TheyStoleMyName Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Heisann folkens.. Vurderer å kjøpe ny bil.. Tesla S Model.. Er det lurt å kjøpe den? Noen som vet hva ulempene er? Levetid? Problemer? osv Må man ofte til verkstedet for å få fikset noe? osv? og hvordan er den om vinteren? Hvor mye sparer jeg? Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Om det er lurt å kjøpe den? Bor du 15 minutt fra Oslo sentrum eller fire dagsreiser fra nærmeste nabo i Indre Kuldegrop i Nord-Norge? Hva skal den brukes til? Hvis målet var å spare penger tror jeg neppe det er noen spesielt god deal, uten at den trenger være økonomisk selvmord heller. Man får også mye annet snacks for 400-500 laken... (hva er eksakt pris i Norge?) Om vinteren vil ikke problemene være knyttet til start (naturlig nok), men rekkevidden på batteriene vil kunne synke en del når det blir kaldt. Hvis du også liker setevarme og plussgrader i kupéen spiser også dette av batteriet. Endret 2. februar 2012 av grizzlyx 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Om det er lurt å kjøpe den? Bor du 15 minutt fra Oslo sentrum eller fire dagsreiser fra nærmeste nabo i Indre Kuldegrop i Nord-Norge? Hva skal den brukes til? Hvis målet var å spare penger tror jeg neppe det er noen spesielt god deal, uten at den trenger være økonomisk selvmord heller. Man får også mye annet snacks for 400-500 laken... (hva er eksakt pris i Norge?) Om vinteren vil ikke problemene være knyttet til start (naturlig nok), men rekkevidden på batteriene vil kunne synke en del når det blir kaldt. Hvis du også liker setevarme og plussgrader i kupéen spiser også dette av batteriet. Tar meg 1 time til Oslo. Tar og turer ca. 1 - 2 ganger i uken dit. Og den skal bare brukes som vanlig bil. Kjører ikke så veldig langt, men kjører mye (30 min, reiser).. lengste jeg kjører kan være på ca. 240 km (til og fra), 1 gang i mnd. Ser vel også på å spare penger. Eksakt pris i Norge er jeg ikke sikker på, men tror det er rundt 450. Rekkevidden er ikke så veldig farlig.. kjører vel ca. 50 km per dag. Også er det ganske så mange ladestasjoner her. 1 ting til som jeg lurer på: Må man kjøpe nytt batteri hvert år? eller hvordan er det med dette? aldri vært borti EL-biler før vettu. Så har kun en smule peiling på det. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Think leier ut batterier, var hvert fall slik for noen år siden Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 1 ting til som jeg lurer på: Må man kjøpe nytt batteri hvert år? eller hvordan er det med dette? aldri vært borti EL-biler før vettu. Så har kun en smule peiling på det. Tusen takk for svar Du sparer nok en del på selve kjøringen, men kostnad rundt bilkjøring er så mye mer. For det første vil en potensiell bombe (for elbil-kjøpere) ligge i politikernes lyst til å stramme inn på elbil-godene. For det andre er det umulig å si hvilket verditap du vil oppleve på en Tesla S. Kanskje blir den ekstremt populær og følgelig lavt verditap. Eller den kan bli en fiasko ved at problemer viser seg. Da vil det bli en lidelse den dagen du skal selge bilen. Men største problemet er kanskje selve batteriet. Mest sannsynlig vil dette tape seg betraktelig i kapasitet etter få år. Vær da ikke overrasket over at batteriet koster over 100 000 kroner å bytte. Alle pengene som da er spart på bensin/diesel blir da bare en bagatell i forhold. Men når det er sagt har jeg selv en drøm om å skaffe meg en Tesla S. Jeg venter dog til jeg ser hvor det bærer hen. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 1 ting til som jeg lurer på: Må man kjøpe nytt batteri hvert år? eller hvordan er det med dette? aldri vært borti EL-biler før vettu. Så har kun en smule peiling på det. Tusen takk for svar Du sparer nok en del på selve kjøringen, men kostnad rundt bilkjøring er så mye mer. For det første vil en potensiell bombe (for elbil-kjøpere) ligge i politikernes lyst til å stramme inn på elbil-godene. For det andre er det umulig å si hvilket verditap du vil oppleve på en Tesla S. Kanskje blir den ekstremt populær og følgelig lavt verditap. Eller den kan bli en fiasko ved at problemer viser seg. Da vil det bli en lidelse den dagen du skal selge bilen. Men største problemet er kanskje selve batteriet. Mest sannsynlig vil dette tape seg betraktelig i kapasitet etter få år. Vær da ikke overrasket over at batteriet koster over 100 000 kroner å bytte. Alle pengene som da er spart på bensin/diesel blir da bare en bagatell i forhold. Men når det er sagt har jeg selv en drøm om å skaffe meg en Tesla S. Jeg venter dog til jeg ser hvor det bærer hen. Ahaa, skjønner.. Tusen takk.. Kan du si meg litt mer om fordelene og ulempene? Takk Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Ahaa, skjønner.. Tusen takk.. Kan du si meg litt mer om fordelene og ulempene? Passende nok har det dukket opp en liten artikkel på Dinside denne morgenen: http://www.dinside.no/889309/elbil-eller-vanlig Fordeler med elbil: - sparer drivstoffutgifter - sparer bomutgifter - får kjøre kollektivfelt i rush'en - etterhvert god tilgang på egne parkeringsplasser (med lademuligheter) - færre bevegelige deler i motor = enklere vedlikehold og bedre holdbarhet Ulemper: - uvisst når det gjelder verditap. Kan fort bli en tapsbombe. Elbilene har en tendens til å være svært tungsolgt etter få år - uvisst hvor lenge man beholder godene som nevnt under fordeler - begrenset varighet på batteripakken, og det er DYRT å skifte batteri (gjerne 6-sifret beløp) - sterkt begrenset rekkevidde og tar lang tid å lade. Praktisk turlengde begrenser seg dermed Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Kan vise deg et lite "regnestykke". Du kjøper en el-bil (Tesla Model S) til 450 000 (ref. finn.no). La oss si at du etter 5 år må bytte batteri, og det koster deg 100 000. Med dagens dieselpris (13,-) tilsvarer det ca. 7700 liter. Vist du da kjøper deg en snerten dieselbil til 450 000 er det ikke helt urealistisk at du kan få et forbruk på gjennomsnittlig 0,5 pr. mil. Da kan du kjøre 15400 mil på 5 år for det batteriet er verdt! Vist vi tar dine gjennomsnittlige 50km ca. pr dag i 5 år, blir det totalt 9125 mil, noe upresist, men du har over 6000 mil ekstra å gå på før du har brukt diesel for samme pris som batteriet koster og bytte. Håper det ringer ei bjelle, og nå har jeg ikke tatt høyde for at verditap, andre reperasjoner og driftskostnader da dette blir foreløpig ukjente faktorer, men vil nok tro at det her også heller til de kjente dieselbilenes favør. Edit: Har heller ikke tatt høyde for at det er på langt nært gratis og lade bilen hjemme (tror nok du må regne med og lade den 70-80% av tiden der). Kan forsåvidt anbefale og lese litt i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1207091 Endret 9. februar 2012 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Du har heller ikke tatt høyde for prisendringer/avgifter med det å ha dieselbil i fremtiden, og hvordan det vil bli praktisert med nye bompengeavgifter osv. I tillegg kan jeg nevne at om dine dieselpriser stemmer, koster 1 liter diesel over 1 kr mer her i Bergen - og Statoil anbefaler at den skal ligge på rundt 15,- literen. Du har heller ikke tatt med i regnestykket dette med service og vedlikehold av en dieselbil. For å opprettholde garantien, skal visse servicer overholdes. Med TS sine ca. 50 km per dag, blir dette omtrent 18.000 i året. Da skal 20.000-intervall følges. Hver tredje service blir da en større service med ekstra vedlikehold. Eksosanlegg kan fort bli dyrt med tanke på rust (salting av veier osv), og med skift av katalysator kan dette fort komme opp i 20.000. Etter disse 5 årene skal reg.reim også skiftes, og med vannpumpe kan dette fort komme opp i over 10.000 med serivcen. Hvordan det er med tanke på forsikring, veiavgift, reg.avgift osv på EL-bil vet jeg ikke - men billig er det ikke for oss som kjører diesel ihvertfall 1 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Du har heller ikke tatt med i regnestykket dette med service og vedlikehold av en dieselbil. For å opprettholde garantien, skal visse servicer overholdes. Med TS sine ca. 50 km per dag, blir dette omtrent 18.000 i året. Da skal 20.000-intervall følges. Hver tredje service blir da en større service med ekstra vedlikehold. Eksosanlegg kan fort bli dyrt med tanke på rust (salting av veier osv), og med skift av katalysator kan dette fort komme opp i 20.000. Etter disse 5 årene skal reg.reim også skiftes, og med vannpumpe kan dette fort komme opp i over 10.000 med serivcen. og elbiler er vedlikeholdsfrie? Skal en først regne diesel, må en på samme måte inkludere kw.. Kostnaden på drivstoffet på bilen din fluktuerer enormt, plutselig er strømmen 3 ganger så dyr, og du må betale flere tusen i strømregning på ett år. Det er dyrere å kjøre på vinteren, og tenk over at når 95% av strømmen går i å flytte bilen fremover, trenger du ekstra strøm til å varme bilen din på vinteren (noe som tilhører biproduktet til en bensin/dieselbil). Ironisk nok kommer tazzari med dieselvarmer som ekstrautstyr Ikke misforstå meg, jeg er pro elbiler. Jeg vil kun belyse områder som ofte blir utelatt i slike utregninger.. Edit: beklager skriverot, leggetid! Endret 9. februar 2012 av apegryn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Du har heller ikke tatt høyde for prisendringer/avgifter med det å ha dieselbil i fremtiden, og hvordan det vil bli praktisert med nye bompengeavgifter osv. I tillegg kan jeg nevne at om dine dieselpriser stemmer, koster 1 liter diesel over 1 kr mer her i Bergen - og Statoil anbefaler at den skal ligge på rundt 15,- literen. Du har heller ikke tatt med i regnestykket dette med service og vedlikehold av en dieselbil. For å opprettholde garantien, skal visse servicer overholdes. Med TS sine ca. 50 km per dag, blir dette omtrent 18.000 i året. Da skal 20.000-intervall følges. Hver tredje service blir da en større service med ekstra vedlikehold. Eksosanlegg kan fort bli dyrt med tanke på rust (salting av veier osv), og med skift av katalysator kan dette fort komme opp i 20.000. Etter disse 5 årene skal reg.reim også skiftes, og med vannpumpe kan dette fort komme opp i over 10.000 med serivcen. Hvordan det er med tanke på forsikring, veiavgift, reg.avgift osv på EL-bil vet jeg ikke - men billig er det ikke for oss som kjører diesel ihvertfall Avgiftsendringer er det umulig å ta med da dette er uklart, forsåvidt kan vi også se avgiftsendringer på el-biler om det blir mer populært. Dieselprisen var avrundet av det jeg så på bensinstasjon idag (torsdag før kl. 12:00 er alltid "billig"). Og igjen, jeg har heller ikke trukket fra det faktisk koster å lade en el-bil hjemme. Og en el-bil trenger ikke service? Skal vi inkludere vedlikehold, så er nok ikke Tesla de som topper listene på driftsikkerhet. Dette kan gå begge veier. Hvor mange bytter eksosanlegg etter 5 år pga. av rust? Jeg har en bil som er 7 år til sommeren, den har gått i saltede Stavanger hele sitt liv, spyler jeg av skitten ser eksosanlegget så godt som nytt ut. Og det er en Opel, ikke akkurat en bil som er kjent for å ikke ha problemer med rust. Reg.reim er et gyldig forslag, men jeg mener du har gjort noe galt vist du har kjøpt en mindre dieselbil uten reg.kjede til 450 000. Skal ikke fornekte at det er en mulighet for at å eie en "tradisjonell bil" med stempel motor kan være dyrere en å eie en Tesla Model s, men igjen, da har du kostnaden til de 6000 mila du har til overs å trekke ifra. Endret 9. februar 2012 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg setter på ingen måte EL-bilen foran den gode, gamle - det var mer ment som enda flere påminnelser til TS. @apegryn: Har du sett serviceskjema til en EL-bil? Det består som regel av kontroll av bilens funksjon/komponenter og kontroll av batteri. Med tillegg som bremsevæske annethvert år, og muligens et pollenfilter i ny og ne. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Å kjøpe bil er aldri lurt. Men det kan være skadedempende å BYTTE bil. Jeg sier "skadedempende" for det er det eneste legitime uttrykk å bruke om bilkjøp. Men det er aldri lurt å kjøpe bil. Skadedempende å bytte bil da noen biler kan ha veldig mange feil som koster mye å reparere, derfor kan det lønne seg å bytte bilen din ut med en annen. Så kan det også være lurt å bytte til 4x4 for at du ikke skal sette deg fast i en bakke på vei til jobb, det kan sies å være lurt, for da mister du ikke arbeidstimer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå