Gå til innhold

Deteksjon av vifte på PSU

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat fått tak i et DAS kabinett og den medfølgende PSU'n har en 2,5x2,5 cm vifte som hyler noe så inni hel...

Derfor byttet jeg ut denne men PSU'n starter og stopper bare etter 5 sekunder igjen. så mitt sprøsmål er: hva er vanligst å detektere vifte på... strøm eller RPM. For meg ser det ut til at her kan det være hvor mye strøm som går.

Den orginale bråkete vifta trekker 0.6A!!! noe jeg syns er helt sprøtt mens dem jeg har ligger på 0.015 -> 0.02A

Om noen har noen ideer så kom med dem - imorgen moddes nemlig et standard ATX supply til å passe inn i DAS kabinettet... noe jeg gjerne skulle ha sluppet å gjøre :)

Snabelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det er greitt, men la os si feildeteksjon på vifta da? Det er det tydeligvis på denne PSU'n fordi med en annen vifte enn orginalvifta så vil ikke denne PSU'en fyre. derfor lurte jeg på om det var noen PSU er som faktisk kjenner på hvor mange Ampere som går kontra å føle på Rpm.

Å ja, detta lydnivået er helt på tryne! :!:

Lenke til kommentar

Jeg syntes bare det ville være en tungvindt løsning å måle strømmen. Hvis vifta blokkeres så trekker den mer strøm, altså må man detektere både for mye og for lite strøm.

Dette i forhold til å måle temperaturen, som også vil få med seg om det blir for varmt selv om vifta fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg syntes bare det ville være en tungvindt løsning å måle strømmen. Hvis vifta blokkeres så trekker den mer strøm, altså må man detektere både for mye og for lite strøm.

Dette i forhold til å måle temperaturen, som også vil få med seg om det blir for varmt selv om vifta fungerer.

Da fatter ikke jeg hvorfor det ikke går å bytte ut vifta på den PSUen... Håpløst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...