Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Covert narsissisme

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har en covert narsissistisk personlighets forstyrelse. Jeg skårer høyt på HSNS skalaen, og gjennkjenner meg i det som er skrevet her:

http://www1.appstate.edu/~hillrw/Narcissism/shycovertnarcissist.html

Hva gjør jeg med dette? Jeg har lenge opplevd det jeg har trodd å være en depresjon+angst, som ikke går over når nye gode ting skjer.

Dette går veldig inn på meg, og det er spesielt disse punktene i HSNS skalaen som plager meg.

[ ] 3. Når jeg kommer inn i et rom føler jeg meg ofte selvfokuserende og føler at andre ser på meg.

[ ] 9. Jeg misliker grupper, med mindre jeg vet jeg blir akseptert av minst en av de tilstedeværende.

Dette har blitt et stort hinder for meg i jobb og privat sfære. Finns det selv-hjelp? må jeg bare leve videre med dette?

Postet av anonym: 7f626fe7689ae489aeb93a14ae897f59

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner meg veldig igjen jeg også. Jeg vet ikke om jeg har en personlighetsforstyrrelse eller ikke, aldri testa meg. Men jeg har bare akseptert den jeg er, og lever godt med det. Empati er mer eller mindre ikke-eksisterende, men jeg later som at jeg har medfølelse etc om det trengs.

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar

Punktene det vises til er ikke typisk narsissistiske, men oftest symptomer knyttet til sosial angst. Det finnes mye useriøst og mange upålitelige tester på nettet.

En med narsissistisk PF er selvopptatt og har ofte en forhøyet selvbilde, som regel som kompensasjon for egentlig opplevd litenhet. Ofte følger det betydeig sinne og en lett krenkbarhet.

Her er en popularisert fremstilling: http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/personlighetsforstyrrelser-3087.html

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

1= usant, helt uenig

2= utypisk

3= nøytral

4= typisk

5= sant, helt enig

[ 3] 1. Jeg kan bli helt oppslukt av å tenke på personlige ting, min helse, karriere og mitt forhold til andre.

[ 2] 2. Jeg blir lett såret av kritikk eller sårende bemerkninger fra andre.

[ 5] 3. Når jeg kommer inn i et rom føler jeg meg ofte selvfokuserende og føler at andre ser på meg.

[ 4] 4. Jeg liker ikke å dele æren for egne bragder med andre.

[ 5] 5. Jeg føler jeg har nok bekymringer om jeg ikke skal bekymre meg om andre også.

[ 4] 6. Jeg føler mitt temperament skiller seg fra andre.

[ 4] 7. Jeg tolker ofte andres bemerkninger på en personlig måte.

[ 3] 8. Jeg blir ofte opptatt ev egne interesser og glemmer andres tilstedeværelse.

[ 5] 9. Jeg misliker grupper, med mindre jeg vet jeg blir akseptert av minst en av de tilstedeværende.

[ 4] 10. Jeg føler meg brydd når andre mennesker kommer til meg med sine problemer og ber om min tid og sympati.

Jeg kjenner meg igjen i det som står i linken dag.

Lenke til kommentar

Disse spørsmålene tester i liten grad om du har en narsissistisk PF. Derfor skal du ikke legge særlig vekt på dem. Er du bekymret for din psykiske helse, så oppsøk legen din og be om hevising til spesialist.

Personlighetsdiagnoser er ikke noe en setter på seg selv via nettet.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...