mrkorsnes Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Jeg forstår det slik at man har rett på innsyn i søknads-prosessen for stillinger som man søker på i det offentlige. Har man det? Jeg forstår det slik at når f.eks. universitetet utlyser stillinger, og har plikt til å annonsere ledige stillinger, så må den videre ansettelses-prosessen være transparent. Den som lyser ut stillinger må da også opplyse søkere om rett til "partsinnsyn". Intensjonen er å hindre "mafia-tilstander" ved ansettelse i stillinger ved universitetet og andre offentlige etater med stor konkurranse om stillinger. Ved bl.a. Universitetet i Oslo opplyser man ikke om retten til innsyn når man søker stilling der. Det eneste "opplysende" en fikk ved et høve var dette i en e-post (etter å ha purret på søkerlister etc): "Når det gjelder bedømmelseskommiteens arbeid/innstilling har ikke søkere til postdok.stillinger rett til å se denne i sin helhet. Men du kan få vite hva som blir sagt/skrevet om deg selv." Er dette riktig? Eller bedriver man her tjenesteforsømmelse i form av å holde tilbake informasjon som man burde gå ut med til søkerne? Endret 1. februar 2012 av runeki Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 En søker på en stilling i etat omfattet av forvaltningsloven har rett til partsinnsyn i saken i samsvar med reglene i forvaltningslovforskriften kapittel 5. Forskriften pålegger ikke opplysningsplikt om retten til dokumentinnsyn. Det gjør heller ikke forvaltningsloven for øvrig, som fastslår at opplysninger om innsynsretten ikke trengs gis før i vedtaket (ansettelsesvedtaket), jfr. forvaltningsloven § 27 tredje ledd. Dersom det av ulike grunner fremstår som klart at en part har behov for veiledning om reglene om partsinnsyn vil forvaltningsorganet etter god forvaltningsskikk ha plikt til å opplyse om muligheten og gi nærmere henvisning til aktuelt regelverk. Men det er altså ikke en tjenesteforsømmelse ikke å informere søkerne om muligheten for partsinnsyn. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 En søker på en stilling i etat omfattet av forvaltningsloven har rett til partsinnsyn i saken i samsvar med reglene i forvaltningslovforskriften kapittel 5. Forskriften pålegger ikke opplysningsplikt om retten til dokumentinnsyn. Det gjør heller ikke forvaltningsloven for øvrig, som fastslår at opplysninger om innsynsretten ikke trengs gis før i vedtaket (ansettelsesvedtaket), jfr. forvaltningsloven § 27 tredje ledd. Dersom det av ulike grunner fremstår som klart at en part har behov for veiledning om reglene om partsinnsyn vil forvaltningsorganet etter god forvaltningsskikk ha plikt til å opplyse om muligheten og gi nærmere henvisning til aktuelt regelverk. Men det er altså ikke en tjenesteforsømmelse ikke å informere søkerne om muligheten for partsinnsyn. Takk for fyldig svar. Men er det tjenesteforsømmelse å feilinformere om innsynsretten? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Det kan være det hvis informasjonen er kvalifisert feil. Du har ikke gitt noe eksempel på feilaktig informasjon, så det er vanskelig å si. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Det kan være det hvis informasjonen er kvalifisert feil. Du har ikke gitt noe eksempel på feilaktig informasjon, så det er vanskelig å si. Eksempel på feilaktig/villedende info: "Du har ikke rett på å få tilsendt utvidet søkerliste eller vite hvem som ble innstilt til stillingen" (når man er søker på stilling i det offentlige). Sier/skriver aktuell tjenestemann/-kvinne dette til en søker - er dette da "tjenesteforsømmelse" i juridisk forstand? Det er selvfølgelig tjenesteforsømmelse i moralsk forstand - men hvem bryr seg om moral :-)) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Det kan være det hvis informasjonen er kvalifisert feil. Du har ikke gitt noe eksempel på feilaktig informasjon, så det er vanskelig å si. Eksempel på feilaktig/villedende info: "Du har ikke rett på å få tilsendt utvidet søkerliste eller vite hvem som ble innstilt til stillingen" (når man er søker på stilling i det offentlige). 1) Det finnes juridisk grunnlag for å unnta utvidet søkerliste innsynsrett (forvaltningsloven § 19, jfr. forvaltningslovforskriften § 14 første ledd annet punktum). Det er umulig å vite om dette er grunnlaget (men det er sterkt tvilsomt at det er det -- § 19 er snever). 2) Du har ikke krav på å få bedømmelseskomitéens innstilling, dette er ikke "innstilling" i den forstand som er ment i forvaltningslovforskriften § 19. Bedømmelseskomitéen kommer med innstilling til innstillingsmyndigheten, og det er sistnevntes innstilling forskriftens § 19 gir deg krav på innsyn i. Sier/skriver aktuell tjenestemann/-kvinne dette til en søker - er dette da "tjenesteforsømmelse"i juridisk forstand? Det er selvfølgelig tjenesteforsømmelse i moralsk forstand - men hvem bryr seg om moral :-)) Det kan være det -- som jeg har beskrevet ovenfor beror det på hva som er lagt i ordene. Men det er dårlig forvaltningsskikk av Universitetet (som vedkommende representerer) å ikke opplyse om relevante hjemler for informasjonen. Særlig når denne retten fremkommer av UiOs eget personalreglement kap 2 § 4 (for vitenskapelig ansatte) og kap 3 § 4 (for andre ansatte). 1 Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Denne linken mener jeg signaliserer hva en burde kunne forvente av UiO angående postdoktor-stillinger: http://www.admin.uio.no/admhb/reglhb/personal/tilsettingvitenskapelig/retningslinjerpostdokogstip.xml Under Pkt 9.3 står det her: "Søkere som ber om det får innsyn iht. forskrift til forvaltningsloven kap. 5 om partsinnsyn i saker om tilsetting i den offentlige forvaltning. Det er viktig å gi god informasjon om saksgang og innsynsrett for å ivareta søkerne i tilsettingsprosessen." Dersom det viser seg at de i praksis bryter grovt med dette, er ikke det da en form for "tjenesteforsømmelse" som også kan ha arbeidsrettslige følger? Det er selvsagt "moralsk tjeneste-forsømmelse" - og det bryr de seg vel ikke om - men kan dette ha noen slags rettslig side som en kunne bruke for å "ta" tjenestemenn-/kvinner ved UiO? Jeg tenker meg å få laget falske søknader dit for så å publisere dette - jeg er selv ingen aktuell søker, men jeg kan forske på temaet :-)) De fleste som søker postdok stilling ved UiO får svar om at søknaden er mottatt - og gjerne med en hilsen om at dersom søker var aktuell så får en høre fra UiO. Og så kommer det ikke mer informasjon. Dette er som å søke på jobb i en liten privat bedrift. De fleste postdok-stillingene som blir lyst ut er "ren pro forma" - der den som skal ha stillingen allerede jobber på stedet - ofte i en annen postdoktor stilling (og det å ha flere postdok-stillinger er også brudd på regler). Dette viser at en ikke bryr seg om reglene, og en etablerer en egen "sub-kultur" på slike ting. Og dette kan man utrede og skrive bok om. Så takk for alle mulige bidrag :-)) Endret 5. februar 2012 av runeki Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Det er universitetet, eventuelt det enkelte fakultet eller institutt avhengig av hvordan myndigheten er delegert, som er forvaltningstjenestemannens/-kvinnens arbeidsgiver og har myndighet til å iverksette eventuelle arbeidsrettslige konsekvenser. Hvis du skal forske på temaet kan det være en fordel å vite at det bare var såvidt at Forskningsetisk komité godtok falske jobbsøknader som metodikk i et prosjekt om forskning på rasisme i arbeidslivet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå