Aardal Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Hei Jeg har en 2 år gammel 18,4" multicom laptop. Jeg satte den i dvalemodus i går kveld, som vanlig forsåvidt, og i dag når jeg trykker på-knappen så kommer det "bios-bildet" helt i starten der det står system resuming, og ingenting skjer. Prøvde å trykke esc og kom da til en DOS skjerm med 8 - 10 linjer tekst om info om hardware, og etter det skjer ingenting. Har koplet fra alle usb enheter, tatt ut cd fra bluerayspilleren, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Står system resuming "forever". Noen tips? Er litt desperat for jeg er ganske avhengig av pcen i jobbsammenheng, som begynner om 3 timer. mvh Roar Endret 1. februar 2012 av Aardal Lenke til kommentar
ConsiliumB Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Hva skjer hvis du skrur pcen helt av(ikke dvalemodus->f.eks. ta ut batteri) og deretter starter på nytt? Samme? Lenke til kommentar
Aardal Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 akkuratt det samme. Jeg prøvde nettopp det. Stylenote og en intel logo og et phoenix bilde, akkuratt som vanlig på første skjermbildet som vises etter startup, og det står System Resuming... nede i venstre hjørne. Men ingenting skjer. Klarer ikke komme inn i Bios heller, og kommer ikke så langt at den gir meg mulighet til å boote fra plate. Alle tips og ideer mottas med takk Lenke til kommentar
ConsiliumB Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Hmm.. funker ikke å trykke en del på F8 med en gang den booter heller? Ingen respons på noe? Det er litt vanskelig å løse slike ting, med tanke på at det kan være så uendelig mange årsaker. Hjelper heller ikke mye når en ikke får startet for å faktisk undersøke hva som er feil. :\ Hvilket OS har du? Lenke til kommentar
Aardal Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Den kommer ikke langt nok til at f8 fungerer. Det er litt av problemet, eneste knappen på hele tastaturet jeg har fått respons på er esc, og den sender meg til en skjerm der det står phoenix securecore.... copyright info All rights reserved Bios og firmware versjon CPU info info om minne L2 cashe L3 Cashe System BIOS shadowed Video BIOS shadowed så skjer det ingenting Jeg kjører Windows 7 Enterprise 64 Bit, prøvde å starte maskinen med windows plata i, men den kommer jo ikke langt nok til at jeg får mulighet til å boote fra den. Har du noe tips til hvor jeg kan begynne? mvh Roar Lenke til kommentar
ConsiliumB Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) For å være ærlig har jeg på følelsen at dette er en hardware-feil. Kan være korrupt harddisk, men er litt rart du ikke kommer inn i bios med tanke på at harddisken ikke er i bruk før OS'et skal lastes inn, og at alt dermed burde fungere fint før innlastinga begynner. Har du vært i bios på den laptopen før? Er noen av dem som bruker annerledes taster og/eller krever meget bra timing for å komme inn. Uansett, hvis du ikke kommer inn i bios er det ofte det er tastaturet som oppfører seg funky, men siden du får trykket esc fungerer det tydeligvis. Det andre alternativet da er at noe annet hardware oppfører seg rart, noe som oftest er vanskelig å fikse. //Hvis du ser på POST(esc), hva er denne hardwareinfoen som står der? Kan hende du kan se hva som feiler ved å se på det siste den jobber med/det siste den skriver.// EDIT: Glemte du allerede la med dette;) Hvis den ikke feiler på noe der, er det mest naturlige, som sagt tidligere, at harddisken eller installasjonen er blitt korrupt - men da lurer jeg på hvorfor du ikke kommer inn i bios. EDIT2: Tror forresten seriøst du burde kunne komme inn i bios. Den POST greia gjøres etter du kommer forbi det bildet - ser ut som om alt fungerer helt til POST/Hardware oppstarten er ferdig - og det neste da er å laste inn OS'et. Skadet haddisk eller skadet OS - boote fra CD hadde vært neste skrittet. Rare greier. Vil gjerne fortsette å forsøke å hjelpe, men har egentlig ikke så mange flere forslag enn disse. Endret 1. februar 2012 av Consilium_InnleggNO Lenke til kommentar
Aardal Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Consilium_InnleggNO: Tusen hjertelig takk for all hjelpa, men jeg kom til en løsning før jeg såg det siste innlegget ditt. Det var helt komplett umulig å entre bios før jeg fysisk fjerna ssd disken fra maskinen. Da boota den normalt, jeg kunne entre bios eller cdrommen osv. Jeg prøvde å sette ssd disken i en annen sata port, da ville den ikke starte, ikke i bios ingenting. Fikk tak i en ny SSD disk, nå virker pcen, har fått reinstallert windows og drivere. Tror jeg skal kaste den SSD disken, så slipper jeg mer trøbbel men jeg er helt enig med deg, fatter ikke hvorfor jeg ikke engang fikk komme inn i BIOS pga haddisken, trodde ikke den brukte harddisken før etterpå. Roar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå