Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Få utlevert papirer fra kommune og stat?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Litt missvisende tittel kanskje, det jeg ønsker er å få utlevert alle papirer ifra akommunen jeg vokste opp i og staten, som er om meg, (jeg var borti PPT, og div. andre enheter som et resultat av adferdsvansker og skulking). Jeg har nå er reellt behov for å få utlevert disse papirene som dokumenterer mine vansker og hvilke tiltak som ble gjort.

Hvilke lover og forskrifter må jeg vise til for å få kommunen til å levere ut disse? (en kjapp telefon til kommunens servicetelefon ga meg inntrykket at de bare ga ut høyst sjeldne situasjoner men jeg var under inntrykket at man hadde krav på å se slik, sånn som det er med journaler i helsevesenet). Jeg har lett selv etter paragrafene på lovdata, men jeg finner ikke hva jeg ser etter så håper noen her kan hjelpe.

på forhånd takk!

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Du har selvsagt rett til innsyn i alle dokumenter som omhandler din sak. For kontakt med helsevesenet kan du vise til Pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 5. For kontakt med kommunen kan du vise til Forvaltningslovens §§ 18-21. For samtlige gjelder Personopplysningslovens §18.

TUSEN TAKK!!!

Lenke til kommentar

Det er Pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 5 som gir deg krav på de opplysninger du ber om. Jeg vil tro at fastlegen din er en god plass å starte og om ikke han har de journalene det er snakk om så vet han/hun sannsynligvis hvor du kan henvende deg videre.

Du har også støtte i helseregisterlovens kapittel 4 med tanke på innsynsrett.

Legg dog merke til begrensninger som er gitt i pbru §3-2 tredje avsnitt

Informasjon kan unnlates dersom det er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv. Informasjon kan også unnlates dersom det er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær, å gi slik informasjon.

Slik jeg leser den begresningen så er dette noe som kommer mest til anvendelse i forbindelse med nært forestående behandling. Pass på at du leser lovene helt igjennom og også de forskriftene som følger med lovene for å være sikker på at du forstår dine rettigheter før du begynner å hevde dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...