Gå til innhold

Blir jeg behandlet slik jeg bør?

AnonymeAa

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er rette sted, men jeg prøver.

Jeg jobber for tiden som lærling i ikt servicefag. Begynte i August 2011.

Generelt sett så føler jeg at jeg ikke har lært noe særlig i det hele tatt, men heller fått 90% av arbeidet på dette med service.

Kort sagt så er dette en vanlig dag. Jeg jobber fra 08.00 til 15.45. Fra 09.00 til 15.00 er jeg 1.linje. Bedriften har ca 3000 kunder.

- Gir nytt passord til kunder.

- Gir folk service til alt de egentlig skulle trenge.

- Hjelper elever med oppgaver de skal gjøre til en slags IKT eksamen.

- Installerer 20 programmer manuelt til overnevnte elever.

- Viser de hvordan skriverne fungerer og installerer riktig driver.

- Generell utrulling av nye maskiner.

- Skrive brukerveiledninger av alt det over.

- Og i perioder må jeg trå til som ekstra lærer i IKT. Generelt sett piss arbeide som ikke har noe å gjøre min lærling tid å gjøre (ihvertfall ikke så mye som jeg har gjort).

Alt dette er vel og greit i de første mnd, men det er nå, hvor "kundene" ikke lenger er der, at det er et stort problem.

Jeg kan jo si det slik. Arbeidsdagen min har i dag vært følgende:

Møte opp 08.15 -> Drikke kaffe -> Få 2 kunder i løpet av en HEL dag. Pusher nye win installasjoner -> Sitte på kontoret -> hjem

Dette er så lite givende, men det værste er å sitte 1. linje og bare vente på folk som aldri kommer. Man har jo ikke sjangs til å begynne med arbeid som virkelig er morro og givende ettersom man hele tiden må være på vakt og være imøtekommende til alle som skulle kommet innom.

En annen ting er at jeg føler meg mer som en ressurs som kan brukes til 1.linje, istedenfor en ansatt som skal ha opplærling i hvordan det tekniske, såvel som hvordan servicebiten på bygget fungerer.

Jeg har ståpå vilje til å gjøre masse, men jeg er satt til 1.linje. Vi har også en annen lærling, som har akkurat den samme stillingen, men han er ikke satt til å drive 1.linje som jeg er.

Skal nevnes at jeg også har sagt til min ledsager at jeg synes jobben jeg gjør blir langdrygig og at ønsker å gjøre annet enn å rotne på 1.linje. For det er jo det man gjør tilslutt. Rotner i en jobb man ikke tives i fordi man blir satt til å gjøre banale oppgaver som en hvilken som helst ape kunne gjort med 1 dags trening.

Har også fått oppgave å trene opp utplasserings elever fra VGS i det jeg gjøre. For en kort stund siden, ble det også bestemt at de 2 gamle lærlingene (it teknikere nå med midlertidig kontrakt), den andre lærlingen samt min veileder skal på en messe inne lyd, lys og bilde. Jeg blir igjen satt til å være 1.linje alene uten arbeid som er givende og arbeide alene. Vanligvis har jeg 1 ikt tekniker som gjør samme jobben. (3 saker iløpet av en dag blir liksom for dårlig).

Slik er min arbeidsdag i dag, men i forhold til hvor jeg jobber, så hadde det vært fullt mulig å få lært så mye mer enn 1.linje. Grovt sett så kunne jeg gjort dette i tillegg:

- Opplæring av bruk/utlån av AV utstyr

- Windows Server (domene, AD, sikkerhets kopiering)

- Virtuelle maskiner

-

- Trådløst nettsystem

- Fronter

- Nettverk

- Ansvar for informasjons skjermer

- + my annet it relevante ting.

Vil dere si at jeg blir behandlet som jeg skal, eller burde jeg gå videre med dette til høyere hold? Skal også nevnes at jeg har en opplæringsperm jeg skal igjennom. Først i slutten av Januar, begynte vi å gjøre noe fra denne permen. Jeg er som sagt villig til å lære veldig mye, og stå på langt utover lærlingpermen for å få IKT kunnskaper. 1.linje er ikke veien å gå for dette.

Er jeg en klagete bitch, eller har jeg et poeng her?

Ganske så usikker på om jeg krever for mye eller at om jeg skal finne meg i det å gå videre.

Om det viser at jeg må finne meg i dette, så kutter jeg ut hele lærlingtiden, for slik det er nå, så er det lite gøy å gå på jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo svært vanskelig å si da du ikke sier noe om hva slags type bedrift du snakker om. Er det en skole?

Én ting skal du iallefall være glad for - du lønnes ikke for antall arbeidsoppgaver (prøv deg som drosjesjåfør en tirsdags kveld i en vanlig trøtt småby, så skjønner du hva jeg mener).

Kanskje denne veilederen din kan ha missforstått når du har langet ut om "langdryge" oppgaver og dermed tolket det som at du ikke er interresert. Men hva vet vel jeg, gitt informasjonen du har gitt?

Lenke til kommentar

Også greit å bruke "dødtiden" til å fordype deg i ting du er interessert i innen drift? Mye du kan lese deg opp i og eksperimentere med hvis du har noen klienter / servere... evt. vmware :)

Det å ta litt initiativ selv setter mange arbeidsgivere pris på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg syntes du burde snakke litt med de som har ansvar for lærlingtiden din, for det høres jo ut som at du bare får de "enkle og kjipe" oppgavene. Spør om de ikke kan kjøpe inn litt software/hw slik at du kan lære litt.

Men det er jo noe positivt, dersom du har så lite å gjøre, så har du rikelig med tid til å sette deg inn i nye ting og lære litt. Kanskje kan du også lese til en sertifisering e.l. mens du jobber, og det er det ikke alle som primært jobber på første linje som kan. Pris deg hvertfall lykkelig over at du slipper 200+ telefonsamtaler om akkurat det samme hele dagen slik at man måtte ha brukt all fritiden på å lære noe nytt (som de fleste i bransjen må hele tiden).

Lenke til kommentar

Enig med T-Kay80. Det kan jo godt hende at arbeidsgiveren din er villig til å spandere noen slanter for å gi deg sjansen og materiale til å utvide kompetansen din. Nå kjenner jeg ikke forholdet ditt til arbeidsgiveren din, men i med at du faktisk jobber i bedriften så går jeg ut ifra at dere kommer alright overens :) Hvis vedkommende setter pris på arbeidet du gjør og tiden din ville jeg krysse fingrene for at det er mulighet hvis du bare spør. Logisk sett: Det at du kommer å spør om muligheten til å lære mer, selv om det bare er på fritiden din burde da være en svært positiv ting. Det er jo lov å prøve :)

Lenke til kommentar

Kanskje kan du også lese til en sertifisering e.l. mens du jobber,

Dette.

Hvis du planlegger å gå rett ut i jobb etter du har fått fagbrev blir dette et krav. Tar du ikke sertifiseringer kommer du til å råtne på første linje.

Jeg snakker av erfaring. Skal du jobbe for eksempel som en konsulent, vil din arbeidsgiver måtte kunne dokumentere din kunnskap ovenfor en potensiell kunde. Hvis du bare har fagbrev som dokumentasjon vil du bare ende opp med "møkkajobber".

Tar du sertifisering(er) som lærling vil du for det første ha lært en god del mer enn dine "konkurrenter", men også få høyere lønn og større sjanse for å få jobb.

Som du selv skriver, enhver kan gjøre jobben med en dags opplæring.

Skal du drive med drift, kan du begynne på dette sertifiserings løpet *MCITP*

Jeg anbefaler deg å finne frem læreplanen din og begynne å titte på den. Sjekk hva du kan, og hva du trenger å lære. Ta det opp med den personen som er ansvarlig for deg, og eventuelt be de om å sette opp et løp så du vet du blir ferdig med det du skal lære.

Håper dette hjelper deg litt. :)

Mvh,

Rolf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uheldigvis er det disse arbeidsoppgavene IT-lærlinger ofte ender opp med. Jeg hadde det selv slik i ca 1.5 år før jeg det siste halvåret begynte å kunne fikle med litt forskjellige ting som var mer utfordrene.

Det eneste du kan gjøre er å ta initiativ selv og begynne med egne ting på siden. Om det er noe som må godkjennes vil du vise til sjefen din at du tar initiativ - det liker de.

Vil foreslå å sette opp en eller to vmware-maskiner med Win Server, hvor du kan sette opp diverse tjenester. Med det så kan du hive inn hva du måtte ønske; web, dns, dhcp, ad, sms, wds etc etc...

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...