Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

antideprisiva meds. gir lyst på alkohol

sissluss

Anbefalte innlegg

Dette er min andre runde med bruk av antideprisiva.

hvor første periode var fra okt.10 til aug.11. og så begynt på igjen nå.

men sist gang og fikk jeg utrolig lyst på alkohol, og fest. har ikke villt festa siden jeg var 16 - da var jeg "ferdig" med alkohol å fest. å nå er jeg 22. ser ikke vits i alkohol, å liker heller ikke smaken.

helt til jeg da tydeligvis går på tabelettene, da har jeg VELDIG lyst på.

har sett på en smirnoff ice som har stått i kjøleskapet fra juni 11, som jeg ville ha etter jeg flytta inn i leiligheten, men aldri gadd å drikke. den bare MÅTTE jeg ha i dag, så nå sitter jeg her å drikker litt for meg selv.

lurer egentlig mest på om noen har hørt om, eller erfart lignende selv? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økt trang til alkohol er ikke en dokumentert bivirkning av SSRI, som er den mest brukte formen for antidepressiva i dag. Faktisk er det bred støtte for at SSRI tvert i mot minsker risikoen for alkoholmisbruk.

Dette gjør selvfølgelig ikke opplevelsen din mindre sann, men det er altså mest sannsynlig å tenke at det er en annen forklaring bak. Hadde du en generell trang til alkohol, eller var det mer til noe du liker smaken av? Hadde du en trang til å ruse deg, eller forsvant trangen etter den ene drinken? Er "suget" vedvarende, eller kommer det i perioder (bestemte tider på døgnet?)? Hvordan er humøret ellers?

Det er ellers en ganske kjent sak at dersom man har vært deprimert og tiltaksløs over tid, så opplever mange en ganske stor tiltakslyst når de kommer ut av depresjonen, og økt festlyst kan jo være en måte dette kommer til uttrykk på. Enkelt forklart, så kan en få lyst til å ta igjen litt det tapte.

Mens for andre kan oppstart på SSRI gi en liten nedtur de første par ukene, og en kan jo tenke at dette øker tilbøyeligheten til rusbruk også.

Som du ser er det mange ulike forklaringer. Mitt råd vil være at hvis du opplever at det vedvarer og blir et problem for deg, ville jeg tatt det opp legen som skrev ut medisinene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har aldri drevet "selvmedisinering" på noe vis.. altså alkohol for å glemme osv..

i går så var det smaken på alkohol jeg ville ha, også tenkt på den og hvitvin i noen dager før og. men i går kveld visste jeg at jeg ikke skulle kjøre noe mer, så da kunne jeg ta den ene lille flaska.

men jeg synst jo aldri uten meds. at alkohol er verken godt eller kjekt. derfor synst jeg at det er så rart at trangen kommer med di tabelettene.

jeg går til behandling på PST eller hva det heter så skal vel til psykologen som skrev ut dette om ei uke, så kan nevne det for hu.

er jo ikke noe sjans for at jeg blir alkoholiker eller lignende av dette, men er nysjerrig bare :p

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ikke det er PST (Politiets sikkerhetstjeneste) du går til, men DPS (Distriktpsykiatrisk senter) :D

Så lenge du ikke har noen trang til å ruse deg ser ikke jeg noe faremoment ved dette. Men det er selvfølgelig veldig bra at du er bevisst om det, og veldig fint at du nevner det for behandleren din :)

Lenke til kommentar

neida.. jeg har ingen problemer med å være sosial uten alkohol. tom. vert på byen edru med bil, 0 prob.

men skjønner tankegangen, men tror ikke at når jeg er mindre depresiv så skal jeg være et heftigere party menneske :p

Sier ikke at det er slik at du ikke klarer å være sosial uten alkohol og derfor krever det, men at man i de fleste kulturer i dag assosierer alkohol med noe godt, noe sosialt, gode stunder med venner, osv, og at man derfor kan få lyst til å ta seg en pils mer eller to når du er mer ''klar'' for å være mer sosial som følge an antidepressiva behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Eneste alkoholen som frister meg er sprit. Går på ssri jeg også. Blir bare jævla deppa når jeg drikker, så det funker heller dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...