Hvertfall i toppen av mitt Corsair 500r forplanter motorlyden seg i kabinettet. Selv med bruk av gummiknottene som følger med kabinettet og ekstra gummipakning mellom radiator og vifter så lager de lyden. Mye mulig de ikke liker å stå opp ned, for den ene vifta jeg har står vertikalt, og denne lager ikke samme lyden. Du kan google deg frem til problemet med Gentle Typhoon viftene, det er flere som har det. Har bestilt meg et par Noiseblocker Multiframe vifter fra Techbay istedet i håp om at disse ikke lager denne lyden. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Nå spørs det vel hvor støyfobisk man er. I en maskin er det stort sett alltid noe som lager en viss støv, HDD, PSU f.eks, og en GT på 1450rpm vil ikke utmerke seg noe negativt ift disse. Uansett er det bare å kjøpe en viftekontroller, da kan du regulere dette selv. Disse trekker lite strøm, er vel snakk om 0.36A ved startup, altså snaut 4.5W. Dette er noe enhver viftestyring takler. Ang vibrasjoner kan jeg alltids hive inn min lille erfaring - den ene jeg har stående på nå vibrerer ikke i det hele tatt. Den er ikke festet i noe, den er bare lent mot en TRUE 120, og det er ikke antydning til noe vibrasjon når jeg setter fingeren min på den. Det samme kan jeg ikke si om de 3-4 andre viftene jeg har hatt stående tilsvarende, der har jeg måttet legge et par lag toalettpapir under for å hindre ulyd. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Da var Noiseblocker Multiframe M12-S2 installert. Herlig. Ikke noe ulyd slik Gentle Typhoon gir. Ikke merker jeg noe dårligere ytelse heller på vannkjølingen. Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Type vannkjøling har du da? og hvilke GT vifter hadde du? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Noiseblocker virker jo veldig bra de også, men det dukket da opp minst en hit på ulyd i de også da jeg skulle søke opp specs. Tviler på at det fins mye forskjell her, men Noiseblocker-viftene ser jo ut til å være langt dyrere enn Gentle Typhoon - i den grad budsjett er et problem. Hvertfall er det slik på Techbay. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Type vannkjøling har du da? og hvilke GT vifter hadde du? Hadde 1450 versjonen. Har custom loop med 3 vifter. Syns helt klart at Noiseblocker sine Multiframe-vifter er verdt 60kr mer. Resonansen ble borte og det eneste jeg hører er lyden av luft som blir flyttet. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) For å presisere, MiiX, så har jeg en Magicool Slim 360 og en Magicool Extreme 120 radiator. Det er samme radiatorene som Techbay kaller "Techbay radiator". Alle viftene står i pull da dette var eneste alternativ. Endret 10. februar 2012 av fUsiOn Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Ikke for å stjele tråden, men har vifter til radiatorer samme egenskaper som andre? Tenkte å bestille en vifte som jeg skal bruke til outtake bak i kabinettet mitt, og kanskje en til cpu kjøleren. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det er vel litt forskjellige egenskaper, men - uten at jeg er HELT sikker på dette - så er det ikke sånn at en vifte er håpløs til en ting, men ekstremt god til noe annet. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Egnede radiatorvifter har ofte høyt statisk trykk, mao. god evne til å presse luft gjennom trange plasser, men ikke nødvendigvis så gode på å flytte store mengder luft som vifter med dårligere statisk trykk. Hei, Trenger forslag til vifter til radiatoren jeg har tenk å kjøpe meg. Det er en EK-CoolStream RAD XT (360). Tenkte på Yate Loon 2200rpm eller Gentle Typhoon 1850rpm, men er usikker. Andre vifte-forslag tas også imot med takk! Har ett krav: Muligheten til å stille dem til lav hastighet slik att maskinen kan brukes til å se film med Coolstream XT har vel en finnetetthet på ca. 10 per tomme så Gentle Typhoon AP-14(1450rpm) vil fungere godt. Noiseblocker XL2, XLP eller Multiframe er også gode alternativer, men med noe lavere statisk trykk. Tviler dog på at du vil se den helt store forskjellen. For horisontal montering stilles man dessverre litt mellom asken og ilden da Scythe GT ofte lager resonans(Forholdsvis svak ulelyd som øker i takt med hastigheten, som oftest over 1000rpm.), mens Noiseblocker på sin side bruker en annen type lagre der enkelte brukere har opplevd at viftene rett og slett dør etter noen måneders bruk i horisontal stilling. Scythe GT er på sin side en noe mer robust vifte og tåler slik montering fint. Nå lager ikke Scythe GT noen grotesk ulyd, men hvis du satser på et stillegående oppsett kan det bli en tanke irriterende. Om og hvor hyppig denne lyden oppstår kommer også an på hvilken radiator man monterer viftene på og hvilket kabinett man har. Da mine AP-15 var montert på en Coolgate360(7FPI) var ulingen ganske intens over 800rpm, men etter å ha byttet til BIGTX360(20fpi) ble ikke bare ulingen mye svakere, men jeg må også opp i høyere hastighet på viftene før den blir markant. Endret 10. februar 2012 av Komakino Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Tenkte også litt på BIGTX360 da jeg skal bestille fra CoolerKit.dk da de er billigere enn techbay. Så du ville sagt BIGTX360 og AP-15 er ett godt valg? Og ja, vet du om de undervolter bra? tenker en viftekontroll blir installert. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Gentle Typhoon har ganske lav startspenning ja, så bruke viftekontroller på AP-15 burde virke fint. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 FIns det noe info om startup current på de Noiseblocker-viftene? Fant fint lite om akkurat den verdien. Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Her: http://www.noiseblocker.de/en/Products.php Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Ser ikke startup current (eller noe lignende) nevnt. Det er viktig ift belastning på viftestyring - spesielt om man lenker flere til samme uttak. Jeg kan jo vøre blind (men sjekket den siden før jeg skrev innlegget også). Endret 10. februar 2012 av knopflerbruce Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 FIns det noe info om startup current på de Noiseblocker-viftene? Fant fint lite om akkurat den verdien. Drøssevis av Youtube videoer om akkurat det. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Ser ikke startup current (eller noe lignende) nevnt. Det er viktig ift belastning på viftestyring - spesielt om man lenker flere til samme uttak. Jeg kan jo vøre blind (men sjekket den siden før jeg skrev innlegget også). Du har en rimelig dårlig viftestyring hvis den ikke takler det. Ofte kommer jo viftestyringer med 10w+ per kanal, noe som er nok til å koble et par vifter til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå