Gå til innhold

Nikon objektiv - Ferie i New York - Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Nikon D700 kamera som jeg elsker :-) Har mye flotte objektiver, men ønsker nå å oppgradere litt i forkant av en ferie til New York. Da har jeg tenkt at det er greit å ha et objektiv jeg kan bruke på "alt" uten å måtte bytte frem og tilbake. Det er en jungel for meg der ute, og jeg klarer ikke helt å finne ut av hvilket objektiv jeg skal investere i. Til vanlig bruker jeg et Nikkor 50mm 1.4 objektiv som jeg rett og slett elsker på grunn av lysstyrken og selvfølgelig skarpheten i bildene. Et 50mm fast objektiv blir vanskelig i New York!

Har tenkt på et objektiv som kan fungere fint på nærfoto, såvel som på avstand (zoom). Er det noen som har noen gode tips om hvilke objektiv jeg kan kjøpe? Jeg er veldig forvirret, samtidig som jeg er kresen på bildekvaliteten... Har egentlig ikke noe budsjett, jeg er i utgangspunktet bare nysjerrig på hvilke objektiv som anbefales til den bruken.

Setter stor pris på hjelp, og skulle gjerne hatt anbefalinger i alle prisklasser slik at jeg kan vurdere selv ha lommeboka tåler :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har et Nikon D700 kamera som jeg elsker :-) Har mye flotte objektiver, men ønsker nå å oppgradere litt i forkant av en ferie til New York. Da har jeg tenkt at det er greit å ha et objektiv jeg kan bruke på "alt" uten å måtte bytte frem og tilbake. Det er en jungel for meg der ute, og jeg klarer ikke helt å finne ut av hvilket objektiv jeg skal investere i. Til vanlig bruker jeg et Nikkor 50mm 1.4 objektiv som jeg rett og slett elsker på grunn av lysstyrken og selvfølgelig skarpheten i bildene. Et 50mm fast objektiv blir vanskelig i New York!

Har tenkt på et objektiv som kan fungere fint på nærfoto, såvel som på avstand (zoom). Er det noen som har noen gode tips om hvilke objektiv jeg kan kjøpe? Jeg er veldig forvirret, samtidig som jeg er kresen på bildekvaliteten... Har egentlig ikke noe budsjett, jeg er i utgangspunktet bare nysjerrig på hvilke objektiv som anbefales til den bruken.

Setter stor pris på hjelp, og skulle gjerne hatt anbefalinger i alle prisklasser slik at jeg kan vurdere selv ha lommeboka tåler :-)

AF-S 24-70mm f/2.8 eller AF-S 24-120mm f/4; den første er dyrere og mer lyssterk. New York er mye høye hus; så ville ikke dratt der uten 24mm. Bader du i penger er jo AF-S 14-24mm f/2.8 på FX sensor noe helt spesielt på alle måter... Min utstyrliste når jeg drar til New York:

- D4

- AF-S 14-24mm f/2.8

- AF-S 24-70mm f/2.8

- AF-S 70-200mm f/2.8 VR II

- AF-S 50mm f/1.4

- SB-910

Min neste tur der blir ferietur, men potensielt blir det noen paparazzi-oppdrag samtidig; så Quantum Turbo SC batteripakke + blitsbracket blir nok også med i tillegg til SC-29 og Macbook

Edit:

Hvorfor så opptatt av å unngå objektivbytte? Det tar maks 15 sekunder og gjøres ganske hyppig for min del. Selvsagt enklere å ha flere kamerahus; men ulempen er å drasse på flere kamerahus

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Finner du et brukt 24-85 f/3.5-4.5 ville jeg kjøpt det. Noget vanskelig å finne, langt enklere å finne det dårligere f/2.8-4 objektet som også er nyere.

Ville styrt unna tregere optikk enn f/2.8, men det er mitt syn.

I New York? Da har du dårlig syn ;)

Lyssterk optikk er greit når man skal ta bilder innendørs, bedre å få ISO3200 med f/2.8 enn ISO6400 med f/4. Synet mitt er forøvrig perfekt, nettopp testet :)

Lenke til kommentar

Et tips kan være å kjøpe første dag i NYC. Prisene er en del lavere der borte hvis du tenker nytt. Men det er billigere å kjøpe brukt her enn nytt der borte.

Hvis du tenker fleksibilitet og som du sier ikke vil skifte linse, så kan Nikon Nikkor AF-S 28-300/3,5-5,6 G ED VR være et godt alternativ. Nok ikke like bra skarphet og kvalitet som de objektivene TGB nevner over. Men fleksibel er den i hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Det du spør om er en normalzoom. Fra ålreit vidvinkel til moderat tele. Gode objektiver som dekker dette er Nikon 24-120mm f/4 VR og 24-70mm f/2.8 (dog 70mm er mer lett tele).

Personlig ville jeg nok syntes at "ålreit vidvinkel" ikke ville blitt vidt nok. For en New York-tur alene ville jeg utstyrt meg selv med en god vidvinkelzoom, som Nikon 16-35mm f/4 VR. Bildestabilisator på vidvinkel er undervurdert. Det å kunne bruke lange relativt lukkertider håndholdt i en by med såpass mye spenstig belysning må jo være flott.

I tillegg til vidvinkelen ville jeg utstyr meg med et 50mm fastobjektiv (som du jo har) for å ha en litt trangere brennvidde tilgjengelig, samt gode muligheter for portretter.

Lenke til kommentar

Enig med det Andreasfe sier. Jeg var i NYC i fjor, og brukte 12-24/4 (på DX) mye. Mye store bygninger der, så mye vidvinkel kan komme godt med. Hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg nok gått for en 16-35 som jeg kommer til å ha på kameraet mesteparten av tiden, pluss et lite og lett fastobjektiv man kan ha i lomma eller en liten veske, med litt mer tele og lysstyrke. 50mm er litt nært 35, så kanskje en 85mm hadde vært et bedre valg sammen med en vidvinkelzoom som går til 35mm.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar alle sammen :-)

Det er ikke det at jeg absolutt ikke vil bytte objektiv, men det ville være lettere å slippe. Takk for alle tipsene deres, jeg skal ta en nærmere titt på dette jeg :-)

Er det viktig å ha vidvinkel for å få med seg skyskraperne?

Og med f.eks 24-120mm, kan man enkelt få flotte bilder av skyskraperne samtidig som man kan klare å få fine bilder når familien er på restaurant om kvelden?

Takk igjen for alle svar og råd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...