frankhaugen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Ifølge en kursholder i markedsføring bombarderes den gjevne Nordmann med 2000 til 2500 reklaminntrykk, (inntrykk er hver gang man ser en ice.net-banner her på diskusjon.no, eller man blar i en avis og og der er det en helsides telenor-annonse), men man går ikke på disse annonsene og filmsnuttene automatisk. Hvis man er på jakt etter en ny bil og en reklame for Toyota preus kommer på TV er man veldig mottakelig, men meg som ikke har lappen enda er denne reklamen bortkastet på. SOm en som har surfet på internett i 13 år så er jeg imun mot blinkende banner-reklamer, og "skyt 4 iPhones og vinn"-grafikker, men som folk begynner vi ikke å bli noe imun? et knalltilbud på bleier på rema 1000 vil nok trekke småbarnsfamilier til å handler der, men er det ikke "lokalbutikken" så er det ikke en stor folkevandring av faste kunder. Alle de millionene av kroner elkjøp og expert bruker på TV-reklamer, er de bortkastet? jeg vet jeg er på bevist nivå imun mot reklame, derimot om jeg på underbevist nivå er sterkt påvirket er en annen sak. hva tenker dere andre? -frank Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Alle tror de er immune mot reklame. Få er det. Ingen bedrifter hadde noen sinne brukt tonnevis av penger på reklame dersom reklamer ikke fungerte. Så god råd har de ikke, og derfor hadde de blitt utkonkurrert av bedrifter som sparte pengene sine og brukte de sparte pengene til å kutte prisene sine. Tenk litt over det, uten reklame, hvordan hadde det vært å prøve å åpne en ny butikk med lokaler som er litt utenfor allfarvei? Hvordan hadde folk fått vite at de i det hele tatt eksisterte? Selv om de sparte penger på å ikke drive reklamevirksomhet, hva hjelper det når ingen i hele byen er klar over at de har lavere priser enn butikkene nærmere sentrum? Man har så klart jungeltelegrafen, men det er begrenset hvor raskt denne går. Da er det mye tryggere å sette opp skilt som for eksempel viser bilførere langs veiene hva de har, hvor de holder til, og et par argumenter for hvorfor man skal velge akkurat denne butikken fremfor den som er i sentrum. Reklame er ikke alltid beregnet direkte på de som ser den heller, men øker folks bevissthet om hva som finnes. Dersom du har sett 500 reklamer (ikke nødvendigvis på TV, plakater langs veiene teller også) den siste uka for salget hos Jensens Støvsugere, og en dag så kom du i en samtale hvor ei jente sa at hun trengte en ny støvsuger. Hvor stor sjangse tror du det er for at du da sier for eksempel "Jeg har hørt at det er salg hos Jensens støvsugere nå, kanskje du burde sjekke der", i forhold til å si "kanskje de har noe billig hos Olsens husholdningsmaskiner". En funksjon til reklamer er også å bygge generell merkevare- og produktkjennskap i et samfunn. Endret 1. februar 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg tror noen blir påvirket mer enn andre. Jeg ville aldri funnet på å sagt at de har salg hos jensen støvsugere nå, fordi jeg ville ikke husket det. Skal jeg kjøpe en støvsuger, så tar jeg titt på internett. Jeg blir mest påvirket av matreklamer, så hvis alle var som meg, så ville det nesten bare vært reklame for god mat og gode resturanger. Lenke til kommentar
dolph1234 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Internett er jo nesten det beste eksempelet på at det er nødvendig med reklame. Det er jo null problem å starte en nettbutikk uten at en eneste person besøker den. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Husk at reklamer ikke nødvendigvis er ment for at du skal kjøpe et produkt der å da. De er skapt for at du på en eller måte skal få en positiv assosiasjon med merkevaren, eller i det aller minste en assosiasjon. Sjansen er at når du først skal kjøpte et nytt produkt, så vil du velge den merkevaren du allerede kjenner til, og aller helst har positive assosiasjoner til. 1 Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Reklame i dag handler mest av alt om å fremme konsumet som en livsstil. Den oppdrar massene til et ustoppelig begjær. Vi ser ikke "skogen for bare trær". Vi ser ikke hvordan helheten av reklameinputen virker, ser ikke "skogen", ser bare "trær". Vi ser en reklame for et buksemerke, og en annen reklame for et annet buksemerke, og vi tenker at her er det to reklamer som konkurerer. Den ène vil dra deg hit, og den andre vil dra deg dit. Men da ser vi bare "trær". Hvis vi kunne se "skogen" - hvordan reklamen virkelig virker ( og den virker som bare det ) - ville det sett ut som de første to minuttene i dette klippet : http://www.youtube.com/watch?v=5xSAb04qfhY&feature=related 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Nå skal jeg se "They live" Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Nå skal jeg se "They live" Det samme tenkte jeg. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Bare tenk på alle de reklamesangene du har på hjernen. Det har nok gått inn mere enn du aner. They live er genial. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Bare tenk på alle de reklamesangene du har på hjernen. Det har nok gått inn mere enn du aner. Jeg kan ikke huske en eneste sang. Det var en gang en sang om Grandiosa, men jeg husker den ikke, og den påvirket meg ihvertfall ikke fordi jeg kjøper Big One. Kan ikke huske en reklame fra Big One heller. Lagde de en sang de også? Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Ingen er immune mot reklame. En bra reklamefilm legger igjen spor i underbevisstheten, og underbevissheten snapper opp mye mer enn man tror. Når det er sagt har reklamebransjen er stort fokus på målgrupper. Tenk på alle spørreskjemaene som blir sendt ut i løpet av et år og hva de bruker dataene til. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Reklame har nok ein effekt. Dersom den ikkje hadde hatt effekt så ville ein vel brukt mindre penger på markedsføring. Men det er ikkje umogleg at dei markedsmodellane som er brukt til å berekne reklameeffekta er litt utdatert i dag sidan kvar enkelt potensiell kunde er utsatt for mykje meir reklame enn dei var før. Det hadde også vært interesangt å sjå om reklameeffekta alltid er positiv eller ikkje. Personleg må eg seie at det er enkelte merker som eg har lagt for hat på grunn av idiotiske, slitsome eller på andre måtar plagsome reklamer. Joda, eg huskar merkenamnet, men kva hensikt har det når det einaste eg forbinder med det er at det er eit produkt som eg ikkje skal kjøpe? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Bare tenk på alle de reklamesangene du har på hjernen. Det har nok gått inn mere enn du aner. Jeg kan ikke huske en eneste sang. Det var en gang en sang om Grandiosa, men jeg husker den ikke, og den påvirket meg ihvertfall ikke fordi jeg kjøper Big One. Kan ikke huske en reklame fra Big One heller. Lagde de en sang de også? Ingen sang som jeg kommer på, men 150.. den fiksa jeg bra. http://www.reklamefilmer.com/tv-reklame/703/Stabburet__BigOne/ Endret 2. februar 2012 av RoaldN Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Favorittmaten min: ... Taco; Ferske tomater Fersk hvitløk Fersk løk Fersk moden avocado Fersk kjøttdeig fra billigste leverandør Lefser fra billigste leverandør med minst tull i lefsene Røde bønner fra billigste leverandør med minst tull i boksen Grillet kylling: Fersk hel kylling, parteres hjemme til forskjellige bruksområder Salt, paprika, pepper, cumin, selleri, hvitløk, chili ++ Ris fra 5kg-pose Bernaise: Vann + laubærblader + salt + pepper + estragon + sikt + eggeplommer + smør Meksikansk tomatsuppe: 1 kilo ferske tomater 4 løk X chili Lårkjøtt og kjøttrester fra kyllingskrotter Revet ost ... Spiser utelukkende italiensk pizza fra frysedisken, og utelukkende når de koster 20 kroner pakken. Spiser ikke MacDonalds med unntak av ekstreme burgere som jeg prøver fra nyhetsverdien og størrelsen på dem, spiser ikke billigburgere, spiser ikke frossenburgere. Spiser ikke potetchips eller annen fet vegetabilsk snacks, lager mine egne stekte potetbåter til middag. ... Handler TV-en min der jeg får mest for pengene når jeg kjøper når TV-en min ikke lengre fungerer. Handler PC-en min der jeg får mest for pengene når jeg kjøper når PC-en min ikke lengre fungerer. Kjøper ikke aviser. Kjøper ikke klær; Det holder lenge med dem jeg får av jobben og de jeg får til jul og bursdag. Kjøper billigt og stiligst mulig antrekk til fest, og går som en hodeløs kylling uten å kjenne igjen herre eller damebutikker. Planlegger å kjøpe 100 par identiske sokker neste gang jeg har 3000 kroner å svi av -- merket spiller ingen rolle, bare de er svarte, solide og billige. ... Kjøper circa 0.01% av det som er i reklamene -- og da nesten utelukkende annonserte tilbudsvarer som kan fryses. Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg kan ikke huske en eneste sang. Det var en gang en sang om Grandiosa, men jeg husker den ikke, og den påvirket meg ihvertfall ikke fordi jeg kjøper Big One. Kan ikke huske en reklame fra Big One heller. Lagde de en sang de også? Hva med logo'er? Reklame jinglgles er en amerikansk ting Norge har holdt seg for gode for! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå