Gå til innhold

Bestilte pc som skulle ha i5 (2,4ghz) fikk pc med i5 (1.07Ghz) ?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg bestilte nyligt en pc fra nettet som jeg fikk oppgitt at hadde følgende specs : Lenovo thinkpad x201t tablet, i5 (2,4Ghz) , 12.1", 2GB (ram), 160GB (HHD), Multitouch, 3Y-onsite.

Jeg betalte rett over 8000,- for pcen og ble derfor sjokket når jeg gikk inn på system på kontrollpanelet:

post-47543-0-50262800-1328099061_thumb.jpg

Pcen skal trossalt brukes til mye photoshop cs5, autocad, og multitasking (ikke spilling).

Er det jeg som har misforstått ? Villedende reklame? eller har jeg fått feil pc og burde bruke reklamasjonsretten?

Er det i det hele tatt en bra prosessor til slikt bruk?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ref http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-520UM-Notebook-Processor.25719.0.html

"The Intel Core i5-520UM is a Ultra Low Voltage dual-core processor for small and light laptops. It is clocked with 1.06 - 1.86 GHz (if Turbo Boost is enabled)."

Jeg vet ikke eksakt åssen den er i ytelse, men den "girer" iværtfal fra 1,07 , opp til 1,86.

du kan jo verifisere dette med å laste ned et program som heter cpu-z

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

som viser reell klokkehastighet, og justering av denne ved bruk.

Dog, den vil nok aldri kjøre på 2,4 Ghz så om de har skrevet det, er det skrivefeil / teknisk feilbeskrivelse.

Hvordan den yter, det vet jeg ikke umiddelbart noe om. annet en at det er en lavstrøms

prosessor som er beregnet å bruke lite strøm, og vare lenge på batteri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er merkelappen som lå på esken:

post-47543-0-65785500-1328100376_thumb.jpg

Kjøpte den fra multicom

Der var det bare generell informasjon men fant senere ut at det dreide seg om den samme pcen som netshop solgte. Noe jeg fikk bekreftet fra multicom.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hva med å ringe Multicom, si at du har fått feil prosessor, og at du sender maskinen i retur? Det er trolig snakk om en forbytting, i og med at maskinen kan leveres både med "fullvoksen" i5 og en UM-modell ... som til og med har nesten samme modellbenevnelse. Dette burde være greit å få ordnet i minnelighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Regner med at det lar seg gjøre å få den byttet, men ville sjekke her først om jeg har forstått det riktig . Dersom du ser på bildet i første post (system skjermbildet. Så står det u520 @ 1.07Ghz 1.07Ghz. (1.07Ghz står med andre ord 2 ganger. Duel core?

Lenke til kommentar

Regner med at det lar seg gjøre å få den byttet, men ville sjekke her først om jeg har forstått det riktig . Dersom du ser på bildet i første post (system skjermbildet. Så står det u520 @ 1.07Ghz 1.07Ghz. (1.07Ghz står med andre ord 2 ganger. Duel core?

regner med at det er fordi prosessoren viser klokkefrekvensen sin på slutten av navnet, og deretter legger windows til hvilken klokkefrekvens prosessoren kjører på

Lenke til kommentar

regner med at det er fordi prosessoren viser klokkefrekvensen sin på slutten av navnet, og deretter legger windows til hvilken klokkefrekvens prosessoren kjører på

Det er nok noe sånt ja. Hos meg står det Intel® Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz 2.66 GHz .... og det er som kjent en 4-kjerner.

Lenke til kommentar

Det står alltid 2.66 GHz hos meg, selv om prosessoren idler på 1,73 GHz ... så jeg vet ikke helt om du har rett - i så fall burde det vel stå i7 CPU @ 2.67 GHZ 1.73 GHz.

Jeg tror fremdeles det er snakk om en forbytting, særlig hvis det er slik at den fullvoksne 520m prosessoren faktisk kjører på 2.4 GHz ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det sto en lang periode Core 2 Quad Q9650 @2.0 GHz 3.0 GHz(eller noe i den duren) her.

Men uavhengig av hva det skal - og ikke skal stå. Kjør en torture test eller noe annet som bruker mye ressurser og sjekk i CPU-Z, da den oppdateres fortløpende. Går den aldri opp på 2.4 GHz, så er det rett og slett feil prosessor. Hvis ikke, så har problemet løst seg selv.

Lenke til kommentar

Litt Off-topic, men om du skal bruke den mye til de programmene du nevner så må du uansett få stappet inn mer minne ASAP! 2GB holder ikke lenge til de programmene... Med tanke på dagens lave minnepriser ville jeg gått for et kit med 2st 4GB moduler, 8GB totalt!

Men selvfølgelig må du jo fixe så du får maskin med riktig processor først...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det som var planen:) oppdaget prosessorfeilen rett før jeg skulle bestille. Tenkte å gå for en ssd senere også, men må vente litt med den :) i5 2,4ghz, 8GB minne og SSD blir ikke akkuratt feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...