Jørgen Sørheim Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 "Macroen" på Sigmaobjektiv betyr egentlig bare "kort nærgrense". Greit å ha, men det kan ikke sammenlignes med et dedikert macro-objektiv Skal man velge en brennvidde, så er det 90-105mm som er normalen. Kjøper man 60mm eller 150-180mm, så har man ofte spesifikke behov. Og, av de tre alternativene vil jeg absolutt trekke frem Canons 100mm f2.8 som det beste. Det trenger ikke å være IS L-utgaven, den gamle er ganske enestående. Det som gjør den vesentlig bedre enn Sigma/Tamron er intern fokusering og USM. På Sigma/Tamron-objektivene er det en lang tube som tyter ut når du fokuserer, og denne blir drevet av noen glonter av noen motorer. Treige og bråkete. Canon-objektivet fokuserer kjapt og nøyaktig, og kan fint brukes som et portrettobjektiv. Det kan selvfølgelig Sigma/Tamron-objektivene også, men det er ikke en på langt nær like hyggelig affære. Jeg har hatt alle tre objektivene. 2 Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 bamsesvar skrev: Så du disse bildene bare gjennom kameraskjermen, eller så du de på en PC i etterkant? Er interessert i din oppfatningen av kvaliteten. Jeg så de begge steder. Jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg ser bildene på en helt annen måte enn dere litt mer proffe. Og jeg innrømmer også at jeg gjerne skulle ønske jeg så alle detaljene i bilde som dere gjør. Om jeg kommer ditt vet jeg ikke, men til jeg gjør det vil jeg heller legge mer penger i et makroobjektiv. Fordi det er lettere å se kvalitetsforskjell på nærbilder enn det er å se forskjell på bilder tatt langt unna. Kanskje dere til og med er enig i mine betraktninger? Uansett, jeg har ennå ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe. Penger har vært hindringen, men nå har jeg fått litt ekstra som jeg tenkte å investere i et godt makroobjektiv. Og da passet det meget bra å komme over denne: Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro Cano Den har kostet 7.095,- og koster nå 4.995,- Dette er jo et meget godt tilbud. Er fristet til å slå til. Bør jeg gjøre det? Får et helt nytt objektiv med garanti, og det er lyssterkt og har optisk bildestabilisator. Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) psilocybe skrev: Skal man velge en brennvidde, så er det 90-105mm som er normalen. Kjøper man 60mm eller 150-180mm, så har man ofte spesifikke behov. Og, av de tre alternativene vil jeg absolutt trekke frem Canons 100mm f2.8 som det beste. Det trenger ikke å være IS L-utgaven, den gamle er ganske enestående. Det som gjør den vesentlig bedre enn Sigma/Tamron er intern fokusering og USM. På Sigma/Tamron-objektivene er det en lang tube som tyter ut når du fokuserer, og denne blir drevet av noen glonter av noen motorer. Treige og bråkete. Canon-objektivet fokuserer kjapt og nøyaktig, og kan fint brukes som et portrettobjektiv. Det kan selvfølgelig Sigma/Tamron-objektivene også, men det er ikke en på langt nær like hyggelig affære. Jeg har hatt alle tre objektivene. Bare for å slå fast det en gang for alle. Gir fast brennvidde bedre bilder enn flytende brennvidde? Hvordan er Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro i forhold til dem du anbefaler? Hva er USM? Portrettobjektiv har jeg ikke bruk for, det er veldig sjelden jeg tar portrettbilder, og når jeg gjør det er det som regel av barn i bevegelse. Endret 29. februar 2012 av liverpoolkenneth Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro er meget bra, prisen vil jeg betegne som normalpris. Det finnes ingen dårlige makroobjektiver i den klassen. Kvaliteten vil være langt bedre enn zoomobjektivet som du lånte. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Den sigmaen er knallbra, og til 5000 kr er det er veldig godt kjøp. Til det andre du spurte om så er objektiver med fast brennvidde skarpere og bedre på andre områder enn skarphet også enn objektiver med zoom. HSM betyr Hyper Sonic Motor, altså en ekstra rask og stillegående fokusmotor i objektivet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Bare for å slå fast det en gang for alle. Gir fast brennvidde bedre bilder enn flytende brennvidde? Det er ikke så enkelt som ja eller nei. En god zoom kan godt gi bedre bildekvalitet enn et rimelig objektiv med fast brennvidde. Men bruker du samme beløp på begge er det stor sjanse for å få litt bedre bildekvalitet hvis du kjøper en fast brennivdde enn en zoom. Skal du ha flere objektiv med fast brennvidde for å dekke samme brennviddeområde som en zoom blir regnestykket ennå mer komplissert. Noen ganger kan du kanskje greie å få to med fast brennivdde som er bedre enn en zoom som dekker begge og fortsatt spare i forhold itl zoomen, men det er umulig å si noe generelt. For Canon (og Nikon) må du også tenke på bildestabilisator. Mange av zoomene har det, de fleste objektiv med fast brennvidde har det ikke. Bildestabilisator kan gi mer komplekse design og i noen tilfeller gi dårligere bildekvalitet enn samme objektiv uten, men det må jo veies opp mot muligheten til å få skarpe bilder på lengere lukkertider. Endret 29. februar 2012 av seriksen Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Takker for svar og god hjelp! Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2012 Fikk dessverre ikke kjøpt objektivet som var på tilbud over her. Var for sent ute! I kveld kom jeg over denne. 40 % rabatt! Er dette et godt kjøp? http://www.amazon.com/Canon-75-300mm-4-5-6-Telephoto-Cameras/dp/B00004THCZ/ref=sr_1_57?s=photo&ie=UTF8&qid=1332611903&sr=1-57 Og er selger trygg? Amazon er ukjent for meg, så flott med noen råd her. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Canon 75-300mm skal tilsynelatende være noe ræl. Skal du bestille fra utlandet må du også beregne +25% i moms og ett par hundre til posten(fortollings-gebyr). - Kolbjørn Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Og er selger trygg? Amazon er ukjent for meg, så flott med noen råd her. Amazon (ikke sikker på om det var en spøk at du ikke kjente Amazon) er en av verdens største nettbutikker, amerikans, men med diverse "filialer", bla annet i England, Tyskland og Japan. Du finner neppe noe tryggere sted å handle, men som Coolbeer skriver får du moms og fortollingsgebyr (og frakt) i tillegg. Amazon selger normalt ikke data/elektronikk/foto-produkter til Norge, men jeg vet ikke om det gjelder alle produkter. Du kan jo prøve. Endret 24. mars 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Fikk dessverre ikke kjøpt objektivet som var på tilbud over her. Var for sent ute! I kveld kom jeg over denne. 40 % rabatt! Er dette et godt kjøp? http://www.amazon.co...2611903&sr=1-57 Og er selger trygg? Amazon er ukjent for meg, så flott med noen råd her. Skalvisee - dette er et low-end utgått objektiv uten bildestabilisering, som ikke er verd mer enn tusenlappen. USD $190,57 - de shipper ikke til Norge, men hvis de hadde gjort det for tjah - $20 - så skulle du betalt 190,57 + 20 = $210,57 = 1212 kroner, og så skal vi legge på moms og fortolling: 1212 *1,25 (moms) + 234 (gebyr) = 1749 kroner. Nei - det vil ikke lønne seg. EF-S 55-250 IS har bildestabilisering og er et mye bedre objektiv, til samme pris. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Mitt tips må være som tidligere nevnt: https://prisguiden.no/produkt/tamron-sp-70-300-mm-f4-56-di-vc-usd-for-canon-124273 Det beste objektivet til under 3000 kr - i mine øyne. Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Tusen takk for alle svar! Jeg gikk ikke til innkjøp av objektivet etter råd her. Letingen fortsetter! Men jeg følger ekstra med på objektivene jeg har fått råd om her. Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg vurderer å kjøpe Canon EF 50 mm f/1.4 USM til under 3.000 kroner. Er det bra til nærbilder av blomster? Til insekter vil vel 100 mm være mer ideelt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 50mm f/1.4 er ikke et makroobjektiv, anbefaler Canon 60mm makro til blomster og Canon 100mm Makro versjon 1 eller 2 til generell makrofotografering. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå