Gå til innhold

Velykket multikulturelt samfunn, Malmø

Kazuo

Anbefalte innlegg

-Antirasister finnes i alle hvite land, og bare hvite land. Dette er altså helt tilfeldig.

-Alle ikke-hvite land og bare ikke-hvite land kan stenge grensene i morgen uten at noen beskylder dem for nazisme. Dette er også helt tilfeldig.

-Hvis man sier at etniske grupper som tibetanere, palestinere, samer, indanere, aboriginere, somaliere, kinesere og japanere har rett til egne samfunn er det antirasistisk. Hvis man sier at etniske grupper som nordmenn, svensker, dansker, tyskere, grekere og russere har rett til eget samfunn er det rasistisk og nazistisk. Dette er også helt tilfeldig.

-Samiske og muslimske skoler er tillatt i norge, men etniske nordmenn plassert i samme klasse kalles -apartheid. Dette er også helt tilfeldig.

Ja, om de vil vil bruke, for eksempel, hijab i våres land - dette er tillat. Men hvorfor vi kan ikke komme til deres land og bruke våres klar? Hvorfor er det mulig å feire muslimske høytider i Europa, men, for eksempel, det er forbudt å feire Jul i en del av muslimske land?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi vi er bedre enn dem, de fleste muslimske land er fattige, lite skolert befolkning, de vet ikke bedre. Vi er oppdratt i demokrati, ytringsfrihet, humaniske. Derfor vet vi at det å feire forskjellige høytider er greit fordi det ikke utgjør en trussel for meg og din tenkemåte. Det er helt i orden å si at det norske samfunnet er mye bedre enn de fleste muslimske land, jeg regner med at du tenkte noe slikt selv når du flyttet fra russland til norge. Norge er ett supert land å være i med så mye frihet som man bare kan drømme om i land som russland.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis norge er et flerkulturellt samfunn må folkegruppen nordmenn ha rettigheter på lik linje med andre etniske grupper definert i FNs erklæring om urfolks rettigheter.

Hvis Norge skal være nordmennenes samfunn har ingen rett til å kreve at vi skal dele det med alle andre. Vanskeligere enn det er det ikke.

Og hva sier rettighetene? jo at ingen kan påtvinge folket det ene og det andre. Samfunnet har da rett til å leve slik de ville gjort om en annen makt ikke hadde sikret seg rettigheter over landet.

Hvis du hadde spurt politikerne på stortinget om de satt der som representanter for en etnisk gruppe, hvor mange hadde svart ja?

Hvis ingen svarer ja, kan man da hevde at den forsamlingen de sitter i faktisk representerer denne gruppen?

Hvordan mener du at du skal argumentere for et eiendomsprinsipp om du ikke bruker land og samfunn på denne måten? Nå står du snart igjen med kun ditt eget individ som du føler ikke er beskyttet. Så igjen, når ble du sist tvunget til å gifte deg eller slaveri?

Etniske samer har rett til å gå i skoler forbeholdt sin egen gruppe.

Etniske samer har rett til å gå i barnehager forbeholdt sin egen gruppe.

Etniske samer har rett til egne politiske institusjoner forbeholdt sin egen gruppe.

Etniske nordmenn har ikke rett til å gå i skoler forbeholdt sin egen gruppe.

Etniske nordmenn har ikke rett til å gå i barnehager forbeholdt sin egen gruppe.

Etniske nordmenn har ikke rett til egne politiske insitusjoner forbeholdt sin egen gruppe.

Dette er virkeligheten. Og jeg forstår veldig godt hvorfor dere anti-hvite heller vil snakke om eiendom, giftemål og slaveri.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi vi er bedre enn dem, de fleste muslimske land er fattige, lite skolert befolkning, de vet ikke bedre. Vi er oppdratt i demokrati, ytringsfrihet, humaniske. Derfor vet vi at det å feire forskjellige høytider er greit fordi det ikke utgjør en trussel for meg og din tenkemåte. Det er helt i orden å si at det norske samfunnet er mye bedre enn de fleste muslimske land, jeg regner med at du tenkte noe slikt selv når du flyttet fra russland til norge. Norge er ett supert land å være i med så mye frihet som man bare kan drømme om i land som russland.

Ja, enig. Skal si mer , innlegget mitt virket kansjke litt dumt.

Men:

1) hvilken framtid har samfunnet her i Norge? Vil det være fortsatt slik som den er, med frihet og likestilling, som dere fremdeles har, eller går disse tingene tapt? Mange av oss, russere, er skeptiske. Ikke glem også at muslimen oppfører dem helt annerledes mot oss enn mot dere norske.

2) Hvorfor de fleste muslimske land er fattige? Hvorfor kan de ikke bygge slik samfunn som norsk? Hvorfor har de så lite utdanning? Kanskje er et noen som er interessert i det? Det er, for eksempel lettere å styre slike folk. Er det alt ikke på grunn av deres tenke måte? Hvorfor kan (vil) de ikke forandre tenkemåte selv om de kommer til Europa?

Men er det tross alt ikke rasistisk å si at vi er bedre enn dem?

post-229795-0-64693300-1329063243_thumb.jpg

Endret av forglemmegei
Lenke til kommentar

Poenget her er runinhos en-kriterie definsjon, er du uenig får du ta det opp med han.

Jeg vet ikke helt hva kriterie-krangelen gikk ut på...

-Antirasister finnes i alle hvite land, og bare hvite land. Dette er altså helt tilfeldig.

Nei, selvsagt er det ikke tilfeldig. Men det er ikke en overordnet plan bak det. Årsaken kan man stride om, enten man mener det skyldes "white guilt" eller som meg mener det er en følge av en velutviklet liberal kultur.

Det er ellers ikke sant at antirasister bare finnes i "hvite" land. Rasisme finnes i alle verdensdeler, og mennesker og grupper som motarbeider det likeså.

-Alle ikke-hvite land og bare ikke-hvite land kan stenge grensene i morgen uten at noen beskylder dem for nazisme. Dette er også helt tilfeldig.

Jeg ville beskylde dem for nasjonalisme, og flere med meg. Om jeg ville kalle det nazisme er mer usikkert. Det krever noe attåt...

-Hvis man sier at etniske grupper som tibetanere, palestinere, samer, indanere, aboriginere, somaliere, kinesere og japanere har rett til egne samfunn er det antirasistisk. Hvis man sier at etniske grupper som nordmenn, svensker, dansker, tyskere, grekere og russere har rett til eget samfunn er det rasistisk og nazistisk. Dette er også helt tilfeldig.

Jeg synes hverken kinesere eller japanere eller nordmenn eller russere har mer eller mindre rett på egne samfunn. Men jeg minner om din egen foretrukne definisjon, som blandt annet sier:

The objectives of such a plan would be the disintegration of the political and social institutions, of culture, language, national feelings, religion, and the economic existence of national groups,

Tibetanere og samer har vært utsatt for planlagte og koordinerte aktiviteter for å gjøre nettopp det. det har ikke hverken nordmenn, russere eller japanere.

-Samiske og muslimske skoler er tillatt i norge, men etniske nordmenn plassert i samme klasse kalles -apartheid. Dette er også helt tilfeldig.

Jeg synes etnisk delte klasser er uheldig. Uavhengig av motiv og begrunnelse. (Spesielt om den er religiøs, men det er en personlig kjepphest.) Men jeg vil ikke forby noen av delene. Skal vi ha muslimske skoler så må vi kunne ha kristne.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg skal si... Jeg er utenlandsk selv og har aldri vært rasistisk, men... Når jeg ser hvor mange innvandrere kommer til Norge, så begynner jeg å forstå rasistene.

Dette handler ikke om rasisme. Ingen folkegruppe er bedre eller mer verdt enn andre, men alle folkegrupper har rett til å søke sammen med sine egne hvis de selv vil. I Norge er det noen som vil leve med sine egne, og noen som vil ha flerkultur. Men de som vil ha flerkultur vil at den skal være overalt, og kan derfor ikke godta at de som vil leve med sine egne kan ha andre alternativer. Derfor kaller de oss rasister, selv om vi synes tibetanere skal ha samme rettigheter i tibet som nordmenn skal ha i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
The objectives of such a plan would be the disintegration of the political and social institutions, of culture, language, national feelings, religion, and the economic existence of national groups,

Tibetanere og samer har vært utsatt for planlagte og koordinerte aktiviteter for å gjøre nettopp det. det har ikke hverken nordmenn, russere eller japanere.

Kontrollspørsmål:

Hvilket språk skriver du på nå, og hva er den politiske bakgrunnen for hvordan dette språket oppsto?

Hvilken religion defineres som statsreligion i dette landet, hvor kom den fra og hvordan ble denne religionen innført?

Hvilken av de tre folkegruppene mistet titalls millioner av sine egne fordi de ikke passet inn i de politiske ideene?

Alle folkegrupper har vært ofre og alle folkegrupper har gjort overgrep. Å glemme urett gjort mot eget folk rettferdiggjør ikke at vi skal ha dårligere forutsetninger for å eksistere som folk enn andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags skoler er det du snakker om? Samer har krav på undervisning i sitt eget språk, og der de er mange nok, på sitt eget språk. Men disse skolene er åpne for alle, og ikke forbeholdt etniske samer. Både norske nordmenn som meg og innvandrere fra andre land kan sende sine barn der om de vil. Det er ikke noe anderledes, en andre skoler i Norge.

Etniske samer har rett til egne politiske institusjoner forbeholdt sin egen gruppe.

Sametinget er omstridt, jeg har ikke selv noen sterk mening om dets berretigelse. Men sametinget er ikke noen utenomparlamentarisk ordning, de er underlagt det samme stortinget og det samme norske lovverk som alle andre nordmenn. De er meningsberettiget i en rekke etniske relaterte saker, men har begrenset beslutningsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor kaller de oss rasister, selv om vi synes tibetanere skal ha samme rettigheter i tibet som nordmenn skal ha i Norge.

Hvorfor ikke la tibetanere bestemme selv, hva de vil ha i Tibet? Men om de kommer til Norge, så skal de respektere norske lov og tradisjoner, tenkemåte og verdenssyn.

Hvis etniske tibetanerne ønsker å kunne leve som et folk i tibet, skal ikke etniske nordmenn ha rett til å leve som et folk i norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikkert, Geir? Er det kun tibetanere og samer? Jeg tenkte å oversette en film om modern Russland til norsk og legge den til Internett, men har dårlig tid nå... Det kunne vært spennende å høre deres mening om det.

Lenke til kommentar

Hva slags skoler er det du snakker om? Samer har krav på undervisning i sitt eget språk, og der de er mange nok, på sitt eget språk. Men disse skolene er åpne for alle, og ikke forbeholdt etniske samer. Både norske nordmenn som meg og innvandrere fra andre land kan sende sine barn der om de vil. Det er ikke noe anderledes, en andre skoler i Norge.

Det vil derfor være av største betydning for det samiske språkets fremtid å legge til rette for at institusjoner som samisk barnehager, samiske skoleklasser og urbane samiske møteplasser i byer bygges opp.

http://arbeiderpartiet.no/Om-AP/Same...bysamisk-fokus

– Hadde ikke det vært på tide å etablere en ny samisk skole i Tromsø?

Det sier fagleder og koordinator for de samiske lærerne i Tromsø kommune Ina Beate Somby, som drømmer om sameskolen.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7848661

Sametinget er omstridt, jeg har ikke selv noen sterk mening om dets berretigelse. Men sametinget er ikke noen utenomparlamentarisk ordning, de er underlagt det samme stortinget og det samme norske lovverk som alle andre nordmenn. De er meningsberettiget i en rekke etniske relaterte saker, men har begrenset beslutningsrett.

Et eget ting for etniske samer er omstridt. Et eget ting for etniske nordmenn er ikkeeksisterende og rasistnazistisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kontrollspørsmål:

Hvilket språk skriver du på nå, og hva er den politiske bakgrunnen for hvordan dette språket oppsto?

Jeg skriver på et litt omstendelig bokmål. Det skyldes at jeg er fra Oslo. Hadde jeg vært fra Vestlandet hadde jeg kanskje skrevet på nynorsk. Hadde jeg derimot vært same hadde jeg ikke skrevet på samisk, for da hadde dere ikke forstått meg.

Språk oppstår i en befolkning over tid. Og endres med endringene i den samme befolkningen. Dagens befolkning bruker et språk fylt av anglisismer og nyord som ikke fantes i min ungdom, og endog med ny gramnatikk.

Hvilken religion defineres som statsreligion i dette landet, hvor kom den fra og hvordan ble denne religionen innført?

Kristendommen, og det er på tide vi la den på hylla.

Hvilken av de tre folkegruppene mistet titalls millioner av sine egne fordi de ikke passet inn i de politiske ideene?

I fredstid er det vel bare russerne som har gjort det, bortsett fra de nevnte minoriteter. Men russerne falt som ofre for ideologi, ikke etnisitet.

I krigstid spares ingen folkeslag.

Alle folkegrupper har vært ofre og alle folkegrupper har gjort overgrep. Å glemme urett gjort mot eget folk rettferdiggjør ikke at vi skal ha dårligere forutsetninger for å eksistere som folk enn andre.

Helt enig i det. Men uretten mot vårt eget folk har i hovedsak vært påført oss av andre hvite, det har ikke hatt en etnisk eller kulturell begrunnelse.

Lenke til kommentar

Derfor kaller de oss rasister, selv om vi synes tibetanere skal ha samme rettigheter i tibet som nordmenn skal ha i Norge.

Hvorfor ikke la tibetanere bestemme selv, hva de vil ha i Tibet? Men om de kommer til Norge, så skal de respektere norske lov og tradisjoner, tenkemåte og verdenssyn.

Gjør ikke de det?

Det er ikke norsk kultur å påtvinge folk å spise gris eller å måtte gå på ski. Man gjør det fordi man selv vil. I enkelte muslimske land påtvinger man kvinner å dekke seg til. Så nei det er ikke rasistisk å mene at norsk kultur er bedre enn saudi-arabisk. Men jeg har ikke noe imot en Saudi-araber som motsier meg og mener det motsatt av meg, jeg vil ikke drepe han eller sette han i fengsel fordi jeg har lært fra norsk kultur at slikt gjør man ikke.

Norge har hatt mye arbeidsinnvandrere/flyktinger helt fra begynnelsen av 1970-tallet, av pakistanere, tyrkere, vietnam osv. Men allikevel er nesten helt sikker på at Norge idag er mer nasjonalistisk enn det det den var i 1970-tallet. Så innvandringen har ikke vært med på å ødelegge norsk kultur, heller vært med på å bevisstgjøre og fremheve norsk kultur, både i inn-og utland.

Lenke til kommentar

Den andre linken din virker ikke. Men uansett, samer har ikke rett på skoler forbeholdt dem. De har rett til undervisning på sitt morsmål, hvis det er mange nok av dem i en skolekrets, akkurat som vi har.

Et eget ting for etniske samer er omstridt. Et eget ting for etniske nordmenn er ikkeeksisterende og rasistnazistisk.

Så hvis en idé er omstridt, hvordan hjelper det å innføre den flere steder?

Lenke til kommentar

Er du sikkert, Geir? Er det kun tibetanere og samer? Jeg tenkte å oversette en film om modern Russland til norsk og legge den til Internett, men har dårlig tid nå... Det kunne vært spennende å høre deres mening om det.

Jeg forutsetter at man snakker om moderne tid. Historisk har alle folkeslag vært i konflikter. På et eller annet tidspunkt må alle frie folkeslag ta ansvar for sin egen fremtid, det gjelder også tidligere slaver og andre. Men det fordrer at de er frie til å ta det ansvaret, det er ikke tibetanerne.

Ingen har gjort seriøse forsøk på å utslette det japanske folk (skjønt noen kinesiske keisere kanskje drømte om det), ikke engang atombombene i alll sin grusomhet var noe planlagt folkemord.

Jeg er ikke noen ekspert på russisk historie før kommunismen. Og det begynner uansett å bli en stund siden. Om det er noe annet du tenker på så si gjerne fra. Alltid kjekt å lære noen nytt.

Lenke til kommentar

Kontrollspørsmål:

Jeg skriver på et litt omstendelig bokmål. Det skyldes at jeg er fra Oslo. Hadde jeg vært fra Vestlandet hadde jeg kanskje skrevet på nynorsk. Hadde jeg derimot vært same hadde jeg ikke skrevet på samisk, for da hadde dere ikke forstått meg.

Språk oppstår i en befolkning over tid. Og endres med endringene i den samme befolkningen. Dagens befolkning bruker et språk fylt av anglisismer og nyord som ikke fantes i min ungdom, og endog med ny gramnatikk.

Det var rart, for språket ditt minner veldig om dansk. Mitt også. Det kan skyldes 400 års politisk styring, eller at nordmenn synes det var mye kulere med dansk. Du kan jo tenke litt på det.

Kristendommen, og det er på tide vi la den på hylla.

Det var vel ikke poenget her, poenget var vel at du mente nordmenn aldri har blitt påtvunget fremmede ideer med sverd. Men det ville du ikke kommentere, så du valgte heller å poengtere at du ikke er kristen.

I fredstid er det vel bare russerne som har gjort det, bortsett fra de nevnte minoriteter. Men russerne falt som ofre for ideologi, ikke etnisitet.

Jasså, så et folk kan altså bli utryddet av sine egne politikere pga. av ideer. Det lyder jo kjent.

Helt enig i det. Men uretten mot vårt eget folk har i hovedsak vært påført oss av andre hvite, det har ikke hatt en etnisk eller kulturell begrunnelse.

Så med andre ord bør hvite folkegrupper ha gode argument for å få spesiell beskyttelse mot sine egne makthaveres ideer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var rart, for språket ditt minner veldig om dansk. Mitt også. Det kan skyldes 400 års politisk styring, eller at nordmenn synes det var mye kulere med dansk. Du kan jo tenke litt på det.

Nja. Selvsagt ligner det på dansk, siden det var offifielt skriftspråk så lenge. Men hvorfor låter dansk som det gjør? De hadde jo et norrønt språk de også på samme tid som oss. Hva med Sverige, de lå jo ikke under danskene, og allikevel utviklet språket seg fra det urnordiske. Kanskje hadde vi skrevet noe lignende nynorsk idag om vi ikke hadde hatt dansketiden, kanskje ikke. Nynorsken er hentet fra vestlandet, talespråket på østlandet var i starten mer påvirket av utviklingen i det svenske språket.

Det var vel ikke poenget her, poenget var vel at du mente nordmenn aldri har blitt påtvunget fremmede ideer med sverd. Men det ville du ikke kommentere, så du valgte heller å poengtere at du ikke er kristen.

Selvsagt. Men nå hører jeg altså til dem som mener at det er på tide at afrikanere slutter å skylde på kolonitiden. Og den opphørte i en del stater for "bare" 100 år siden, mens Norge ble kristnet for 1000 år siden. Det er grenser for hvor lenge man skal være offere.

Jasså, så et folk kan altså bli utryddet av sine egne politikere pga. av ideer. Det lyder jo kjent.

Nei, utryddet kan de nok ikke bli. Før det vil folket snu seg mot de samme politikerne. Men myrdet i hopetall kan de opplagt bli, det kjenner vi fra mange kommunistiske diktaturer, og andre diktaturer historisk.

Så med andre ord bør hvite folkegrupper ha gode argument for å få spesiell beskyttelse mot sine egne makthaveres ideer?

Alle folkegrupper har gode argumenter for det. Og den beskyttelsen har vi - i hvertfall i teorien, denkalles demokrati. Langt fra perfekt, men bedre enn de kjente alternativene, i mine øyne.

Nei, du forutsetter at vi snakker om en tidsperiode som kan forsvare at hundrevis av etniske folkegrupper har rett til eget samfunn, mens alle hvite kun kan leve i flerkulturelle samfunn.

Jeg snakker om en tidsperiode hvor det fortsatt er meningsfullt å snakke om undertrykking. Tibetanere er det fortsatt i dag, nordmenn har ikke vært det på århundrer. Som jeg fortsatte å si: "Historisk har alle folkeslag vært i konflikter."

Det finnes hvite folkegrupper som har vært undertrykt i "moderne" tid, katolikkene i Nord-Irland og østeuropeere bak jernteppet. Jeg støtter prinsipielt Nord-Irlands rett til selvstyre og egen kultur, og jeg støttet sovjetvasallenes rett til samme. Hvite eller ikke.

Jeg støtter til og med den norske folks rett til å bestemme over egen kultur. Inklusive at den kan ha godt av litt impulser annet steds fra.

Lenke til kommentar

(...)

Helvetes 2. verdenskrig og propagandaen den har blitt brukt til! Det er akkurat som Breivik skriver: At noen radikale røde krefter har satt likhetstegn mellom å være nazistisk og det å ha lav innvandring.

Nja, ikke enig her. De aller fleste fornuftige og oppegående nordmenn vet veldig godt at å være forkjemper for lav innvandring ikke er det samme som å være nazist. Så du må ikke overdrive her nå. Dette blir litt som stråmanssargumentasjon.

Nei du. Stråmannsargumentasjon er å tolke ein ståstad eller eit argument for noko anna enn personen meinar, og angriper ståstaden/argumentet basert på denne feilaktige tolkinga. Dette blir uten tvil langt fra stråmannsargumentasjon.

Tja. "Stråmannsargument er å tillegge meningsmotstander en mening han/hun ikke har, for så å argumentere mot det fiktive og uriktige standpunktet til vedkommende." Dette er faktisk hentet fra diskusjon.no sin egen wiki.

Tomkjetil skapte i stor grad en stråmann som representerer "radikale røde folk" folk og argumenterte mot den. Eller har han snakket med alle som faller inn i kategorien "radikale røde folk" og kan han garantere at en signifikant del av disse tenker på nevnte måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...