Gå til innhold

Realfagsbygget i Bergen - Verneverdig?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Realfagsbygget i Bergen av mange kalt "Lenin høyden" er bygget i brutalistisk stil.

Brutalisme er en periode i arkitekturhistorien som oppsto etter andre verdenskrig. Arkitekturtermen benyttes for arkitektur hvor betongen eksponeres på en røff måte, som hos Le Corbusier fra 1950-tallet.

Begrepet ble utviklet til en teori om hva et godt bygg skulle være, at grunnplanet skulle formidles i eksteriøret, at strukturen i bygget skulle være tydelig, og at materialene skulle brukes i sin uforfalskete opprinnelige form. På disse bygningene viser betongens forskalingsmerker, og det tradisjonelle forståeelsen for hva som er vakkert utfordres.

De brutalistiske idealene fikk stor betydning i norsk arkitektur fra 1950-tallet og fram til midten av 1970-tallet. Spesielt står 1960-tallet frem som en glansperiode for en slik arkitektur.

Kilde: http://kunsthistorie.com/fagwiki/Brutalisme

Se også

Et eksempel på en moderert form for brutalisme er Chateau Neuf i Oslo, tegnet av arkitektene Kjell Lund og Nils Slaatto.

Kilde: http://snl.no/brutalisme

For noen dager siden hørte jeg i en Tv debatt at dette, av mange hatede bygget, er erklært verneverdig, nettopp fordi det er bygget i brutalistisk stil.

Matematisk logikk kan jo virke brutal, så byggets stil harmonerer gjerne med noe av det som foreleses der inne.

Hva mener dere?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Var vel selve Nygårdshøyden som ble kalt Leninhøyden?

Sikkert riktig.

Ellers er Realfagsbygget et av Bergens vakreste, med sin inspirasjon fra japansk arkitektur.

Du er den eneste jeg har hørt si det. Jeg bodde i Bergen, men husker ikke så godt hvordan realfabygget så ut.

Bergen er da en meget fin by, Norges vakreste av de større etter min mening. Bryggen og torgalmenningen er jo fint om sommeren når sola skinner :blush: .

Har du ikke hørt om Afrikaneren fra tørreste Sahara som hadde forvillet seg inn på Brann stadion?

Han ringte hjem til sine venner i Afrika og sa:

Først kom et lag med gule drakter og sorte bukser inn på en gressmatten. Deretter entret et lag i røde drakter gressmatten og så til slutt en mann i en sort drakt som la en rund sten på midten av gressmatten. Like etterpå blåste han i en fløyte og dermed begynte det å regne.

:roll:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Smak og behag kan nok diskuteres, men man blir vel sjelden enig. Det realfagbygget var faktisk ikke så verst. Mye bedre enn jeg hadde ventet meg.

Det av Princton minner meg om Lillesund barneskole i Haugesund som i sin tid skulle være Europas vakreste og beste skolebygg, endog med eget svømmebaseng. Vi kalte skolebygget fengselet. :dribble:

Rådhuset i Haugesund med en fæl rødrosa farge er visst kåret til Norges vakreste rådhus såvidt jeg vet. Det må i så fall være fasongen og ikke fargen.

For øvrig er det viktigere med de personene som er inni slike bygninger og ikke selve bygningen. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...