Gå til innhold

Reflektorer + blitz stativ

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg spart litt penger for litt mer foto utstyr, tenkte jeg skulle prøve å gå videre til neste skrit med reflektorer og blits/hode til min Canon Speedlite 430 EX II. Dette er noe jeg har brukt svært lite, hadde håpe om dere kunne dele litt erfaringer ang. utstyr dere har/hatt som kan anbefales.

Jeg ser stort sett på fotovideo, japanphoto og ebay, ikke helt lett dette.

Reflektorer ønsker jeg skal være stort nok til å dekke en person (tenker da kanskje 95cm), men som kan brettes sammen og ta med i bag/sekk.

Stativ til blitzen, trenger vel bare være stabilt (med hode til det). Er det mulig her å benytte seg av Manfrotto Tripod 055XPROB med hode 498R som blitzstativ?

Har ikke drevet så lenge med fotografi, ca 1 år nå =)

Setter pris på alle forslag og svar :)!

Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ang stativ: for å holde kun en Speedlite 430 EX II skal du kun se på høyden på stativet du vil ha. Du trenger ikke gå helt til 055XPROB for å kunne dekke det behovet. Men selvfølgelig, du får et stativ du i tillegg kan benytte til kamera ditt og der er det veldig bra. Har selv den pakken og eneste minus er egentlig høyden (litt lavt en veldig sjelden gang) og tyngden.

Reflektor: Jeg ville startet med noe mindre, bare for å lære bruken. 50 og 75cm dekker gode områder det også, lyset spres jo ut fra reflektoren også så dimensjonen sier jo ikke noe om hvor stort område det dekker. mindre er lettere å håndtere. Lastolite har mange gode alternativer til en hyggelig pris. Kjøp gjerne en 8-i-1 eller 5-i-1 reflector som du kan kle om - hver gir forskjellig preg på bildet ditt - og du får dermed muligheten til å finne din favoritt

Lenke til kommentar

Takk for svar cthhelle.

Det jeg mente var at jeg hadde 055XPROB, så hvilken type hode bruker du på den for å feste blitzen på? Som sagt kan det være minus pga tyngden. Så kanskje en helt enkelt stativ for seg selv hadde vært noe.

Har sett litt på den 8-i-1 75cm (japanphoto.no Nettpris: 1790, vet du om det er mulighet for å brette den sammen for å legge i baggen?

Lenke til kommentar

Du burde kjøpe en stativ/paraply og en reflektor ikke bare reflektor.

Hva med og handle fra eBay ?, stativ-braketter, her har du foreksempel en blitsholder og paraply, jeg har handlet fra begge og de er helt greie og handle fra, bare husk og kjøpe for under 200 Nkr av gangen så du kommerunder frigrensen for moms, spesielt viktig hvis det er fri frakt.

Du må også huske på en overgang fra stativ til blitsholder, det er en 3/8" i ene enden og 1/4" i andre enden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den blitsholder og paraply ligger jo bare på 100 kr ca, så er vel vært å prøve ut :) takk for tipset.Med tanken på overgangen, er det vel viktig at jeg finner en stativ til blitz først? Eller har allt stort sett samme mål?

Endret av DagVN
Lenke til kommentar

Skruen i alle stativer er ganske standard 3/8 tommeskrue, så lenge du har en overgang til paraply/blitsholder så skal det fungere med alle typer stativ, de billigeste stativene kan ha en 1/4" skrue men holderen har begge dimisjoner.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...