Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunen ønsker ny søknad på "gamle" rom i boligen

datasub

Anbefalte innlegg

Midt på 80-tallet kjøpte jeg et hus med leilighet i 2 etasje. Huset var bygd i 1937 og annen etasje ble brukt som bolig areal fra huset var nytt. På begynnelsen av 80-tallet før jeg kjøpte huset ble 2 etasje brukt som leilighet dvs. kun et litekjøkken ble lagt til da det allerede var bad i denne etasjen, samt stue og soverom.

For noen år siden da det kom nye regler for utleie enheter ( krav til parkeringsplas, utebod etc.) sluttet jeg å leie og tok i bruk arealet slik som før 2 etasje ble brukt som leilighet. Da jeg fikk spørsmål fra kommunen om jeg hadde godkjent utleiedelen svarte jeg som sant var at jeg hadde ikke leieboere lenger og hadde tatt i bruk 2 etasje selv.

I svar brevet fra kommunen hvor de bekrefter at bygneningen er registrert som en boenhet sier de at hvis jeg har oppholdsrom i 2 etasje er disse søknadpliktige.

Siden 2 etasje har blitt brukt som boareal siden 1937 synes jeg dette høres merkeligt ut. Dessuten koster det en masse penger kan jeg tenke meg.

Spørsmålet er derfor : Kan kommunen forlange ny søknad på oppholdsrom i 2 etasje da 2 etasje har blitt brukt som bolig areal siden 1937?

Endret av datasub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste rådet eg kan gi deg er å ta kontakt med kommunen og be om å få meir informasjon om dette.

Slik som du presenterer saka så høyrest dette rart ut, så mest sannsynleg så er det nokre forhold her som du ikkje fått med deg.

Dette kan nok kanskje ha noke med den bruksendringa som har vært gjort når boligen gjekk frå å være ein bolig, deretter to boligar og så tilbake til ein bolig igjen.

Rom for varig opphold har ein del krav til blandt anna luftkvalitet, romhøgde, dagslys og rømningsvegar.

Har andre etasjen alltid vært utstyrt med rom for daglig opphold eller har det f.eks vært kun boder, kott og andre slike birom der før?

Det høyrest rart ut at kommunen vil ha ny søknad dersom du ikkje har endra bruken, så eg vil anbefale at du berre ringer for å høyre kva som foregår. Det kan tenkast at det er så enkelt at dei ikkje finner igjen ferdigattesten og vil ha ein søknad frå deg slik at dei får laga ein ny ferdigattest eller liknande formalitetar.

Lenke til kommentar

Det ble aldri gjort noen bruks endring, kommunen registrerte kun 2 navn på adressen og da de nye reglene kom sluttet jeg å leie ut så jeg har ikke leid ut på flere år.

Det har vært oppholdsrom der siden 1937. Tviler på at de hadde ferdiattest i 1937. Men kan kanskje prøve å få dem i tale. Men erfaringen er jo at slike byråkrater er vanskelige å få til å snu.

Endret av datasub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...