Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bygd ny pc, får bluescreen.


Anbefalte innlegg

Heisann

Har bygd meg en ny pc.

Nå har jeg installert Windows 7 ultimate x64.

Først fungerte pcen veldig bra, så innstallerte jeg virtual clone drive fordi jeg skulle innstallere et spill. Etter en restart fikk jeg bluescreen.

*** STOP: 0x0000007B (0xFFFFF880009A98E8, 0xFFFFFFFFC0000034, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000)

 

W7 startet i reparasjonsmodus og prøvde å reparere systemet, der fikk jeg feilmeldingen om at ikke klarte offline repair.

Prøvde systemrestore noe den heller ikke klarte.

 

Har reinstallert pcen et par ganger. Ene gangen fikk jeg bluescreen rett etter den var W7 var installert. Uten noen drivere. Jeg bare skrudde av pcen siden jeg måtte dra, og da jeg skrudde den på var det bluescreen.

Neste gang fungerte den fint i flere dager, så kræsja den igjen. Og har prøvd nyeste driverne, men får samme feil flere ganger.

 

Trodde første gangen at det var virtual clone drive som gjorde feilen, men etter nye forsøk så fikk jeg bluescreen uten å ha innstallert noen virtuelle stasjoner.

 

Noen som har en anelse? Kan det være SSD disken som er feil?

Søkte opp på google at det var harddisk feil, men er jo ikke alltid det stemmer.

Har prøvd å oppdatere bios og nullstille bios.

 

Spør om det er noe dere lurer på.

 

Spesifikasjoner:

 

Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Intel® Core i5-2500K Processor

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

Silver Power SP-SS750M 750W PSU

OCZ 2.5" FlashDisc/SSD 120GB Vertex Plus SATA2 MLC RW:250/160 MB/sec

Blu-Ray Combo 12x SATA Internal Black bulk Lightscribe Cyberlink Power2Go

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brenn ut en memtest (memtest86)cd, og sjekke minnet for feil, eventuelt et prog som sjekker HDD for feil, og eventuelt andre komponenter. Om ikke denne rapporterer noen feil kan du prøve og koble fra ALT du ikke trenger for å kjøre pcen, ta ut BIOS batteriet og prøve en fresh install, sjekk også kabler, SATA spessielt om du har brukt riktige innganger, og ikke av typen hotswap eller andre slike småfeil. Sjekk at alt spinner og går rundt, om du har digitale feilmeldinger på hovedkortet sjekk at disse er riktige.

Lenke til kommentar

Viss du ikke gidder å kjøre memtest i 8timer ++++ så tester du en og en rambrikke.

 

 

Sjekk at alt av komponenter får strøm osv osv. Sjekk at alt står i som det skal.

 

 

Bare koble til det du MÅ ha for å kunne starte pcen å kommer deg inn i windows.

altså ikke noe ekstra dill dall av USB tilkoblinger o.l.

 

 

 

 

Det kan også været et virus. Husket å installere antivirus program med en gang installasjonen av windows er ferdig ?

 

 

Å du burde oppdatere firmwaren på SSDen din :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Brenn ut en memtest (memtest86)cd, og sjekke minnet for feil, eventuelt et prog som sjekker HDD for feil, og eventuelt andre komponenter. Om ikke denne rapporterer noen feil kan du prøve og koble fra ALT du ikke trenger for å kjøre pcen, ta ut BIOS batteriet og prøve en fresh install, sjekk også kabler, SATA spessielt om du har brukt riktige innganger, og ikke av typen hotswap eller andre slike småfeil. Sjekk at alt spinner og går rundt, om du har digitale feilmeldinger på hovedkortet sjekk at disse er riktige.

 

Det kan jeg prøve, hovedkortet har en del forskjellige sata innganger. Har prøvd litt forskjellige med samme resultat.

Disse finnes:

 

Skal gå over alt av kabler osv igjen. har prøvd å kjøre igang pcen med bare en minnebrikke, skjermkort, cpu og hovedkort + SSD. da fikk jeg samme bluescreen, selv etter reinstall.

Når du skrev ta ut bios batteriet, så er det bare for å nullstille? ikke at den skal stå ute under install osv? Har ingen digitale feilmeldinger på hovedkortet som jeg vet, men skal dobbeltsjekke det. Alt av vifter går når pcen starter.

 

 

Viss du ikke gidder å kjøre memtest i 8timer ++++ så tester du en og en rambrikke.

 

 

Sjekk at alt av komponenter får strøm osv osv. Sjekk at alt står i som det skal.

 

 

Bare koble til det du MÅ ha for å kunne starte pcen å kommer deg inn i windows.

altså ikke noe ekstra dill dall av USB tilkoblinger o.l.

 

 

 

 

Det kan også været et virus. Husket å installere antivirus program med en gang installasjonen av windows er ferdig ?

 

 

Å du burde oppdatere firmwaren på SSDen din :)

Akkuratt nå så fungerer pcen, så blir kanskje vanskelig å teste en og en rambrikke hvis man skal provosere frem feilen? eller tenker jeg feil nå?

 

Skal sjekke kabler osv en gang til. har gått over et par ganger og ikke sett noe. Har prøvd uten alt ekstra dill dall, men fikk bluescreen da også.

 

Jeg innstallerte virus program med engang.

Men pcen er ikke koblet til nett nå, så var rart at den skulle få bluescreen når jeg akkuratt hadde reinnstallert den på en helt tom SSD. og ingen andre harddisker var koblet til.

Lenke til kommentar

Okei, tenkte jo bare høyt ;)

 

 

prøv med memtest86 da, dette kan ta alt fra 1 time til 8 timer. Du skal helst prøve en og en minnebrikke da, memtest86 fremprovoserer feil på minnebrikkene.

 

Har gjort dette selv og det tar tid. Først brukte jeg begge brikkene mine og da var jeg så heldig at jeg fikk opp at det var feil med en av dem etter 3 timer, å da tok jeg ut den ene brikken og kjørte testen på nytt, å da var jeg også heldig at det var dem brikken som stod i som det var feil på, tok bare en halv time(kalles flaks), så kjørte jeg den andre brikken over natta for å være helt sikker på at det ikke var begge to som hadde feil. Bestilte ny brikke og pcen var så god som ny :)

 

 

Jeg fikk bluescreen helt random av den defekte rambrikken.

Lenke til kommentar

Okei, tenkte jo bare høyt ;)

 

 

prøv med memtest86 da, dette kan ta alt fra 1 time til 8 timer. Du skal helst prøve en og en minnebrikke da, memtest86 fremprovoserer feil på minnebrikkene.

 

Har gjort dette selv og det tar tid. Først brukte jeg begge brikkene mine og da var jeg så heldig at jeg fikk opp at det var feil med en av dem etter 3 timer, å da tok jeg ut den ene brikken og kjørte testen på nytt, å da var jeg også heldig at det var dem brikken som stod i som det var feil på, tok bare en halv time(kalles flaks), så kjørte jeg den andre brikken over natta for å være helt sikker på at det ikke var begge to som hadde feil. Bestilte ny brikke og pcen var så god som ny :)

 

 

Jeg fikk bluescreen helt random av den defekte rambrikken.

Tanken var god :)

Det skal jeg prøve på med engang. Nå har jeg fire brikker så håper det ikke tar en evighet :p

 

Men er det ikke sånn at den bluescreen feilmeldinga egentlig skal fortelle hva som er feil? eller er det ikke til å stole på? :p

Lenke til kommentar

Noen her på forumet klarer å tyde feilmeldingen, men jeg er ikke en av dem.

 

 

Du skal kunne fine filen her: Datamaskin-> Lokal Disk © -> Windows -> Minidump

 

Denne filen pakker du inn i winrar og laster opp her på forumet, så kan du håpe på at en av dem som kan tyde dem ser på denne tråden ;)

 

(grunnen til at du må pakke den inn i winrar e.l. er fordi foumet ikke godtar at du laster opp selve filen her)

 

 

Det jeg klarer å tyde etter å søkt koden på nettet, så er det en korrupt driver, eller mangel i driveren, å de sies at du må oppdatere driveren, eller prøve å finne en eldre driver. Men hvilken driver det er, vet jeg ikke.

Noen plasser sier dem at det kommer etter du har brukt windows update og lastet ned en oppdatering. Så du kan jo sjekke å se hvilken av den siste oppdateringen det er som lager krøll, trenger dog ikke å være den siste oppdateringen heller.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Noen her på forumet klarer å tyde feilmeldingen, men jeg er ikke en av dem.

 

 

Du skal kunne fine filen her: Datamaskin-> Lokal Disk © -> Windows -> Minidump

 

Denne filen pakker du inn i winrar og laster opp her på forumet, så kan du håpe på at en av dem som kan tyde dem ser på denne tråden ;)

 

(grunnen til at du må pakke den inn i winrar e.l. er fordi foumet ikke godtar at du laster opp selve filen her)

 

 

Det jeg klarer å tyde etter å søkt koden på nettet, så er det en korrupt driver, eller mangel i driveren, å de sies at du må oppdatere driveren, eller prøve å finne en eldre driver. Men hvilken driver det er, vet jeg ikke.

Noen plasser sier dem at det kommer etter du har brukt windows update og lastet ned en oppdatering. Så du kan jo sjekke å se hvilken av den siste oppdateringen det er som lager krøll, trenger dog ikke å være den siste oppdateringen heller.

 

Aha :)

men nå er pcen reinstallert forrige uke, og jeg har ikke hatt noen problemer etter det.

Og når jeg fikk bluescreen så var den ikke midlertidig, men ble der uansett. og jeg fikk ikke henta ut noen informasjon fra SSDen.

 

Har faktisk fått problem etter windows update, men neste gang jeg har prøvd har jeg ikke fått det. så virker som det er noe mer bak det her.

Lenke til kommentar

glemte helt å skrive hvilke typer sata det er på hovedkortet:

 

Intel P67 Serial ATA 6.0 Gb/s connectors

Intel P67 Serial ATA 3.0 Gb/s connectors

Marvell Serial ATA 6.0 Gb/s connectors.

 

har koblet SDD'en til både i Marvell og Intel 6.0 Gb/s porten.

 

Har det noe å si at den er koblet til i 6.0 Gb/s port istedetfor 3.0 Gb/s? Sånn som jeg leste utifra spesifikasjonene er denne disken 3.0 Gb/s siden den har Serial ATA 300.

Lenke til kommentar

Marvell kontakten skal du holde deg LAAAAANGT unna :p

 

 

Koble til SATA 6.0 GB/s portene du :) Så får du mest mulig ytelse.

 

 

Det kan jo hver hdd relatert, for jeg fant også ut at det kunne være hdd relatert og chipset driveren må du installere også.

Men oppdater firmwaren på ssden din :;)

 

 

Gir du meg eksakt info om SSDen så skal jeg finne oppdatering til den jeg :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jeg setter penga mine på hdd problemer. Enten selve ssd, drivere til kontroleren, eller kontrolleren. Eller så er det jo muligens ram da. Har du sjekket at ramen er støttet av hovedkortet ditt?

 

ahaa :)

har prøvd nye drivere til kontrolleren. men de lastet jeg ned fra asus sine sider.

skal jeg se om intel har nyere? og hvis det er kontrolleren, så er det hovedkortet som ikke fungerer?

 

har bare sjekket hva som er kombatibelt med hovedkortet da jeg bestilte det. men ikke lest fra noen liste.

hvor og hvordan sjekker jeg evt det? :)

Lenke til kommentar

Har du oppdatert bios?

Jeg hadde litt problemer med BSOD og cut to desktop. Trodde først det var SSD relatert, men etter bios oppdateringen har jeg ikke hatt noen problemer.

Jeg måtte på nettsiden til Asus for å finne oppdateringen, utility programmet fant ikke noe.

 

ja.oppdaterte bios etter jeg hadde problemer et par ganger.

gikk inn på asus sine sider å lastet ned nyeste versjon som var fra rundt november ifjor.

Lenke til kommentar

Hei. Er det BIOS versjon 2103 du har? Den kom ut 12.14.2011. Eller har du 1904? Den kom ut 10.10.2011. Ingen Bios oppdatering som kom i November i fjor til det hovedkortet.

 

Er ganske sikker på at det er versjon 2103. Skal sjekke etter jobb.

Hehe, midt imellom :p Huska ikke helt når.

Men ser etterpå hvilken versjon det er.

Lenke til kommentar

Så ikke denne før nå.

Jeg mener at stop 0x7B har med harddisken å gjøre.

Det kommer vanligvis også en eller annen lame melding etter (under) slike stop-meldinger.

Den er viktig.

Så er jo SSD med Sandforcekontroller i sterk mistanke da......

Har du oppdatert den ?

 

hehe.

Har bilde av skjermen.

 

Har oppdatert SSD også.

Men nå i det siste har jeg ikke fått noen bluescreen. så får vente å se kanskje :p

post-87598-0-46364200-1328527105_thumb.jpg

Endret av H.C.S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...