Gå til innhold

Ny pc - trenger jeg egentlig en SSD?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal legge inn bestilling på ny pc til uka. Spiller for det meste mmo, og skal også bruke pc-en til grafikk- og layout, jobber i bladbransjen. Tror det meste er på plass, her er lista:

Corsair Obsidian 800d

ASUS P8Z68-V PRO/GEN 3

HD 7950

Corsair Vengeance

AX-850

WD Caviar Black

i7 2600k

DVD samsung

Skythe Kaze Master Pro

Dell u2711

3 Bitfenix spectre 120 led blue

2 BitFenix spectre 140 led blue

Titanium fatal1ty

Zalman CNPs9900a led cpu

ROCCAT Kone+

SteelSeries QCK heavy

Corsair vengeance k90

Hadde satt pris på om noen ville kommentere dette. Og ja, jeg skal spille på 1440p, håper det går greit med 7950. Tipper ikke mmo-er blir noe problem i hvert fall.

Spørsmålet er: Tenger jeg egentlig en SSD? Er ikke det bare for å få en kjappere oppstart, kjappere filoverføring og den slags? Vil det påvirke spill eller grafikk/layout-greiene i noen som helst grad?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du TRENGER ikke en SSD. Alt funker helt fint uten. Du må bare vente litt lenger hver gang noe skal leses eller skrives. Fikk alle grunnene til å ikke kjøpe SSD servert da jeg for litt over et år siden bestilte en uten å konferere med dama. Nå lurer hu på å kjøpe en selv. Systemet oppleves bare så mye mer "snappy".

Maskina er bare klar til bruk med en gang. Lastetider i spill og programmer går også ned.

Så, nei, du trenger ikke SSD. Men jeg hadde aldri i verden gått tilbake til HDD som systemdisk igjen etter å ha prøvd det. Jeg hadde heller ikke kjøpt en ny maskin i dag uten SSD.

Lenke til kommentar

Enig med Lars. Du kommer garantert ikke til å angre. Alt av programmer starter utrolig mye raskere og hele maskinen føles mye bedre med SSD. Ting starter i det du trykker på knappen og arbeidsflyten blir mye bedre.

Når du først skal legge såpass mye penger i en PC vill det være dumt å utelate SSD som systemdisk.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke en SSD, akkurat som du ikke trenger en 2600k, 800D eller 7950. I mine øyne (og jeg har vannkjøling, 2600k og 7970) er SSD en bedre investering enn å legge 1000 kr ekstra i et skjermkort som gir deg 15-20% ekstra ytelse.

Personlig hadde jeg ikke vurdert et 7950 engang før prislappen var nærmere 3000 kr enn 4000 kr, 7970 er best så det er ikke så meningsløst, men 7950 er ikke en enorm oppgradering mot et 6970 eller fabrikkoverklokket 6950 så 50% høyere pris gir deg ikke i nærheten av det samme tilbake i ytelse og du får heller ikke det beste.

EDIT:

Hvis du syns prisen per Gigabyte på SSDer er for dyr kan du vurdere å kjøpe 1GB DDR3, og lage en 30GB pagefile på harddisken din. Pris per GB er jo langt bedre der, hvorfor bry seg om at det tar 30 sekunder å åpne Firefox?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

skal du kjøre 1440 oppløsning er vel 7950 overkill

Kan nevne at jeg kjører bf3 her helt smooth på 1600x1200 med ett gammalt gtx285 kort

riktig nok på en noe utdatert Lga 1366 i7 920 men men . jeg er fornøyd i alle fall

1440p mener man vel 2560x1440p. Eller? :ermm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...