Janussdilemma Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg har masse spørsmål om videre studievalg etter videregående! 1. Hva er forskjellen på høyskole og Universitet? 2. Jeg er interessert i å studere filosofi, psykologi eller kriminologi.a) hva er fordelene/ulempene/forskjellene mellom de forskjellige studiene(årstudie, bachelor, master osv)? 3. Hva kan jeg bruke disse utdanningene til, hva kan jeg bli? 4. Er det noen andre krav enn generell studiekompetanse jeg burde oppfylle for å søke(burde jeg ha historie&filosofi/psykologi 1/2?)? Nummer 4 er den viktigste, men setter pris på alle svar! Erfaringer er også nyttinge:) Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg har masse spørsmål om videre studievalg etter videregående! 1. Hva er forskjellen på høyskole og Universitet? 2. Jeg er interessert i å studere filosofi, psykologi eller kriminologi.a) hva er fordelene/ulempene/forskjellene mellom de forskjellige studiene(årstudie, bachelor, master osv)? 3. Hva kan jeg bruke disse utdanningene til, hva kan jeg bli? 4. Er det noen andre krav enn generell studiekompetanse jeg burde oppfylle for å søke(burde jeg ha historie&filosofi/psykologi 1/2?)? Nummer 4 er den viktigste, men setter pris på alle svar! Erfaringer er også nyttinge:) 1.Er faktisk litt usikker, har gått på begge deler uten å merka noe spesielt forskjell. Det jeg har opplevd er forskjell på organisering og den slags. Faglig er det ikke noe forskjell. 2. Kan ikke utale meg så mye om de forskjellige studielinjene da jeg har en helt annen bakgrunn. Men kan jo si det sånn generelt: Årstudie tviler jeg gir noe jobb. Bachelor gir et godt grunnlag og master kan du få mer lederstil evt. spesialisering innenfor et tema. 3.Hva du kan bruke utdanningene til? Mye rart Når det gjelder psykologi kan man jo enten ta psykolog studiet (profesjon) eller vanlig. Forskjellen er vel at man blir psykolog på profesjon, og med det andre studiet kan man jobbe med alt fra hvordan signaler skal være til bil/buss/gangovervei. Sjekk nettsidene til studiene, står en del der som regel om arbeid og hva man kan brukes til. 4. Dette står også på nettsidene demmes, men er sannsynligvis greit nok med studiekompetanse. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) På universiteter drives det ofte med forskning. Professorene driver ofte med forskning og læring om hverandre. På universiteter er det ofte mye mer variasjon i fag, og undervisningen er ofte mye mer selvstendig og foregår i langt større saler/klasser. På samordnaopptak, når du legger til et fag kan du klikke på "Krav" nummeret og det kommer opp nøyaktig hvilke fagkrav studiet har. Dog ingen av samfunnsfagene kreves noe sted så vidt jeg vet. Endret 1. februar 2012 av St€rk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå